تاریخ انتشاريکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
تولید صیانتی در بلوک های شمالی پارس جنوبی
به گزارش ”نفت آنلاین”محمد مشکین فام مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس امروز در یک نشست خبری که به مناسبت بیستمین سالگرد فعالیت این مجموعه در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد ضمن تشریح دستاوردهای دودهه گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص این که شکل تکلیفی تولید گاز با تولیدصیانتی از بلوک های این میدان تنافری دارد یا خیر گفت: درست است که براساس تکلیفی که شرکت ملی نفت ایران برعهده نفت وگاز پارس نهاده است باید حداکثر بهره برداری به انجام برسد اما در بخش های شمالی این میدان حفظ وصیانت از چاه های مورد بهره برداری به شکلی جدی در دستور کار قرار دارد اما در بخش جنوبی پارس جنوبی برای همپایی تولید با رقیب مشترک میدان، این موضوع فعلا مدنظر قرار ندارد.

بدهی خاصی به پیمانکاران نداریم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا مطالبات پیمانکاران طرف قراردادهای شرکت نفت وگاز پارس کامل پرداخت شده است یا خیر نیز اظهار کرد: اصولا این مطالبات همواره درطول کار وجود دارد که درخلال فعالیت ها پرداخت می شود و این اقدام در مورد تمام پیمانکاران اعم از شرکت های خصوصی و پیمانکاران به اصطلاح خصولتی نیز محقق می گردد.

وی با تاکید بر این که تا سال ۱۳۹۲با بهره‌برداری از ۱۱۰ حلقه چاه، ۲۸۵ میلیون مترمکعب گاز ازاین میدان استخصال می شد، گفت: در حال حاضر ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک با ۲۶۷ حلقه چاه تولیدی به مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و بیش از دو برابر افزایش یافته است.

تولید دو برابری طی ۵ سال

مشکین‌فام همچنین برداشت تجمعی گاز ترش از پارس جنوبی را ۱۳۴۸ میلیارد مترمکعب اعلام و اظهار کرد: تولید گاز از ابتدای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۹۲ معادل ۵۹۶ میلیارد فوت مکعب بوده است که در ۵ سال اخیر بیش از دو برابر رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس میانگین برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی را ۵۸۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد که ۷۰ درصد سبد مصرفی گاز کشور را شامل می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس درخصوص تعهد توسعه طرحهای در حال بهره‌برداری تا پایان سال ۹۷ گفت: براساس تکلیف وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، افزایش ۳ میلیارد فوت مکعب تولید روزانه گاز برابر با تولید روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب را در دستور کار خود داریم که تا به امروز افزایش ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعبی از فاز ۱۴ محقق شده و افزایش ظرفیت دومیلیارد فوت‌مکعبی از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ با بهره‌برداری از ۴ سکوی گازی این فازها تا اواسط بهمن‌ماه محقق می‌شود.

ورود ۴ مخزن جدید به ظرفیت ۲ میلیون بشکه

وی از ورود ۴ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه ای کاندنسیت(میعانات گازی) به مدار تولید خبر داد و گفت: به این ترتیب، میزان تولید به دو میلیون بشکه در روز میرسد این در حالی است که میزان تولید کنونی این محصول ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.

وی در ادامه درخصوص برنامه های اجرایی در پارس جنوبی گفت: تکلیفی که برای توسعه این میدان مدنظر است این است که ۳ میلیارد فوت مکعب معادل ۸۵میلیون متر مکعب افزایش تولید به تحقق برسد‌و براین اساس تا امروز افزایش ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعبی از فاز ۱۴ محقق شده و افزایش ظرفیت دومیلیارد فوت‌مکعبی از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ نیز تا اواسط بهمن‌ماه محقق می شود.

مشکین‌فام همچنین بیان کرد: به غیر از فاز ۱۱ که شرایط ویژه ای دارد، همه فازهای میدان گازی پارس جنوبی یا توسعه یافته اند و یا درحال توسعه هستند ودر خصوص شرکت فرانسوی توتال هم باید اعلام کنیم که این شرکت بر پایه ماده ۴۶ قرار داد عمل کرده است که در آن شرایط تحریمی قید شده بود.

توتال طبق قرارداد جریمه ای پرداخت نمی کند

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد این که گفته می شود توتال باید بخاطر خروج از طرح توسعه فاز ۱۱ جریمه بپردازد نیز گفت: طبق قرارداد، در صورت خروج توتال، جریمه‌ای برای این شرکت لحاظ نشده است و اساسا در چنین قراردادهایی مثل قرادادهای بای بک، جریمه ای برای خروج شرکت سرمایه گذار وجود ندارد چون عملا سرمایه گذار با متوقف کردن پروژه سرمایه گذاری خود را باچالش مواجه کرده است.

وی همچنین با اشاره به این که هنوز شرکت CNPC چین به صورت رسمی خروج خود از فاز ۱۱ را اعلام نکرده است و این موضوع فقط در رسانه ها اعلامم شده است گفت: درصورت خروج چینین ها از این پروژه، به قاعده کار باید توسط شرکت ایرانی پتروپارس دنبال شود.

مشکین فام اضافه کرد: شرایط ویژه فاز ۱۱ به گونه ای است که مهاجرت گاز به سمت مخزن کشور هم مرز به شکلی جدی مطرح است و بر همین اساس هم قرار بود سکوهای فشار افزای فاز، توسط توتال به کارگرفته شود تابعد از آن از این الگو برای فازهای دیگر پارس جنوبی نیز استفاده شود .

مشکین فام درباره جریمه نیم میلیون دلاری شرکت توتال به علت رشوه به مهدی هاشمی، مدیرعامل وقت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت هم گفت:حکم شرکت توتال بررسی و ارائه شده و این درحالی است که مکاتبه ای به شرکت نفت و گاز پارس صورت نگرفته است و البته سند خاصی هم در دست ایران نیست که بر اساس ان وارد عمل شود.

گفتنی است عصر روز جمعه گذشته خبرگزاری رویترز خبر داد که دادگاهی در پاریس، شرکت توتال را به اتهام پرداخت رشوه در ۲۱ سال پیش به یکی از مسولان ایرانی در خصوص عقد قرارداد، به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو جریمه کرد.

س/۴۱



نوشته تولید صیانتی در بلوک های شمالی پارس جنوبی اولین بار در شبکه خبری نفت و انرژی ایران. پدیدار شد.

[ad_2]

https://naftonline.ir/news/12578/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0