تاریخ انتشارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
مردم عسلویه به سبب حضور گسترده فلرهای نفت و گازی در منطقه خود، محیط‌زیست‌شان نابود شده، هوای مناسبی برای تنفس ندارند، با توجه به یدک‌کشیدن نام پایتخت انرژی کشور، رفع بیکاری جوانان بومی این منطقه خواسته کوچکی است که مسؤولان عزمی برای رفع آن ندارند.
بیکاری عسلویه | نفت آنلاین | استان بوشهر
بیکاری عسلویه | نفت آنلاین | استان بوشهر
به گزارش نفت آنلاین ؛ اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی و مهم جوانان استان بوشهر است و طی سالیان اخیر بارها ائمه جمعه و مسؤولان نیز گفته‌اند که این استان با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان در دریا و کشاورزی و صنعت و... نباید جوان بیکار داشته باشد.

وجود تعداد بالای جوانان بیکار و در عین حال تحصیل‌کرده در استان بوشهر بسیار دردناک است و این ماجرا وقتی بیشتر دردناک می‌شود که خود مسؤولان نیز تاکید می‌کنند که وجود جوان بیکار در استان بوشهر زیبنده نیست! باید پرسید اشتغال جوانان و حل مشکلات اقتصادی آن‌ها بر عهده چه کسانی است که هیچ مسؤولی زیر بار پذیرفتن اشتغال نمی‌رود و جوانان نیز روز‌به‌روز دغدغه آن‌ها برای ادامه زندگی بیشتر می‌شود.

کاهش انگیزه برای ازدواج به دلیل نداشتن اشتغال

جوانانی که بعد از تحصیل و خدمت مقدس سربازی به دنبال اشتغال و کاری مناسب هستند تا با ازدواج، زندگی مشترک خود را با رفاه و آسایش و بدون دغدغه آغاز کنند، اما با توجه به گرانی‌ها و نبود اشتغال روز‌به‌روز انگیزه جوانان  برای ازدواج نیز کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد اگر فکری برای مشکل اشتغال جوانان نشود، آمار ازدواج کاهش یابد و سن ازدواج نیز افزایش یابد که تبعات فراوانی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

در جنوب استان بوشهر و شهرستان‌های جم، دیر، کنگان و عسلویه که شرکت‌های غول پیکر نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد نیز جوانان به دنبال کار می‌گردند و درخواست‌های فراوانی برای اشتغال به اداره کار و فرمانداری‌ها و ائمه‌جمعه ارائه می‌دهند و امیدوارند تا از بیکاری رها شوند.

محرومیت‌های جوانان و نگرانی از تبعیض‌ها

عده‌ای از جوانان جنوب استان نیز از تبعیض‌ها و حضور گسترده افراد غیر بومی در شرکت‌های نفت
و گازی و پتروشیمی‌ها گلایه‌های فراوانی دارند و اعتقاد دارند حق جوانان و اهالی این منطقه است که در شرکت‌ها شغل داشته باشند.

اهالی و جوانانی که با وجود اینکه عسلویه پایتخت انرژی کشور است اما امکانات رفاهی در آن به سبب یدک کشیدن کلمه پایتخت انرژی کشور وجود ندارد و اکثر جوانان تنها به حضور تیم فوتبال پارس جنوبی در لیگ برتر دل خوش‌اند و زیر فلرهای دودهای سمی نفت و گاز، نفس کشیدن نیز برای مردم سخت شده و بر این باورند که اشتغال حق کوچکی برای مردم و جوانان این منطقه است که محقق نشده است.

مسؤولان در خصوص اشتغال با مردم شفاف باشند

مردم عسلویه گلایه‌های فراوانی دارند و بیکاری فرزندان‌شان، بیشتر آن‌ها را ناراحت کرده است. واقعا چرا استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌های فراوان و پتانسیل‌های بی‌شمار موجود، فکری به حال اشتغال جوانان‌اش نمی‌شود تا مردم این منطقه که دهه‌ها است میزبان شایسته‌ای برای نفت و گاز بوده‌اند، به حداقل‌ها راضی هستند و چرا نباید جوانان جذب شرکت‌ها شوند؟ سوالی که خود مسؤولان باید پاسخگو باشند و با شفافیت و صراحت با مردم صحبت کنند که چرا وقتی جوانان این منطقه بیکار هستند، عده‌ای به سبب داشتن نفوذ با رابطه از دیگر نقاط کشور وارد عسلویه می‌شوند؟


مردم نگران وضعیت اشتغال جوانان‌شان هستند

امام جمعه عسلویه در خصوص اشتغال جوانان بومی این منطقه، اظهار داشت: باید حقوق مردم شهرستان رعایت شود و اشتغال حق مردم و جوانان این منطقه است و مسؤولان باید زمینه اشتغال برای جوانان را فراهم کنند و اگر وعده‌ای می‌دهند به وعده خود عمل کنند زیرا جوانان به این وعده‌ها امید دارند و نباید مسؤولان زمینه ناامیدی جوانان شوند.

حجت الاسلام سیدعلی هاشمی نژاد تاکید کرد: مردم نگران وضعیت اشتغال جوانان‌شان هستند و مهم‌ترین دغدغه ما نیز همین موضوع است که باید تدبیر و برنامه‌ریزی شود تا جوانان بومی در اولویت اشتغال باشند و مشکل اشتغال جوانان بومی منطقه به صورت قانونی حل شود.

وی
تصریح کرد: در کنار اشتغال، آلودگی هوا نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم عسلویه است. ما همواره از خواسته‌ها و مطالبات به‌حق مردم و جوانان حمایت می‌کنیم و پیگیر مشکلات هستیم.

شرایط برای جذب جوانان بومی فراهم شود

ائمه جمعه اهل‌سنت عسلویه نیز طی این سال‌ها بارها از تریبون‌های مختلف موضوع اشتغال جوانان بومی منطقه را فریاد زده‌اند و اصلی‌ترین دغدغه شهروندان عسلویه را موضوع اشتغال می‌دانند و از مسؤولان می‌خواهند تا شرایط برای جذب جوانان بومی منطقه فراهم شود و افراد دیگری از استان‌های دیگر برای اشتغال وارد عسلویه نشوند زیرا جوانان این منطقه بیکار هستند.

حکایت بیکاری جوانان تحصیل‌‌کرده سر جای خود باقیست

 اکثر جوانان استان بوشهری مشکل اشتغال دارند اما دغدغه جوانان جنوب این استان با توجه به شرکت‌های غول‌پیکر نفت و گاز در عسلویه و جم و ظرفیت‌های ویژه دریایی در کنگان و بندر دیر بیشتر است. هر چند طی این سال‌ها مجلس شورای اسلامی نیز طی قوانین و بخش‌نامه هایی سبب شد تا جوانان بومی بیشتری به سر کار بروند ولی همچنان مسئله اشتغال، مسئله اول هر شهرستان استان بوشهر است و حکایت بیکاری جوانان تحصیل‌کرده همچنان بر سر جای خود باقی مانده است.

شرکت‌های نفت و گازی به استخدام نیروهای بومی اهتمام ورزند

باید تمام شرکت‌های واقع در منطقه ویژه بر اساس قانون به استخدام نیروی بومی اهتمام کنند و در صورت عدم اجرای مصوبات دولت بر اساس قانون با متخلفان برخورد جدی شود تا جوانان این منطقه نسبت به اشتغال امیدواری پیدا کنند.

عزمی برای حل مشکلات جوانان وجود ندارد

جمعیت عسلویه که اکثرا شیعه و اهل تسنن هستند طی این سال‌ها با آرامش و وحدت زندگی کرده‌اند و توسعه و عمران این شهرستان با صنعت گره خورده و گلایه آن‌ها به سبب بی توجهی مسؤولان به اشتغال است.

مردم با محرومیت‌ها و زندگی دشوار و وجود بیماری‌های تنفسی و نابودی محیط زیست منطقه خود به سبب وجود نفت و گاز گلایه‌هایی دارند اما مهم‌ترین موضوع آن، اشتغال فرزندان‌شان است، موضوعی که به نظر می‌رسد مسؤولان توجه جدی به آن ندارند و تاکنون نیز عزمی جدی برای حل مشکل اشتغال جوانان بومی منطقه اندیشیده نشده است.
https://naftonline.ir/report/19484/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
مهسا
خدا لعنتشو کنه که حق ما میخورن شوهر من سالهاست بیکاره هزار بار رفته عسلویه و کنگان ولی پارتی نداره کار بهش نمیدن دلم خون هست بخدا از الودگیهای پتروشیمی های عسلویه به شدیدترین نوع آلرژی گرفتاریم ولی یه شغل بهمون نمیدن همش استان های دیگه ریختن تو شرکت های عسلویه
0