تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
سومین سکوی فاز ١۴ تا پایان امسال آماده نصب می‌شود
به‌ گزارش  نفت آنلاین، حمیدرضا مسعودی پیشرفت عملیات بخش حفاری طرح توسعه فاز ۱۴ را ۸۳٫۶ درصد عنوان کرد و گفت: عملیات حفاری بر روی موقعیت سکوی ۱۴B دومین موقعیت اصلی این فاز به پایان رسیده و با توجه به اینکه مشبک کاری و تمیزکاری چاه ها در جریان است، انتظار می رود عملیات تکمیلی حفاری در موقعیت این سکو تا پایان بهمن ماه نهایی شود.

وی اظهار کرد: این سکو هم اکنون در یارد بندر عباس حدود ۹۲٫۵ درصد پیشرفت دارد و به محض پایان عملیات تکمیلی چاه ها و ترک دکل، برای نصب آن اقدام خواهد شد.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت ۹۳ درصدی بخش سکوهای تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی افزود: کار ساخت دومین سکوی اقماری این طرح با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصد در یارد صدرا درحال اجرا است و خوشبختانه با توجه به اقداماتی که برای تامین کالا و تجهیزات سکوی ۱۴D انجام شده، انتظار می‌رود این سکو هم تا پایان امسال آماده نصب شود.

وی پیشرفت خطوط لوله طرح توسعه فاز ۱۴ را، ۹۱٫۶ درصد اعلام کرد و با اشاره به اتمام عملیات لوله گذاری دو رشته خط لوله زیردریایی و خطوط درون میدانی این طرح بطول ۲۳۰ کیلومتر و بهره‌برداری از خطوط لوله مرحله اول زیر دریایی و درون میدانی (۱۴A و ۱۴C) گفت: عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی خطوط لوله دوم طرح شامل خط لوله میانی دو سکوی اصلی ۱۴B و اقماری ۱۴D و همچنین خط لوله دوم طرح به پالایشگاه خشکی درحال انجام است.

ضمن اینکه به منظور اتصال خطوط لوله این دو موقعیت به جکت این سکوها، عملیات ساخت اسپول پیس ها در یارد خرمشهر در حال انجام است.

شایان ذکر است در طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، هم اکنون دو سکو هر کدام با ظرفیت برداشت ۱۴٫۲ میلیون مترمکعب ترش غنی در مدار تولید بوده و نیمی از ظرفیت بخش فراساحل این طرح شامل برداشت روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از حوزه فراساحلی این طرح به بهره برداری رسیده است.

تولیدی فراتر از انتظار از عقب افتاده ترین طرح

حمیدرضا مسعودی، با تاکید براینکه طرح توسعه فاز ۱۴ در شرایطی فراتر از انتظار به تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش غنی از بخش فراساحل خود رسیده گفت: فار١۴ پارس جنوبی با حمایت کارفرما و کار مجدانه نیروهای اجرایی به تولید رسیده و عملیات پیچیده نصب و راه اندازی سکوهای تولیدی این طرح در وضعیت نامناسب آب و هوایی و شرایط طوفانی کم نظیر دریا با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و با ثبت رکودهای بی نظیر در ساخت و راه اندازی انجام شده است.

بهره گیری حداکثری از توان مهندسی و ساخت داخل

وی طرح توسعه فاز ١۴ پارس جنوبی را یکی از طرح های گازی بزرگ این میدان با بهره گیری حداکثری از توان مهندسی و ساخت داخل عنوان کرد و با بیان اینکه این طرح یکی از طرح هایی است که حداکثر استفاده از ساخت داخل را به خود اختصاص داده گفت: هم پیمانکاران و هم مشاوران در حوزه های اجرا و مهندسی بطور کامل ایرانی هستند. بخش عمده ای از کالاها و هرآنچه توانسته ایم در داخل کشور تولید کنیم، توسط سازندگان ایرانی تولید و به پالایشگاه این طرح حمل شده است.

مجری طرح توسعه فاز١۴ پارس جنوبی ضمن تاکید بر اعتماد کارفرما به پیمانکاران و سازندگان داخلی یادآور شد: برای سازندگان وتامین کنندگان کالا ٣ اصل محوری شامل رعایت مشخصات فنی منطبق بر خواسته های کارفرما، رعایت زمانبندی تعیین شده در تامین کالا و خدمات پس از فروش و کیفیت کالا الزامی است.

وی افزود: برایند این همکاری باید محصولاتی باشد که ضمن رعایت اصول و استانداردهای ایمنی، قابل اعتماد بوده و کارفرما بتواند در پروژه های آتی از آن استفاده کند.

براساس اعلام این مجری باتوجه به مسیر مشخص شده در بخش پالایشگاهی فاز ١۴ پارس جنوبی، پیش بینی می شود، واحد یوتیلیتی این طرح در اوایل زمستان و ساخت اولین ردیف شیرین سازی نیز با بهره گیری از گاز حوزه مخزنی خود در پایان زمستان سال ٩٨ به بهره برداری برسد./POGC

https://naftonline.ir/news/13263/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0