تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
در این مرقومه، در روز قلم و به پاس قلم‌های منصف، چند مورد از عملکرد دوره وزارت بیژن نامدار زنگنه که چالش‌هایی را متوجه این صنعت عظیم کرد را یادآور می‌شویم و قضاوت را به افکار منصف می‌سپاریم.
مهندس محمد نوری ممبینی | نفت آنلاین
مهندس محمد نوری ممبینی | نفت آنلاین
حذف کارت و سهمیه‌بندی مجدد سوخت

ایشان به دلایل مختلف و با شتابزدگی مصر به حذف کارت سوخت بودند همانند دیگر تصمیمات احساساتی ایشان و پس از حذف، وامصیبت سهمیه‌بندی سوخت را راه‌اندازی کرده که به دنبال آن حوادث آبان ۹۸ را رقم زدند.

به چالش کشیدن بورس با حذف و تایید مجدد صندوق پالایش

پس از موفقیت صندوق دارایکم و قرار به راه‌اندازی پالایش یکم، ناهماهنگی‌های بین ایشان و وزیر اقتصاد به یکباره استارت فروپاشی بورس رقم خورد.

اعتقاد به ضعیف کردن مجموعه‌های قدرتمند وزارت نفت

در موضوع دانشگاه نفت، ابتدا اقدام به حذف امتیاز استخدام دانشگاه نفت نمود( دانشگاه نفت بزرگترین و تخصصی‌ترین مجموعه پرورش نخبگان جوان در حوزه نفت بود که رتبه های برتر کنکور را جذب وزارت نفت می‌کرد) که پس از حذف امتیاز جذب به دنبال واگذاری به وزارت علوم رفته تا کاملا از وزارت نفت جدا کند.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که نزدیک به ۸۰ درصد تولید نفت کشور را دارد، با کمترین اختیارات مواجه شده است. حذف چند باره سمت‌های سازمانی آن هم زمانی که تبدیل وضعیت ایثارگران در دستور کار بوده است، به چالش کشیدن ساختار سازمانی و بی‌نظمی بی‌سابقه، کم شدن اختیارات مالی و تبدیل به ضعیف‌ترین دوران از تاسیس خود شده است.

شرکت ملی حفاری ایران که سال‌های متمادی یاری رسان شرکت‌های نفتی بوده است به بدترین شکل ممکن تضعیف شده است که شاید از قبل این تضعیف قادر به واگذاری شرکت شوند.

عدم برگزاری آزمون های استخدامی نفت

در حالی که آخرین آزمون استخدامی نفت در سال ۱۳۹۲ و در زمان دولت احمدی نژاد برگزار شد. با گذشت ۸ سال از آن تاریخ همچنان از برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت خبری نیست.این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ و چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری قول برگزاری آزمون استخدام ۲۵۰۰ نفره در وزارت نفت را داده بودند. آزمون های استخدامی در کل به بهانه زیاد بودن نیروها برگزار نشد و هزاران نفر از علاقمندان از شرکت در آزمون های استخدامی محروم شدند اما در عوض شاهد ورود بدون آزمون و رانتی بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت نفت و استخدام آنها بودیم ، اقدامی که در ۸ سال گذشته بارها جنجالی شد و حتی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشیده شد.

در بدو ورود چندباره ایشان در سال ۹۲ به وزارت نفت، موضوعاتی به شرح زیر از سوی ایشان مطرح شد:

حجم نیروی انسانی وزارت نفت نسبت به دوره قبلی ایشان رشد قابل توجهی داشته است.

افزایش نیروی انسانی مورد تایید ما نیز می‌باشد ولی لازم است دلایل را نیز بررسی نماییم. در دوران قبلی وزارت ایشان، شرکت نفت مناطق خشکی به چند شرکت کوچک‌تر تبدیل شد که همین موضوع یکی از موجبات افزایش حجم نیرو می‌باشد لذا همه‌ی شرکت‌ها نیاز به ساختمان‌های مجزا، هیات مدیره، مدیران مجموعه، روسا و به دنبال آن منشی، راننده، نیروهای خدماتی و امثالهم حجم قابل توجهی نیروی انسانی را ایجاد نمود، که البته از نظر حقیر، تخصصی شدن شرکت‌ها نکته مثبت ولی در پاسخ به حجم نیروی انسانی مطرح شده از سوی ایشان می‌باشد.

در خصوص استفاده از ژنرال‌ها در بدنه وزارت نفت

بعد از گذشت زمان کوتاهی امثال آقایان ختلان، مینو، صادق‌آبادی، دلاویز و ...  در قامت ژنرال‌های وزارت نفت به یکباره قد علم کردند؛ البته استفاده از این نوع ژنرال‌ها در شرکت‌های تابعه به وفور دیده می‌شود. هرچند جوان‌گرایی به عقیده بنده موجبات رشد سازمان را دنبال دارد اما با منویات ابتدایی ایشان متناقض بوده است.

این‌ها گوشه‌ای از اقدامات جناب زنگنه در ۸ سال اخیر در وزارت نفت بوده و در برخی موارد تاثیر آن بر زندگی مردم؛ قضاوت با افکار شما.

در نهایت و در دولت پیش رو، با توجه به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه در خصوص توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص احیای اقتصاد، انتظار می‌رود که نقص‌های موجود در وزارت نفت با توجه به اهمیت آن در اقتصاد، نقشه راهی جهت احیای شرکت‌های بزرگ نفتی، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد فراورده و در نهایت توجه ویژه به پرسنلی که ۸ سال مورد بی‌مهری‌های زیاد قرار گرفته‌اند تهیه و عمل گردد.
 
محمد نوری ممبینی|کارشناس و تحلیل‌گر نفت|رئیس جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی خوزستان
https://naftonline.ir/note/24206/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0