تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
همه در دنیای ارزهای دیجیتال، اتریوم را می‌شناسند. اکثر مردم همچنین در مورد ماشین مجازی اتریوم (EVM) شنیده‌اند، اما ماشین مجازی اتریوم دقیقاً چیست؟

ماشین مجازی اتریوم (EVM) چیست؟

همه در دنیای ارزهای دیجیتال، اتریوم را می‌شناسند. اکثر مردم همچنین در مورد ماشین مجازی اتریوم (EVM) شنیده‌اند، اما ماشین مجازی اتریوم دقیقاً چیست؟ این همان چیزی است که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم یک موجودیت واحد است که توسط هزاران کامپیوتر متصل که یک کلاینت اتریوم را اجرا می‌کنند، اداره می‌شود. هر کسی می‌تواند با تبدیل شدن به یک نود این شبکه را مدیریت کند. شما یک نرم‌افزار را روی رایانه شخصی خود دانلود می‌کنید، در این حالت شما هنوز اعتبارسنجی نشده‌اید، بنابراین فقط می‌توانید از شبکه اتریوم بهره‌مند شوید، کارمزد تراکنش دریافت نمی‌کنید و مجاز به ایجاد بلوک‌های جدید با یک نود نیستید.

هدف اصلی پروتکل اتریوم حفظ کارایی مداوم، بدون وقفه و غیرقابل تغییر آن است. در آن تمام حساب‌ها و قراردادهای هوشمند اتریوم قرار دارند. هر بلوک از بلاک‌چین فقط یک "حالت کانونی" دارد و EVM قوانین محاسبه یک حالت معتبر جدید را از یک بلوک به بلوک دیگر تعریف می‌کند.


مشاهده قیمت اتریوم در سایت صرافی بیت ۲۴ به صورت آنلاین و لحظه ای
 

دفتر کل توزیع شده اتریوم

از قیاس دفتر کل توزیع شده اغلب برای توصیف بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین استفاده می‌شود. این به شما امکان می‌دهد تا یک ارز غیرمتمرکز ایجاد کنید که برای ابزارهای ارز دیجیتال ضروری است و به شما امکان می‌دهد از آن استفاده کنید. دفتر کل ردیابی می‌کند که چه کسی می‌تواند چه کاری را انجام دهد یا نمی‌تواند آن را تغییر دهد، به عنوان مثال، از خرج کردن بیشتر از آنچه به دست آورده‌اید جلوگیری می‌کند.

ارز اختصاصی ETH

اتریوم ارز خود را دارد که اتر یا ETH نیز نامیده می‌شود و تقریباً از همان قوانین بیت‌کوین پیروی می‌کند، اما یک عملکرد بسیار قدرتمندتر را نیز امکان‌پذیر می‌کند که قراردادهای هوشمند نان دارد. اتریوم یک ساختار داده بزرگ است که نه تنها شامل تمام حساب‌ها و مانده‌ها، بلکه شامل یک ماشین نیز می‌شود که می‌تواند از یک بلوک به بلوک دیگر بر اساس مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعریف‌شده تغییر کند و می‌تواند کد ماشین دلخواه را اجرا کند. قوانین خاص برای تغییر حالت از یک بلوک به بلوک دیگر توسط EVM تعریف می‌شود.


شما میتوانید قیمت اتریوم کلاسیک را در سایت صرافی بیت ۲۴ به صورت لحظه ای مشاهده کنید.
 

رابطهEVM و ریاضیات

EVM مانند یک تابع ریاضی عمل می‌کند؛ با توجه به یک ورودی خاص، یک خروجی قطعی تولید می‌کند. اتریوم دارای یک تابع انتقال حالت است. اگر یک حالت معتبر قدیمی از شبکه و یک مجموعه جدید از تراکنش‌های معتبر داشته باشید، تابع انتقال حالت یک حالت معتبر جدید را در خروجی شبکه اتریوم ایجاد می‌کند.

EVM یک ماشین با عمق 1024 عنصر را اجرا می‌کند. هر یک از این عناصر یک کلمه 256 بیتی است که برای یک کار انتخاب می‌شود.

برنامه‌نویسی EVM

از "کدهای عملی" EVM مانند AND، OR، ADD و موارد مشابه برای باز کردن امکانات ریاضی استاندارد استفاده می‌شود. علاوه بر این از اصطلاحات خاص بلاک‌چین اتریوم مانند ADDRESS یا BALANCE استفاده می‌شود.

تمام پیاده‌سازی‌های ماشین مجازی اتریوم باید با مشخصات ترسیم شده در Ethereum Yellow Paper مطابقت داشته باشند. کلاینت‌های اجرای اتریوم برای JavaScript، C++ و Python در دسترس هستند. قراردادهای هوشمند برای EVM به طور کلی به زبان Solidity یا Vyper نوشته می‌شوند.

وظایف EVM چیست؟

وظایف اصلی EVM را در ادامه بررسی می‌کنیم:
  • تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم.
    محاسبه و پرداخت گاز، که هزینه‌ای است که برای اجرای تراکنش لازم است.
    انتقال اتر به آدرس‌های تعیین‌شده.
در صورتیکه EVM تأیید کند که فرستنده گاز کافی برای تراکنشی که شروع کرده است ندارد، تراکنش توسط EVM مسدود می‌شود و کارمزد به فرستنده بازگردانده نمی‌شود، بلکه فقط به ماینر تعلق می‌گیرد.

اتریوم یک شبکه به وسعت جهان

می‌توانیم اتریوم را یک "کامپیوتر جهانی" تعریف کنیم، زیرا بر روی شبکه‌ای از نودها در سطح جهانی و EVM به عنوان پردازنده آن، که قادر به پردازش برنامه‌هایی به نام قراردادهای هوشمند است، بنا شده است. این قراردادهای هوشمند به اتریوم اجازه می‌دهند تا از DAppها یا برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کند و همچنین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ICOها در بلاک‌چین اتریوم برای راه‌اندازی توکن‌های خود استفاده کنند.
 

ماشین EVM دارای یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ است، به این معنی که می‌تواند محاسبات بسیار پیچیده‌ای را انجام دهد، به شرطی که درخواست‌کننده محاسبه، اتر کافی برای پوشش هزینه‌های مورد نیاز داشته باشد.

نتیجه‌گیری

ماشین مجازی اتریوم (EVM) یکی از اجزای اصلی بلاک‌چین اتریوم است و یکی از مشهورترین بلاک‌چین‌های قابل برنامه‌ریزی در جهان به حساب می‌آید. اتریوم برخلاف بیت‌کوین، با توجه به ارزش پیشنهادی که قصد ارائه به کاربران دارد، متمایز می‌شود. اتریوم در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین (یک توسعه‌دهنده با اصالت روسی) با هدف تبدیل شدن به پلتفرمی برای ایجاد قراردادهای هوشمند و خلق DAppها ساخته شد.
اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید صرافی بیت۲۴ یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید و فروش شما در حوزه ارز دیجیتال است. قیمت اتریوم کلاسیک این روزها داغ‌تر از گذشته است پس می‌توانید با ورود به بیت۲۴ تحلیل‌های حرفه‌ای این ارز را مشاهده کنید.
https://naftonline.ir/news/29943/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0