تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
یکی از چالش های مهم محیط زیست، ورود فاضلاب سیاه و خاکستری کشتی ها به دریا و اقیانوس است. این مساله در گذشته نادیده گرفته شد و به مرور نشانه های آن در آلوده شدن آب دریاها احساس می شود.
تصفیه فاضلاب کشتی: از چالش تا فرصت
یکی از چالش های مهم محیط زیست، ورود فاضلاب سیاه و خاکستری کشتی ها به دریا و اقیانوس است. این مساله در گذشته نادیده گرفته شد و به مرور نشانه های آن در آلوده شدن آب دریاها احساس می شود. به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از کشتی های مسافربری، تفریحی و ترانزیتی ملزم به دستگاه تصفیه فاضلاب مجهز شده اند. این دستگاه ها تنوع بالایی از نظر نحوه عملکرد داشته و در ظرفیت های مختلف تولید می شوند. در ادامه نحوه کار و مدل های مختلف این تصفیه خانه های کوچک را معرفی می کنیم.
تصفیه فاضلاب کشتی

انواع فاضلاب کشتی

یکی از مهم ترین اقدامات در تصفیه فاضلاب، بررسی ویژگی ها و نوع آلاینده های موجود در آن است. در کشتی ها دو نوع فاضلاب سیاه و خاکستری تولید می شود که هر یک به شیوه های متفاوتی قابل حذف هستند. فاضلاب سیاه این کشتی ها از سرویس بهداشتی جمع آوری شده و فاضلاب خاکستری از آشپزخانه، شستشوی سطوح و حمام بدست می آید. در نتیجه در نهایت مجموعه ای از آلاینده های بیولوژیکی، میکروارگانیسم ها، دترجنت، چربی و تکه های باقی مانده از مواد غذایی در آنها موجود است.
با توجه به ویژگی های این فاضلاب ها می توان گفت دستگاهی مشابه با دستگاه تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی برای کشتی ها کاربرد دارد.

نحوه کار دستگاه تصفیه فاضلاب کشتی

اصلی ترین تفاوت در دستگاه های تصفیه فاضلاب کشتی و لنج ها، نحوه کار و نوع فرآیندهای پیاده سازی شده در آنها است. با توجه به اینکه اغلب آلاینده های این فاضلاب ها مواد آلی، باکتری و ذرات چربی و دترجنت است، لذا به مجموعه ای از فرآیندهای تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی نیاز است.
نحوه کار این تصفیه خانه های کوچک به صورت زیر است:
  • با تجهیزاتی از قبیل آشغالگیرهای ابتدا تکه های جامد و بزرگ موجود در فاضلاب جمع آوری می شود. تا حد زیادی این فرآیند می تواند در جلوگیری از گرفتگی لوله و تاسیسات گام های بعد اثرگذار باشد.
    یکی از اصلی ترین گام ها در تصفیه فاضلاب خاکستری، استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی برای جداسازی مواد آلی به کمک باکتری ها است. در این گام یکی از فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی اجرا شده و هدف اصلی در تمام آنها، تجزیه مواد آلی توسط باکتری ها در شرایط هوازی و بی هوازی است. تفاوت بسیاری از تجهیزات تصفیه فاضلاب خاکستری در این مرحله است، چون تنوع در فرآیندهای بیولوژیکی مورد استفاده در تصفیه فاضلاب بسیار زیاد است.
    باکتری ها در این گام مواد آلی را تجزیه کرده و تکه های باقی مانده از آنها در کف مخزن ته نشین می شود. بخشی از این لجن به عنوان ماده غذایی برای باکتری ها در نظر گرفته شده و مابقی بعد از رسیدن کشتی به خشکی تخلیه می شود. تخلیه این لجن ها به دریا و اقیانوس به شدت به آلوده شدن آب آنها آسیب وارد می کند.
    بعد از تصفیه بیولوژیکی در صورت نیاز به فاضلاب مواد ضدعفونی کننده تزریق می شود. این مرحله در تمام دستگاه ها اجرا نشده و به میزان آلودگی فاضلاب بستگی دارد.
دستگاه تصفیه فاضلاب کشتی

انواع روش های تصفیه فاضلاب کشتی و لنج

تصفیه فیزیکی و جدا کردن ذرات جامد معلق در پساب ها در اغلب این دستگاه ها مشترک است. اصلی ترین تفاوت در گام تصفیه بیولوژیکی است. برخی از روش های تصفیه این نوع فاضلاب عبارتند از:

تصفیه جزئی با سپتیک تانک

در برخی از کشتی ها به جای پکیج تصفیه فاضلاب از سپتیک تانک ها استفاده می شود. سپتیک تانک ها دارای مخزن دوبخشی است که در بخش اول تصفیه بیولوژیکی بی هوازی انجام می شود. باکتری ها مواد آلی موجود در فاضلاب را در شرایط بی هوازی تجزیه کرده و بقایای آنها در کف مخزن ته نشین می شود.
ذرات چربی و روغن در مخزن اولیه به صورت خودکار به دلیل اختلاف چگالی با آب به سطح فاضلاب انتقال پیدا می کند. فاضلاب لایه میانی که مواد آلی آن تا حد مطلوبی از دست رفته به مخزن بعدی انتقال پیدا می کند.
این دستگاه در واقع پیش تصفیه انجام می دهد و قادر به تصفیه کامل فاضلاب نیست. به همین دلیل در لنج و کشتی ها حضور آن بیشتر جنبه جمع آوری فاضلاب و تخلیه آن بعد از رسیدن به خشکی دارد.

تصفیه فاضلاب با روش غشایی

یکی از موثرترین روش ها برای جداسازی مواد آلی و سایر آلاینده های موجود در فاضلاب، استفاده از ممبران های مخصوص در گام تصفیه بیولوژیکی است. در این روش ابتدا تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی انجام می شود. سپس فاضلاب از غشاها عبور داده شده و از این طریق بسیاری از باکتری ها، ذرات ریز جامد و غیره امکان عبور از آن را پیدا نمی کنند. در نهایت فاضلاب با مقدار کم آلودگی از غشا عبور کرده و از دستگاه خارج می شود.
انواع روش های تصفیه فاضلاب کشتی و لنج

جنس دستگاه تصفیه فاضلاب کشتی چیست؟

یکی از مهم ترین گام ها که سازنده تجهیزات تصفیه فاضلاب به آن توجه دارد، جنس مخزن اصلی دستگاه است. در ساخت این دستگاه ها بدنه های استنلس استیل، پلی اتیلن و فایبرگلاس بیشترین کاربرد را دارند. با توجه به ظرفیت دستگاه و شرایط محیط نصب جنس این مخازن انتخاب می شود. متریال به کار رفته برای مخازن دستگاه تصفیه باید در برابر مواد خورنده مقاومت داشته باشد و بتواند فشار داخلی و خارجی را تحمل کند.

گروه صنعتی هفت؛ سازنده دستگاه تصفیه فاضلاب کشتی

گروه صنعتی هفت یکی از قدیمی ترین تیم ها در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب است. این مجموعه در طی فعالیت خود موفق به اجرای پروژه های داخلی و بین المللی شده و با بسیاری از مراکز مهم صنعتی و پالایشگاه ها همکاری داشته است. یکی از محصولات این مجموعه دستگاه های تصفیه فاضلاب کشتی است که در ظرفیت های مختلف و به صورت صد در صد سفارشی طراحی و تولید می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات این مجموعه می توانید نام گروه صنعتی هفت را در اینترنت جستجو کنید.
https://naftonline.ir/news/29916/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0