تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
تاجران نفت عقیده دارند بیش از یک سال و شاید هم بیشتر طول می‌کشد تا تقاضای جهانی نفت به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا و ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بازگردد.
تقاضای نفت و شیوع ویروس کرونا | نفت آنلاین
تقاضای نفت و شیوع ویروس کرونا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از بلومبرگ، اطلاعات ترافیکی از خیابانهای سن آنتونیو تا بارسلونا و پکن، فروش در پمپ بنزین ها و جریان خطوط لوله نشان می دهد سقوط تقاضای نفت احتمالاً در اواسط آوریل به پایین ترین حد خود رسیده و حالا رو به بهبود است.

ولی این روند بهبود بسیار آهسته صورت می گیرد. تاجران نفت عقیده دارند  بیش از یک سال و شاید هم بیشتر طول می‌کشد تا تقاضای جهانی نفت به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا و 100 میلیون بشکه در روز بازگردد. برخی از آنها حتی عقیده دارند تقاضای نفت هیچگاه به سطح قبلی نمی رسد.

 مدل افزایش تقاضای نفت همچنان مورد بحث است. مدل V قبلا رد شده است. احتمالا بهبود تقاضا U شکل است، البته سطح پایین آن مدت نسبتا طولانی طول خواهد کشید و شاید هم L شکل باشد و تقاضای نفت هیچگاه به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا بازنگردد.

 مطمئناً خطوط هوایی انتظار ندارند تا سال ها به سطح تقاضا در 2019 باز گردند. فرآیند بهبود تقاضای نفت یک راه پر پیچ و خم و ناهموار است.

 سقوط تقاضای نفت در ماه آوریل حدود 30 میلیون بشکه در روز بود که نشان می‌دهد بازگشت به سطح اولیه یک فرایند پرزحمت است. آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند مصرف در ماه مه 25.8 میلیون بشکه کاهش یابد و این رقم در ماه ژوئن 14.6 میلیون باشد. مصرف نفت در ماه دسامبر هنوز هم 2.7 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح 2019 خواهد بود.

درن وودز، مدیرعامل شرکت اکسون موبیل می‌گوید:« ما شاهد بهبود تقاضای نفت در هر 3 بازار بزرگ هستیم. تقاضا در ماه مه در اروپا افزایش یافته و ما شاهد این روند افزایشی در آمریکا و همچنین آسیا هم هستیم. نشانه های امید بخشی وجود دارد».

 این بهبود تدریجی از آنجا ناشی می‌شود که تولیدکنندگان نفت از اتحاد اوپک گرفته تا حفاران تگزاس، کاهش تولید خود را تسریع کرده اند و می توانند با همکاری هم به تدریج عرضه و تقاضای نفت را متعادل کنند. بسیاری شرکت های نفتی از جمله شرکت های بزرگ آمریکایی مثل کونوکو فیلیپس هفته گذشته تولید خود را پایین آوردند.

 این فرایند به خاطر محموله‌های فروخته نشده نفت خام و محصولات نفتی که احتمالاً در ژوئن و حتی جولای هم ادامه خواهد یافت، طولانی خواهد بود. منابع ذخیره نفت تقریبا پر شده اند و این احتمال وجود دارد که نفت آمریکا در اواسط همین ماه با نزدیک شدن به پایان مهلت معامله های ماه ژوئن، یک بار دیگر به محدوده منفی سقوط کند.

  در آمریکا مقدار بنزینی که به بازار عرضه شده هفته گذشته تا 5.9 میلیون بشکه در روز افزایش داشت در حالی که این رقم در هفته اول آوریل 5.1 میلیون بشکه در روز بود ولی همچنان کمتر از 9 میلیون بشکه عرضه شده قبل از بحران ویروس کرونا است.
 در اسپانیا که تعطیلی های سختگیرانه ای برقرار کرده است، تقاضای بنزین در هفته منتهی به بیست و ششم آوریل 75 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. این رقم در اواسط آوریل 81 درصد و در اواخر مارس 83 درصد بود.

 تقاض برای سوخت خودرو در انگلیس هنوز بین 55 تا 60 درصد پایین‌تر از سطح تقاضا قبل از بحران کروناست ولی نسبت به 65 تا 70 درصد دو هفته گذشته بهبود یافته است.

 این اطلاعات نشان می‌دهد بهبود تقاضا بسیار ناچیز است ولی حداقل مصرف افزایش یافته است. تغییرات تقاضا بر قیمت نفت تاثیر می گذارد و به نظر می‌رسد بدترین روزهای نفت به پایان رسیده باشد.
https://naftonline.ir/news/20822/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0