تاریخ انتشاردوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
کاری که ویروس کرونا با اقتصاد آمریکا کرد، بحرانها و رکودهای مالی و حتی جنگ های گذشته هم نکرده بودند. آمریکا حالا مقدار زیادی نفت دارد که نمی داند با آن چه کند.
کرونا و قیمت نفت | نفت آنلاین
کرونا و قیمت نفت | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از رویترز، اوج نابودی صنعت انرژی زمانی مشخص شد که شاخص قیمت نفت آمریکا در بیستم آوریل به منفی 38 دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا طی 40 سال گذشته هیچ گاه کمتر از 10 دلار در هر بشکه معامله نشده بود.

 همه گیری ویروس کرونا تنها طی چند ماه تقاضای سوخت را به شدت پایین آورد چون میلیون‌ها نفر سفرهای خود را لغو کردند. کاری که ویروس کرونا با اقتصاد آمریکا کرد، بحرانها و رکود های مالی و حتی جنگ های گذشته هم نکرده بودند. آمریکا حالا مقدار زیادی نفت دارد که نمی داند با آن چه کند.

 در حالی که به نظر نمی رسد قیمت منفی نفت دوباره تکرار شود ولی بسیاری از فعالان صنعتی می‌گویند این تازه آغاز روزهای بدتری است و سالها سرمایه‌گذاری بالا در این بخش را نمی توان طی چند هفته یا چند ماه اصلاح کرد.

فردریک لاورنس، نایب رئیس بخش اقتصادی و امور بین الملل انجمن شرکت های نفتی مستقل آمریکا می گوید:« اتفاقی که برای نفت آمریکا افتاد نشان داد شرایط روز به روز بدتر می شود. شرکت های خط لوله مرتب اعلام می کنند نمی توانند نفت خام بیشتری تحویل بگیرند و این بدان معناست که چاه‌ها باید بسته شوند».

 نشانه هایی از بی ارزش شدن این محصول که از اواخر قرن 19 تکیه‌گاه جامعه جهانی بوده، هفته گذشته در سراسر جهان دیده شد.

در روسیه، یکی از بزرگترین تولید کننده های دنیا، صنعت نفت تصمیم دارد نفت خود را بسوزاند تا بتواند آن را از بازار بیرون بکشد.

 سود سه ماهه سهام شرکت نروژی ایکوینر دو سوم کاهش یافته است. شرکت های بزرگ انرژی جهان مثل اکسون موبیل، بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل انتظار دارند هزینه های خود را بیش از پیش پایین بیاورند.

 بازار نفت تمام تولیدکنندگان را تحت فشار گذاشته و دولت ها و شرکت ها در سراسر جهان آماده کاهش تولید می شوند و بسیاری همین حالا هم تولید خود را پایین آورده اند.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدینش به تازگی طی قراردادی تصمیم گرفتند 10 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود را کم کنند ولی این کاهش تولید برای جلوگیری از منفی شدن قیمت نفت کافی نیست. مسئله، عمق از بین رفتن تقاضای نفت در جهان است. حتی اگر تمامی اعضای اوپک تولید خود را متوقف کنند هم عرضه همچنان بیشتر از تقاضا خواهد بود.

آمریکا اعلام کرده بیش از 600 هزار بشکه در روز از تولید خود را کم می‌کند. کانادا هم متعهد شده 300 هزار بشکه در روز کاهش تولید داشته باشد. شرکت نفت پتروبراس برزیل هم 200 هزار بشکه در روز تولید خود را پایین می آورد.

آژانس بین المللی انرژی تخمین می‌زند تقاضای نفت در آوریل 29 میلیون بشکه در روز کاهش یافته باشد. این نهاد مستقر در پاریس انتظار دارد مصرف نفت در ماه مه افزایش یابد.
https://naftonline.ir/news/20763/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0