تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
برای نخستین بار در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انجام شد؛

نصب موفقیت‌آمیز شیرهای ایمنی درون‌چاهی ارتقاءیافته در منطقه عملیاتی سراجه قم

در اقدامی ابتکاری و با تلاش و همت متخصصان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، عملیات نصب شیرهای ایمنی درون‌چاهی (subsurface safety valve) ارتقاءیافته در منطقه سراجه قم با موفقیت به انجام رسيد.
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران | نفت آنلاین
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهندس غلامرضا نصیرایی مدیر فنی این شرکت با اعلام این مطلب گفت: با تأکید و حمایت‌های ویژه مدیرعامل اين شركت و پیگیرهای به‌عمل‌آمده، فرآیند ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز شیرهای درون‌چاهی باهدف بهینه‌سازی و ارتقاء شیرهای پیش‌گفته با صرفه‌جویی اقتصادی ۷ میلیون یورويي برای عملیات تعمیر چاه‌ها بدون نیاز به استفاده از دکل حفاری انجام گرفت.

وی در همین ارتباط افزود: ارتقاء این شیرها با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی و با همکاری خدمات فنی چاه‌های نفت و گاز زاگرس جنوبی و نظارت مهندسی بهره‌برداری ستاد در چهار حلقه از مجموع ۹ حلقه چاه با موفقیت نصب گردید و پنج حلقه چاه دیگر نیز در دست اقدام می‌باشد.

وي ادامه داد: در این روش ابداعی، بهینه سازی قطعات داخلی شیرهای ایمنی با هزینه مالی و زمان اجرایی بسیار کمتر بدون نیاز به استفاده از دکل تعمیراتی، معادل حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان برای ۹ حلقه چاه است.

نصیرایی خاطرنشان کرد: فشار موردنیاز جهت بازنمودن شيرهاي مدنظر با انجام اقدامات اصلاحي از ۱۵۰۰ پام به ۴۰۰ پام كاهش يافته كه اين الگو می‌تواند براي موارد مشابه و در ساير چاه‌های شركت ملي نفت ايران مورداستفاده و بهره‌برداری قرار گيرد.

مدیرفنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به الزامي بودن شيرهاي ايمني درون‌چاهی اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به تبديل چاه‌های سراجه قم از توليدي به تزريق/ بازتوليد و به‌تبع آن، افزايش فشار عملياتي را در برداشته كه با نصب شيرهاي ايمني درون‌چاهی بهینه‌شده، شاهد كاهش ريسك هاي فني و عملياتي خواهيم بود.

وي در خصوص اهميت انجام ايمن عمليات ذخیره‌سازی و بازتوليد گاز سراجه قم گفت: نفت مناطق مركزي ايران با تزريق گاز در ماه‌های نخست سال و بازتوليد آن در فصول سرد سال به ميزان بيش از يك ميليارد مترمکعب نقش بسزايي در تأمین پايدار انرژي موردنیاز و پشتيباني شبكه سراسري گاز كشور ايفا می‌کند.
https://naftonline.ir/news/24320/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0