کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای نخستین بار در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران انجام شد؛

نصب موفقیت‌آمیز شیرهای ایمنی درون‌چاهی ارتقاءیافته در منطقه عملیاتی سراجه قم

27 تير 1400 ساعت 9:59

در اقدامی ابتکاری و با تلاش و همت متخصصان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، عملیات نصب شیرهای ایمنی درون‌چاهی (subsurface safety valve) ارتقاءیافته در منطقه سراجه قم با موفقیت به انجام رسيد.


به گزارش نفت آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهندس غلامرضا نصیرایی مدیر فنی این شرکت با اعلام این مطلب گفت: با تأکید و حمایت‌های ویژه مدیرعامل اين شركت و پیگیرهای به‌عمل‌آمده، فرآیند ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز شیرهای درون‌چاهی باهدف بهینه‌سازی و ارتقاء شیرهای پیش‌گفته با صرفه‌جویی اقتصادی ۷ میلیون یورويي برای عملیات تعمیر چاه‌ها بدون نیاز به استفاده از دکل حفاری انجام گرفت.

وی در همین ارتباط افزود: ارتقاء این شیرها با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی و با همکاری خدمات فنی چاه‌های نفت و گاز زاگرس جنوبی و نظارت مهندسی بهره‌برداری ستاد در چهار حلقه از مجموع ۹ حلقه چاه با موفقیت نصب گردید و پنج حلقه چاه دیگر نیز در دست اقدام می‌باشد.

وي ادامه داد: در این روش ابداعی، بهینه سازی قطعات داخلی شیرهای ایمنی با هزینه مالی و زمان اجرایی بسیار کمتر بدون نیاز به استفاده از دکل تعمیراتی، معادل حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان برای ۹ حلقه چاه است.

نصیرایی خاطرنشان کرد: فشار موردنیاز جهت بازنمودن شيرهاي مدنظر با انجام اقدامات اصلاحي از ۱۵۰۰ پام به ۴۰۰ پام كاهش يافته كه اين الگو می‌تواند براي موارد مشابه و در ساير چاه‌های شركت ملي نفت ايران مورداستفاده و بهره‌برداری قرار گيرد.

مدیرفنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به الزامي بودن شيرهاي ايمني درون‌چاهی اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به تبديل چاه‌های سراجه قم از توليدي به تزريق/ بازتوليد و به‌تبع آن، افزايش فشار عملياتي را در برداشته كه با نصب شيرهاي ايمني درون‌چاهی بهینه‌شده، شاهد كاهش ريسك هاي فني و عملياتي خواهيم بود.

وي در خصوص اهميت انجام ايمن عمليات ذخیره‌سازی و بازتوليد گاز سراجه قم گفت: نفت مناطق مركزي ايران با تزريق گاز در ماه‌های نخست سال و بازتوليد آن در فصول سرد سال به ميزان بيش از يك ميليارد مترمکعب نقش بسزايي در تأمین پايدار انرژي موردنیاز و پشتيباني شبكه سراسري گاز كشور ايفا می‌کند.


کد مطلب: 24320

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/24320/نصب-موفقیت-آمیز-شیرهای-ایمنی-درون-چاهی-ارتقاءیافته-منطقه-عملیاتی-سراجه-قم

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir