تاریخ انتشارشنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
جواد اوجی وزیر نفت دستور لغو استخدام دختر عضو کمیسیون انرژی را صادر کرد. همچنین فرآیند جذب همه قبول شدگان در آزمون جذب مدت معین نوین که در دوران زنگنه به صورت غیرشفاف و رانتی برگزار شده بود، نیز متوقف شد.
استخدام رانتی در وزارت نفت | نفت آنلاین
استخدام رانتی در وزارت نفت | نفت آنلاین

نفت آنلاین: لازم به ذکر است رسانه ای شدن دستور محرمانه استخدام فرزند عضو کمیسیون انرژی مجلس باعث انتقاد نفتی ها و رسانه ها شده بود.


شرح ماجرای استخدامی های رانتی و لغو فرآیند جذب در آزمون مدت معین

خبر استخدام نفیسه سنگدوینی دختر رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس باعث گلایه‌ها و اعتراضات فراوانی در بین کارکنان صنعت نفت و سایر مردم کشور شد.

پس از پیگیری این موضوع از وزارت نفت و نهادهای مربوطه به اطلاعات جالبی در این باره دست پیدا کرده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.
 
*برگزاری آزمون به صورت چراغ خاموش برای خودی‌ها در دوره زنگنه
 
ماجرا از این قرار است که در دولت دوازدهم و دوران ریاست زنگنه بر وزارت نفت، بحث جذب فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی در قالب مدت معین نوین پیگیری می‌شود. برای قضاوت عجله نکنید جذب فارغ‌التحصیلان نخبه هر چند کلمات قشنگی هستند، اما در واقعیت اتفاقات دیگری می‌افتد.
 
در این راستا وزارت نفت دولت دوازدهم برای جذب مدت معین نوین، یک سامانه به نام سامانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی راه‌اندازی می‌کند. در این سامانه حدود 28 هزار فارغ التحصیل از دو استان کشور که یکی از آنها تهران بود ثبت نام می‌کنند. دقت کنید که این ثبت نام بدون فراخوان عمومی و به صورت سفارشی انجام شده است.
 
ثبت نام انجام شده و از بین این 28 هزار نفر، حدود 450 نفر در آزمون جذب نهایی مرکز ارزیابی وزارت نفت قبول می‌شوند. نکته جالب توجه اینکه وزارت نفت دولت دوازدهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که تمامی این 450 نفر پذیرش شده از همان ابتدا با حقوق‌های نجومی (بیش از 15 میلیون تومان در ماه) وارد وزارت نفت شوند.
 
* دختر عضو کمیسیون انرژی چگونه در مسیر جذب وزارت نفت قرار گرفت؟
 
اما ظاهرا جذب این 450 نفر در یک فرآیند خودمانی و غیرشفاف مسئولان وقت وزارت نفت را راضی نمی‌کند، در نتیجه بیژن زنگنه وزیر سابق نفت، آیدین ختلان و فرزین مینو از معاونان وی نیز حدود 750 نفر را دوباره خودشان دستچین کرده و برای استخدام آنها در وزارت نفت اقدام می‌شود.
 
نفیسه سنگدوینی دختر رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز یکی از این 750 نفری بود که ظاهرا با چانه‌زنی این نماینده با بیژن زنگنه در لیست قرار گرفت. سپس دوباره این 750 نفر برای تعیین تکلیف به مرکز ارزیابی رفتند و از این تعداد 60 نفرشان مورد پذیرش قرار گرفتند.
 
البته پذیرش این 60 نفر به دلیل توانمندی آنها نبود بلکه حتی تعدادی از آنها در آزمون مرکز ارزیابی رد شدند ولی به هر حال با توصیه‌ها و آزمون‌های چندباره بالاخره با حضور انها در وزارت نفت موافقت شد. در نتیجه در این فرآینده غیرشفاف حدود 510 نفر  جذب وزارت نفت شدند.
 
تا اینجا همه اتفاقات در دولت دوازدهم و در زمان ریاست بیژن زنگنه رخ داده است. اما حالا برویم سراغ عملکرد جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم.
 
*جزئیاتی از پاپوش مدیران زنگنه برای وزیر نفت جدید
 
به بیان ساده ماجرا از این قرار است که پس از انتخاب جواد اوجی به عنوان وزیر نفت، رمضانعلی سنگدوینی بابت استخدام افرادی که در قالب جذب مدت معین نوین پذیرش شده‌اند، از وزیر نفت پیگیری می‌کند و اذعان می‌کند که دختر وی نیز از جمله قبول شدگان در آزمون وزارت نفت است.
 
جواد اوجی وزیر نفت نیز که از فرآیند غیرشفاف و رانتی طی شده در جذب مدت معین نوین در دولت قبل مطلع نبود، این پیگیری رمضانعلی سنگدوینی را به مهدی علی‌مددی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت ارجاع می‌دهد.
 
نکته جالب ماجرا در این بخش اتفاق می‌افتد، جایی که طبق پیگیری خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت جهت بررسی درخواست وزیر، موضوع استخدام دختر رمضانعلی سنگدوینی را از معاونان خود جویا می‌شود و آنها نیز سوابق آزمون نفیسه سنگدوینی در این آزمون را ارائه نکرده بودند.
 
در نتیجه بر مبنای این گزارش ناقص به مهدی علی مددی سرپرست توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، وی نامه استخدام دختر نماینده را به وزیر نفت ارسال می‌کند. نکته جالب اینکه بعد از گزارش ناقص به مهدی علی‌مددی، اسناد مربوط به عدم پذیرش وی در آزمون مرکز ارزیابی رسانه‌ای می‌شود.
 
جهت استحضار مخاطبان هنوز در وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها تعداد زیادی از معاونین ارشد وزیر و معاونین میانی از دولت قبل حضور دارند و هنوز تیم مدیریتی مطلوب وزارت نفت دولت سیزدهم به طور کامل مستقر نشده است، در نتیجه در این فضا شیطنت مدیران وفادار به بیژن زنگنه وزیر سابق نفت باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است که البته با آنها نیز برخورد لازم صورت گرفت.
 
*دستور لغو استخدام دختر نماینده مجلس در وزارت نفت صادر شد
 
خب حالا یک سوال اساسی ایجاد می‌شود، اینکه چرا با وجود این اتفاقات جواد اوجی وزیر نفت دستور لغو استخدام دختر عضو کمیسیون انرژی را صادر نمیکند؟
 
جواب این است که دستور لغو استخدام دختر عضو کمیسیون انرژی از قبل صادر شده است و حتی فرآیند استخدام وی قبل از رسانه‌‌ای شدن ماجرا متوقف شده است.
 
همچنین وزیر نفت دستور بررسی آزمون اعلام نشده و غیرفراگیر سال ۹۹ را که بدون اطلاع بسیاری از متقاضیان برگزار شده است را صادر کرده است و جذب تمامی افرادی که ذیل ان آزمون پذیرش شده‌اند، متوقف شده تا بررسی بیشتری صورت گیرد.
 
 
https://naftonline.ir/news/25194/
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
رضا
با سلام خدمت وزير نفت
شیر مادرت حلالت، ما هم از دولت انقلابی انتظار داریم که جلوی این واسطه ها و رانت ها و فساد ها را بگیرد.
feedback
Iran, Islamic Republic of
آگاه
من هم بشدت با این رانتها مخالفم که البته اتفاقی زخم خورده بی کفایتی این آقایون بودم(سنگدویینی و تیمش در خط ۶)
اما فراموش نشود از نابلدی این کار را کردن
از روش دار و دستش پیش میرفتن داستان نمیشد
آدرس بدم
هلدینگ خلیج فارس حیات خلوت زنگنه
یا
چهار شاگرد معروف شیخ الوزرا
و آیا مجبورند که مدیران ارشد پیشین را نگاه دارند
معلوم چالش و خدعه میکنند
خود کرده را تدبیر نیست
اونهایی که با اتوبوس آمدند با اتوبوس بروند
یادتون اومد(علی برکته اله
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای وزیر
بسیار شکر گزارم از این اتفاق زیبا.
برایتان آرزوی سعادت و سلامت دارم .
یداله پور باریکی - مجتمع نفت محمودآباد
feedback
Iran, Islamic Republic of
محمدجواد
مجلس انقلابی کجا مجلسی که به تاجگردون ۴۰ درصد رای مثبت داد انقلابی است ????????????????
feedback
Iran, Islamic Republic of
حسین
بنظرم تا شرایط احراز شغل بصورت حرفه ای و مسسولانه بازنگری نشود اصلاح جدی صورت نخواهد گرفت.بسیاری از مدیران بصورت سفارشی در ازمون ارزیابی پذیرفته می شوند.تخصص و تعهد در کنار هم ضروری است.بسیاری از نمایندگان مجلس هم در نفت استخدام شده اند که این موضوع هم قابل بررسی است.تا ازمون فراگیر و شفاف برای جذب نباشد این روند به شکل های مختلف ادامه خواهد یافت.
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام
feedback
Iran, Islamic Republic of
می خواستم از وزیر جهادی و انقلابی نفت تشکر کنم که دستور برکنار ی منصوبان سیاسی ترین اتصابات دقیقه نودی صندوق نفت در شرکت سپاهان و عضو فعال فتنه و هتاک به خانواده شهدا را صادر کرد
0