تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
کارکنان عملیاتی و سیالات شرکت ملی حفاری ایران در راستای حفاظت از محیط زیست، کاهش هزینه ها و شتاب بخشی در حفاری یک حلقه چاه با کاربست راهکار ابداعی نسبت به انتقال سیال از یک دکل حفاری به دستگاه دیگر در میدان نفت شهر اقدام کردند.
اخبار شرکت ملی حفاری ایران | نفت آنلاین
اخبار شرکت ملی حفاری ایران | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛کارکنان عملیاتی و سیالات شرکت ملی حفاری ایران در راستای حفاظت از محیط زیست، کاهش هزینه ها و شتاب بخشی در حفاری یک حلقه چاه با کاربست راهکار ابداعی نسبت به انتقال سیال از یک دکل حفاری به دستگاه دیگر در میدان نفت شهر اقدام کردند.

بر این اساس در جریان حفاری و تکمیل چاه شماره ۲۲ در این میدان نفتی با دکل حفاری ۳۵ فتح بخشی از سیال حفاری (پایه آبی) به روال معمول در مرحله تکمیل چاه از چرخه عملیاتی خارج شد.

با توجه به برنامه ریزی حفاری چاه شماره ۲۵ همکاران روی این اندیشه که به چه نحو این سیال را بدون دور ریز به چرخه عملیات بازگردانند تمرکز و شیوه های مختلف را مدنظر قرار دادند.

در این ارتباط پیشنهادات متعدد ارایه که در هم افزایی و بررسی فنی ، جابجایی سیال از طریق خط لوله آب غیر شرب (صنعتی) در دستور کار قرار گرفت و این کار در یک فرصت محدود با موفقیت محقق گردید.

در اجرای این کار  مقدار ۲۲۰ بشکه سیال حفاری با وزن  ۱۱۵ پوند و ۶۳۰ بشکه حفاری با وزن ۷۰  پوند از محل دستگاه حفاری ۳۵ فتح به مخازن سیال  دستگاه ۴۸ فتح در فاصله حدود  دو کیلومتر انتقال تا در عملیات حفاری و تعمیر چاه ۲۵ از آن استفاده بهینه به عمل آید.

این شیوه در جای خود علاوه بر  حفاظت از محیط زیست و شتاب بخشی در عملیات حفاری با توجه به مدت زمان که صرف ساخت سیال می شود، از نگاه اقتصادی نیز بیش از دو میلیارد ریال صرفه جویی در برداشت.

◀️پ‌ن: شایان ذکر است پیشنهاد این کار و انجام عملیات و پیگیری و به ثمر رساندن آن با پیگیری و رصد دو نفر از حفارمردان پرتلاش (مهندس ایمان کزنلو"کارشناس سیال" و مهندس سیدرضا حسینی "کارشناس ارشد سیال" ) انجام شد.
https://naftonline.ir/news/21745/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0