تاریخ انتشارجمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
تنگه هرمز که مهمترین شاهرگ ترانزیت دریایی نفت جهان است، به دلیل اهمیت بالای آن، در طول تاریخ حوادث و رخدادهای بسیاری را به خود دیده که آثار این حوادث و رخدادها، اغلب آثاری در مقیاس جهانی بوده است.
تنگه هرمز | نفت آنلاین
تنگه هرمز | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ تنگه هرمز مهمترین شاهراه ترانزیت دریایی نفت جهان است به‌طوری که حدود 20 درصد نفت خام جهان برای فروش به کشورهای خریدار، از این تنگه عبور می‌کند.
این تنگه به دلیل اهمیت بالای آن، در طول تاریخ حوادث و رخدادهای بسیاری را به خود دیده که آثار این حوادث و رخدادها، اغلب آثاری در مقیاس جهانی بوده است.
به دلیل اهمیت بالای این منطقه و تنش‌های موجود، از ابتدای انقلاب رویدادهای فراوانی ( قریب به 18 مورد) در آن رخ داده که در جدول زیر به 6 مورد اخیر اشاره شده است.
مرور حوادث دهه 60 تنگه هرمز
مرور حوادث دهه 90 تنگه هرمز
روند تغییر قیمت نفت با تنش های تنگه هرمز

یکی از بزرگترین نگرانی های انرژی جهان این است که درگیری های خاورمیانه اگر به تنگه هرمز بکشد، می تواند رفت و آمد نفت از تنگه استراتژیک هرمز را در حالی که حدود یک پنجم نفت جهان از این تنگه عبور می کند، مختل کند. امروز جهان به خوبی می داند که نقش ایران در حفظ امنیت تنگه هرمز و تأمین امنیت و پایداری انرژی جهان بسیار مهم است و اگر ایران امنیت تنگه هرمز را تاکنون تأمین نکرده بود، چه بسا رفتار کشورهای متخاصمی که اغلب در طول تاریخ عامل بروز حوادث متعدد در تنگه هرمز بوده‌اند، به ناامن شدن و ناپایدار شدن تأمین انرژی جهان منجر می‌شد.
https://naftonline.ir/report/18910/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0