تاریخ انتشاردوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
همه مقررات و قوانین ویژه نیروهای قراردادی

صفر تا صد مقررات وزارت نفت برای کارکنان قراردادی مدت موقت نفت

کارکنان قراردادی مدت موقت نفت ؛ کارکنانی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت با قرارداد کاری یکساله هستند.
قوانین و مقررات ویژه کارکنان قراردادی مدت موقت صنعت نفت | نفت آنلاین
قوانین و مقررات ویژه کارکنان قراردادی مدت موقت صنعت نفت | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ کارکنان قراردادی مدت موقت نفت ؛ کارکنانی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت با قرارداد کاری یکساله هستند.

قرارداد این دسته از کارکنان هر سال تمدید می شود . در بخش ذیل مجموعه قوانین و مقررات این دسته از کارکنان از سایت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت گردآوری شده و جهت بهره برداری کارکنان محترم منتشر شده است:

**دوره‌های آموزشی و حضور در سمینارها

اجرای دوره، آموزش‌های عمومی و تخصصی برای افزایش سطح دانش عمومی و فنی معرفی افراد مذکور برای دوره و حضور در سمینارهای خارج از شرکت و داخل کشور چنانچه مرتبط با وظایف شغلی آن‌ها باشد با تشخیص و موافقت مدیر / رئیس بلافصل ذیربط، با رعایت ضوابط اعلامی بلامانع است.

**ماموریت موقت داخل کشور
چنانچه حسب تشخیص کارفرما صرفا برای مدت محدود به خارج از محل خدمت اصلی اعزام شوند، ماده(46) قانون کار برای آنان اعمال شود.

**استفاده از تسهیلات ورزشی
مطابق ماده (154) قانون کار، کارفرما مکلف به تخصیص محل مناسب برای استفاده مشمولین در رشته-های مختلف ورزشی با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان می باشد. بنابراین، مشمولینی که در مراکز خاص عملیاتی نظیر: جزایر، مرکز دورافتاده و خارج از مراکز شهری اشتغال داشته و امکانات ورزشی صرفا مرتبط به شرکت‌ها و در جوار تاسیسات محدود می-شود، استفاده آنان از تسهیلات ورزشی شرکت‌ها بلامانع است.

در سایر مناطق، به علت محدودیت ظرفیت امکانات ورزشی موجود توصیه می‌شود راهکار اجرای ماده قانونی فوق‌الذکر(154) در تعاملات با ادارات کار ملاک عمل قرار گیرد.

** مرخصی بدون حقوق
در ماده (72) قانون کار، نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق را منوط به توافق کتبی کارگر با نماینده قانونی او و کارفرما تعیین نموده است و هیچ‌گونه تکلیف قانونی به عهده کارفرما (به نوعی که مکلف به اجرای آن باشد) مشاهده نمی‌شود و از آنجا که از خدمات کارکنان قراردادکار مدت-موقت برای مشاغل خاص استفاده می‌شود، لذا مطابق بند(7) اطلاعیه شماره ت ه م /74844 مورخ 26/02/1391 اعطای مرخصی بدون حقوق در طول قرارداد مدت موقت به علت کوتاه بودن مدت قرارداد وجاهت ندارد.

اجرای مفاد ماده( 67) قانون کار (ادای فریضه حج واجب) صرفا برای یک نوبت،یک ماه با مرخصی استحقاقی امکان‌پذیر است.

** انتقال و جابجایی
- جابجایی در واحدهای درون یک مدیریت و در محل جغرافیایی فعلی خدمت، در صورتی که به تغییر شغل منجر نگردد بلامانع است.
- بدون جایگزینی در مبداء(شرکت مبداء پس از اجازه ترخیص درخواست نیروی جایگزین نداشته باشد) و اعلام‌نیاز در مقصد بلامانع است.
**مزایای قانونی
نظر به اینکه شرکت‌ها پس از انعقاد قرارداد کارموقت با افراد مشمول ملزم به رعلیت قوانین کار و تامین اجتماعی در مورد آنان می‌باشد، مزایای قانونی متعارف تعیین شده در قوانین مذکور نظیر: کمک هزینه مسکن، عائله‌مندی، خواربار و ... تا مادامی که قرارداد پایان نیافته، پرداخت می‌شود.

** کمک هزینه عائله‌مندی (مرجع قانونی ردیف‌های 1تا7 بخشنامه تدوین و هماهنگی مقررات اداری استخدامی مورخ 23/05/91 شماره: ت ه م/ 221702)
با عنایت به ماده( 86 )قانون تامین اجتماعی که ناظر بر پرداخت کمک عائله‌مندی منحصرا تا دوفرزند بیمه شده فارغ از جنسیت می‌باشد، بنابراین به کارکنان مرد و زن مشمول قرارداد کار مدت موقت که حداقل سابقه پرداخت حق بیمه آنان 720 روزکار باشد کمک مذکور به فرزندان آنان ( تا دو فرزند ) تا سن 18سالگی پرداخت می‌شود. ضمنا پرداخت کمک مذکور به فرزندان واجد شرایط بعد از 18سالگی منوط به ادامه اشتغال به تحصیل ( تا پایان تحصیلات) و یا از کار افتادگی در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی ( موضوع ماده91 قانون مربوط ) خواهد بود.

** حقوق و مزایای کارکنان مشمول قرارداد کار مدت موقت
بند(4)بخشنامه وزیر محترم در ارتباط با ساماندهی کارکنان شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شماره 444758-1/28 مورخ 02/12/1390
"در عقد قرارداد مستقیم اعمال هرگونه تغییری در حقوق و مزایای کارکنان ذیربط نسبت به زمان اشتغال در پیمانکاری ممنوع است."
بخشنامه معاونت: شماره م ت م ا م /241839/1 مورخ 06/06/1391
"... به مدیران و مسئولین اجرائی اکیدا یادآوری فرمائید ترتیبی اتخاذ گردد در مزد و مزایای این گروه کارکنان هیچ‌گونه تغییری صورت نگرفته و ..."

** نفت کارت:سرانه ورزش، کمک هزینه غذا
مطابق ماده( 151 ) قانون کار، کارفرما در شرایطی مکلف به تامین یک وعده غذای گرم برای کارکنان خود می‌باشد که این امر در شرکت‌های عملیاتی و مراکز تولیدی بصورت رایگان به همه کارکنان منجمله کارکنان مدت موقت کار پرداخت می‌شود.

در سایر واحدها، منجمله واحدهای ستادی هرچند که کارفرما تکلیف قانونی جهت پرداخت کمک هزینه غذا ندارد، لیکن در راستای حمایت از این گروه از کارکنان و همسانی آنان در دریافت کمک هزینه غذ، اطلاعیه شماره ت ه م / 236015 مورخ 04/06/1391 صادر و مقرر شده است اعطای مبلغ 30000 ریال بابت هر روزکاری همانند سایر کارکنان در قالب ارائه کارت الکترونیکی و یا پرداخت در حقوق صورت پذیرد.

**استفاده از تسهیلات بهداشت و درمان
نظر به اینکه این گروه از کارکنان به لحاظ اداری و استخدامی تابع قانون کار و امور بیمه ای( درمان و بازنشستگی ) تابع قانون تامین اجتماعی بوده و بابت آن‌ها شرکت‌ها 20درصد حق بیمه سهم شرکت را برای درمان و بازنشستگی به شعب سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌نمایند، بنابراین پذیرش تعهدات مضاعف بر قانون به نوعی که آنان بتوانند از خدمات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برخوردار شوند، مد نظر قانون‌گذار نبوده و عملا موجب استفاده دوگانه از نظام بهداشت و درمان در کشور شده که جنبه اجرائی بر آن حاکم نیست.

**وام‌های اعطایی
کارمندان تابع قوانین اداری و استخدامی شرکت ملی نفت ایران کسورات بازنشستگی خود را به صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت پرداخت می‌نمایند. لذا، می‌توانند از وام‌های اضطراری، مسکن و غیره از محل اعتبارات صندوق مذکور استفاده نمایند.
در حالی‌که، کارکنان قرارداد مدت موقت تابع صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بوده و لذا صرفا می توانند از تسهیلات صندوق مذکور و یا تسهیلات وامی بانک‌های دولتی و خصوصی در سطح کشور( حسب مورد ) استفاده نمایند.

**پاداش بهره‌وری
بر مبنای روال گذشته، بهنگام صدور مجوز از طریق وزرای محترم نفت در خصوص پرداخت حق‌الزحمه بهره‌وری به کارمندان بخشنامه موازی در خصوص پرداخت به نیروهای شاغل شرکت‌های پیمانکاری تحت پوشش نیز ابلاغ می‌شده که این موضوع مورد ایراد سازمان‌های نظارتی بالاخص دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است به همین دلیل پرونده مفتوحی در مراجع مذکور وجود دارد. مشکل فوق برای آن‌ دسته از کارکنان که از تاریخ 01/01/1391بر مبنای قرارداد مستقیم تغییر وضعیت یافته‌اند برطرف شده است. علی رغم تصریح بخشنامه‌های وزرای محترم نفت مبنی بر پیش‌بینی روند بودجه پاداش بهره‌وری در اسناد پیمان مناقصه به هنگام انعقاد قرارداد، کماکان موضوع ممنوعیت پرداخت پاداش به سایر نیروهای شاغل در شرکت‌های پیمانکاری تحت پوشش از طریق سازمان‌های نظارتی بالاخص دیوان محاسبات مطرح می باشد.

** شرکت در المپیادهای ورزشی سالانه در صنعت نفت
به‌دلیل موارد موصوف و هزینه‌زا بودن شرکت کارکنان قرارداد کار مدت موقت در المپیادهای ورزشی کارمندان، موضوع چگونگی شرکت آنان تحت مطالعه و بررسی است که در صورت حصول نتیجه اعلام خواهد شد.
https://naftonline.ir/news/19186/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
عبدالله
چرا قوانین جدید در داخل ابلاغیه وزیر محترم هست رو از قلم انداختید؟
اونا رو هم اضافه کنید لطفا
feedback
Iran, Islamic Republic of
محمد
تمام سال کارگر یم شب عید میشیم کارمند عیدیمون هم میشه پرپر!
feedback
Iran, Islamic Republic of
مزخرفففففففف
feedback
Iran, Islamic Republic of
مرتضی
با سلام واحترام باعنایت به اینکه اکثر همکاران تا 10سال آینده بازنشسته می شوند لذ ا خواهشمندم ترتیبی لحاظ نمایید که بعد باز نشستگی از امکانات رفاهی شرکت مثل محمود آباد و زائر سرا استفاده نماییم .واگر مزایا یی می خواهند بدهند زودتر بدهند تا بازنشسته نشدیم همه عمر جوانی را با حداقل حقوق گذاراندیم
feedback
Iran, Islamic Republic of
همه الکیه 11ساله توپروژهای نفت وگازوپتروشیمی خاک خوردم چنین چیزی ندیدم سوپروایزرپایپینگ تکنسین مکانیکم با 11سال سابقه کار بهم کارنمیدن به یکی کارمیدن که رنگ پروژه رو ندیده نمیدونه چیه اونوقت تمام پروژه هاروآتیش میزنن یکی میگه داعش بود یکی میگه این بود اون بود همش نیروی ناکارآمد مهندسی معکوس وبی تجربگی است الان من بیکارم دربدرم چندفازوچندپتروشمی روازصفرتاصد شون کارکردم
feedback
Iran, Islamic Republic of
حسام محمدی
تورو خدا جواب منوبدیدچرابایدبعداز11سال خاک خوردن توپالایشگاهاوپتروشیمی هاباسمت تکنسین اجرای پایپینگ ومکانیک واورهال باید بیکارباشم دربدرباشم
feedback
Iran, Islamic Republic of
نفت کارت
در رابطه با تعلق نفت کارت شفاف سازی نفرمودید
feedback
Iran, Islamic Republic of
وحید
باسلام خدمت دوستان و همکاران عزیز
تجربه ۱۵ سال کار با این سیستم و حضرات ما را به این نتیجه رسونده که دیگه تا آیتمی رو دریافت نکردیم باور نکنیم ،به این وعده ها دل خوش نکنید کسی به فکر ما نیست با شنیدن و خواندن این مطالب فقط وقت و نت رو از دست میدیم
feedback
Iran, Islamic Republic of
ابادانی
چرا در قرارداد مارا کارمندمعرفیولی از نظر حقوقی کارگر هستیم نکنه حکایت ستر مرغ است که نه تخم میگذارد ونه بار میبرد خودتان خر هستید ن هه ما
feedback
Iran, Islamic Republic of
رونالد ریگان
بسم الله . و علی برکت الله خاک تو سرتان . گند زدین به مملکت چوپانی هم رسم داره
feedback
Iran, Islamic Republic of
مر تضی
بسه ترا خدا بروید در شرکتهای فر عی مثل خطو طه لوله نفت در اراک ببینید چه خبره خود مختاری شده
feedback
Romania
چرا ب قانون عمل نمیکنید. بیش از ده سالی بصورت قرارداد موقت داریم با حداقل حقوق وبیشترین بهره وری کار میکنیم.تا کی میخواین برده داری نوین رو داشته باشین
feedback
Iran, Islamic Republic of
مکی
طرح قرارداد مستقیم چون طرح احمدی نژاد بوده این دولت نمی خواد سر وسامان بگیرن چون ممکن از احمدی طرفداری میکنن همینوبس
0