تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
نماینده دشتستان در مجلس با بیان اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تاخیر ساخت فاز گازی در ایران است گفت: این کار باعث خسارت حداقل سه میلیارد و 600 میلیون دلاری عدم النفع برای جمهوری اسلامی ایران شده است.
ابراهیم رضایی | نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی | نفت آنلاین
ابراهیم رضایی | نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی  ، در تشریح جزئیات سؤال صبح امروزش از مدیران فاز 14 پارس جنوبی در کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: چندی پیش سؤالی را از زنگنه وزیر نفت درباره علت تاخیر بیش از 40 ماهه در تکمیل فاز 14 پارس جنوبی مطرح کرده بودم. 

وی در همین راستا افزود: فاز 14 پارس جنوبی یکی از فازهای 24 گانه منطقه پارس جنوبی و پایتخت انرژی ایران است که روزانه قرار بوده است 56 میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی از این فاز تولید شود.

نماینده دشتستان در مجلس تصریح کرد: زنگنه وزیر نفت درباره تاخیر در افتتاح هر فاز از پارس جنوبی پیش از این گفته بود که این تاخیر می‌تواند روزانه 5 میلیون دلار عدم النفع داشته باشد. 

رضایی گفت:‌ عملیات اجرایی فاز 14 پارس جنوبی در 25 خرداد سال 89 آغاز شده بود اما متاسفانه بعد از گذشت 122 ماه هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است. 

وی افزود:‌اولین سکوی فاز 14 پارس جنوبی در سال 97 نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و سکوی آخر آن هم در سال 98 بوده است.

نماینده دشتستان در مجلس خاطرنشان کرد: سؤال من از وزیر نفت و مدیران فاز 14 پارس جنوبی ‌آن است که دلیل تاخیر چند ساله (حداقل چهار ساله) در افتتاح فاز 14 به چه دلیل بوده است؟ 

رضایی گفت: وزیر نفت دو هفته پیش در کمیسیون انرژی در پاسخ به سؤال من توضیحاتی ارائه کرد اما جلسه صبح امروز در کمیسیون انرژی به صورت تخصصی در مورد فاز ۱۴ بوده است و مدیران فاز 14 پارس جنوبی به صورت ویژه توضیحات خود را در این باره مطرح کردند. 

وی افزود: در نشست امروز کمیسیون انرژی محمدمهدی توسلی‌پور مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی و محمدعلی شفیعی سیف‌آبادی مدیر کنسرسیوم فاز 14 پارس جنوبی حضور داشته و توضیحاتی در این باره مطرح کردند.

نماینده دشتستان در مجلس  گفت: توضیحات این مدیران فاز 14 پارس جنوبی آن بود که هم تحریم‌ها مانع تکمیل توسعه این فاز شده است و هم کمبود منابع مالی؛ این مدیران همچنین مقادیری از مشکل را گردن پیمانکار انداخته‌اند و اعلام کردند که پیمانکار ایرانی، فاقد تجربه لازم بوده و تاخیر داشته است.

رضایی تصریح کرد: سؤال من از وزارت نفت و مدیران فاز 14 پارس جنوبی آن است که چرا فازهای مشابه که در خرداد 89 عملیات اجرایی آن آغاز شده مورد بهره‌برداری قرار گرفته است این در حالی است که در خرداد 89 عملیات اجرایی ۸ فاز با یکدیگر شروع شد ولی بقیه فازها به جز فاز 14 به طور متوسط در مدت زمان 80 ماه به بهره‌برداری رسیده است. 

وی گفت: این نقد به وزارت نفت وجود دارد که چرا بعد از گذشت 122 ماه طرح تکمیل فاز 14 پارس جنوبی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.
 
نماینده دشتستان در مجلس خاطرنشان کرد: فاز 12 پارس جنوبی که بزرگترین فاز این منطقه به حساب آمده و حدود 3 برابر دیگر فازها ظرفیت دارد در مدت زمان 116 ماه به بهره‌برداری رسیده است اما فاز 14 رکوردار تاخیر در افتتاح فازها در ایران محسوب می‌شود. 

رضایی گفت: برداشت من از جمع‌بندی مباحث مطرح شده و توضیحات مدیران وزارت نفت آن است که تاخیر در افتتاح و بهره‌برداری کامل از فاز 14 به دلیل  یک تصمیم سیاسی و خطای مدیریتی بوده که حداقل سه میلیارد و 600 میلیون دلار عدم النفع برای جمهوری اسلامی ایران در برداشته است.یعنی اگر ما این 48 ماه تاخیر را محاسبه کرده و ضرب در تاخیر روزانه 5 میلیون دلار کنیم به همین عدد می‌رسیم. 

وی با بیان اینکه میدان فاز 14 پارس جنوبی مشترک با قطر است و هر آنچه که ما از این میدان برداشت نکنیم متعلق به رقیب‌مان است افزود: لذا برداشت از میادین مشترک برای ما اولویت دارد. 

نماینده دشتستان در مجلس تصریح کرد: زنگنه در برنامه‌های ارائه شده‌اش برای وزارت نفت در سال 92 و 96 اولویت ویژه‌ای برای میادین مشترک گازی و نفتی اعلام کرده بود. اما یکی از مهمترین آن میادین پارس جنوبی است که 24 درصد تولید ناخالص ملی ایران در آنجا است.

رضایی گفت: متاسفانه حداقل عدم النفع تاخیر در بهره‌برداری از طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی سه میلیارد و 600 میلیون دلار است که اگر آن را با دلار 20 هزار تومانی محاسبه کنیم خسارت 72 هزار میلیارد تومانی نصیب کشورمان شده است که معادل 72 هزار تخت بیمارستانی و دو ماه یارانه ایرانی‌ها می‌شود.

وی افزود: با این 72 هزار میلیارد تومان می‌توانستیم خیلی از مشکلات کشور را حل کنیم و نمی‌توانیم این تاخیر را مشکل کوچکی به حساب آوریم. 

نماینده دشتستان در مجلس تصریح کرد:‌ اگر به صورت دقیق‌تر میزان خسارت عدم بهره‌برداری از فاز 14 پارس جنوبی را محاسبه کنیم رقم شاید به 5 میلیارد دلار هم برسد چرا که اگر استهلاک تعداد زیادی از دستگاه‌ها و تجهیزات مستقر و مانده در طول سال‌های اخیر در آن منطقه را به حساب آوریم رقم زیادتر از این حرف‌ها خواهد شد. 

رضایی گفت: مدیران وزارت نفت زمان بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی را سال آینده عنوان کرده اند. 

وی افزود: حدود 50 درصد طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در طول مدت 40 ماه و در دولت احمدی‌نژاد احداث شده بود و قاعدتا می‌بایست بقیه کار هم در بخش خشکی و هم دریا در دولت روحانی تا سال ۹۶ به پایان می‌رسید.

وی افزود: به دلیل عدم اقناع من از پاسخ‌های وزیر نفت پیش از این سؤال به صحن علنی مجلس جهت توضیحات بیشتر زنگنه ارجاع شده بود و بایستی وی در باره دلیل تاخیر در راه‌اندازی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی به نمایندگان مجلس توضیح دهد.
https://naftonline.ir/news/21557/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0