تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
سفر نخست وزیر ژاپن به عربستان، امارات و قطر

نگاه ژاپن به نفت خلیج فارس

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن امروز یکشنبه سفر چهار روزه خود به خاورمیانه را آغاز کرد.
ژاپن | نفت آنلاین
ژاپن | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین از کیودو نیوز، کیشیدا در طول اولین سفر خاورمیانه ای خود از زمان روی کار آمدن در مهرماه ۱۴۰۰، قصد دارد از تامین پایدار انرژی برای ژاپن از طرف کشورهای نفت خیز اطمینان حاصل کند و در عین حال سهم این کشور آسیایی را در اقدامات کربن زدایی خود ارتقا دهد.

وی در این مدت با هدف مذاکره پیرامون مسائل انرژی به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر سفر خواهد کرد.

با توجه به اهمیت استراتژیک خاورمیانه برای ژاپن که برای بیش از ۹۰ درصد از نیازهای انرژی خود به واردات متکی است، این کشور آسیایی مدت ها تلاش کرده روابط دوستانه خود را با کشورهای منطقه در سطح مناسب حفظ کند.

از سوی دیگر، روند صعودی قیمت جهانی انرژی از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه در فوریه ۲۰۲۲، تضمین خرید نفت خام و گاز طبیعی مایع از خاورمیانه به خصوص سه کشور یادشده را برای ژاپن به طور فزاینده ای بدل به امری ضروری کرده است.
در همین حال، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش دارند وابستگی خود را به نفت کاهش دهند و اقتصادشان را تنوع بخشند؛ زیرا گمان می رود در نتیجه روند کربن زدایی در سراسر جهان قیمت نفت در آینده کاهش یابد.

به گفته مقامات ژاپنی، مدیران تعداد زیادی از شرکت های ژاپنی در حوزه های صنعت و تجارت، در این سفر کیشیدا را همراهی می کنند.

به گفته این مقامات، نخست وزیر ژاپن قرار است با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، نشست های دوجانبه برگزار کند.

همچنین منابع حاضر در دولت ژاپن خبر دادند ژاپن و عربستان سعودی قرار است برای تقویت همکاری در زمینه فناوری انرژی به توافق برسند. کیشیدا در نظر دارد تداوم مذاکرات وزیران خارجه ژاپن و شورای همکاری خلیج فارس را پیشنهاد کند.

این منابع گفتند کیشیدا که به مدت حدود پنج سال تا سال ۲۰۱۷ وزیر امور خارجه ژاپن بوده، همواره مشتاق تقویت روابط با مجمع ۶ عضوی متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات است.

انتظار می رود ژاپن با امارات هم بیانیه مشترکی در مورد حفاظت از محیط زیست صادر کند. قرار است ابوظبی آبان ماه میزبان بیست و هشتمین نشست اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی(COP۲۸) باشد.

نخست وزیر ژاپن همچنین احتمالاً از قطر خواهد خواست به عرضه گاز ال ان جی به ژاپن به صورت ثابت ادامه دهد. این کشور خاورمیانه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان است.

سفر امروز فومیو کیشیدا اولین سفر یک رهبر سیاسی ژاپنی به خاورمیانه از ژانویه ۲۰۲۰ محسوب می شود. در آن زمان شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان بازدید کرد.

نخست وزیر ژاپن تابستان سال گذشته نیز در پی سفر به خاورمیانه بود، اما به دلیل ابتلا به ویروس کرونا مجبور شد این سفر را به تعویق بیندازد.
https://naftonline.ir/news/28746/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0