تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
قطار به‌عنوان یکی از وسایل حمل‌و‌نقل محبوب برای سفرهای بین‌شهری شناخته می‌شود. آخرین باری که با قطار سفر کرده‌اید چه سالی بوده است؟ نظر شما درباره خدمات و امکانات قطارهای ایران چیست؟
شرایط کیفی قطارها در ایران
قطار به‌عنوان یکی از وسایل حمل‌و‌نقل محبوب برای سفرهای بین‌شهری شناخته می‌شود. آخرین باری که با قطار سفر کرده‌اید چه سالی بوده است؟ نظر شما درباره خدمات و امکانات قطارهای ایران چیست؟ در این‌مقاله می‌خواهیم به موضوع بررسی شرایط کیفی قطارها در ایران بپردازیم. اگر قصد رزرو بلیط قطار دارید یا  قرار است برای سفر بعدی خود قطار را به‌عنوان وسیله حمل‌و‌نقل انتخاب کنید، حتما این‌مقاله را دقیق و کامل بخوانید و آن را با دوستان و هم‌سفران خود نیز به اشتراک بگذارید. موضوع را با توضیح کوتاهی درباره روند پیشرفت قطارها و اضافه‌شدن امکانات و خدمات به آن‌ها آغاز می‌کنیم.

سیر رشد قطارها

از گذشته‌های دور قطار وسیله متداولی برای سفر بوده است و طرفداران زیادی هنوز آن را یکی از بهترین وسیله‌ها می‌دانند. ایمنی، قیمت ارزان، دردسترس‌بودن، امنیت و حریم خصوصی مناسب در کوپه‌ها از مواردی هستند که قطارها می‌توانند به‌عنوان مزیتی فوق‌العاده برای جذب مسافران داشته باشند. با گذشت زمان، خودروها پیشرفت کردند، اتوبوس‌های vip پا به جاده‌ها گذاشتند و هواپیماهایی پیدا شدند که شرایط فوق‌العاده‌ای برای مسافران در مسیر مهیا می‌کردند. قطارها نیز از این‌‌قافله عقب نماندند. امروزه قطارهای فوق‌العاده‌ای در دنیا وجود دارند که برای مسافران شرایط ایده‌آلی را ایجاد کرده‌اند.

شما می‌توانید از برخی قطارها انتظار یک هتل متحرک داشته باشید که خدمات بسیاری از هتل‌های لوکس را به شما ارائه می‌دهند. رستوران، کوپه‌های لوکس، بهترین سیستم گرمایشی و سرمایی، انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها و خدمات بی‌نظیر از مواردی هستند که قطارهای زیادی برای مسافران آماده می‌کنند. همچنین نوع قطارها از نظر فنی و ساخت نیز بهبود یافته و امروزه قطارهایی ایمن‌تر، سریع‌تر و کم‌سروصداتر داریم. همه این‌شرایط باعث می‌شود تا نه‌تنها قطار از دور رقابت برای مسافرت خارج نشود، بلکه جایگاه بهتری را هم داشته باشد. اما قطارها در ایران چطور هستند و کدام‌یک از این‌خدمات را به مسافران ارائه می‌دهند؟

قطارها در ایران

یکی از اولین مواردی که قبل از رزرو بلیط قطار باید درباره آن بدانید، نوع قطار و کیفیت خدماتی است که در سفر برای شما فراهم می‌شود. در این‌مقاله می‌خواهیم خدمات و امکانات قطارهای ایرانی را به شما توضیح داده و برخی از انواع قطارها را نام ببریم. شما می‌توانید بعد از این‌که مقصد را مشخص کردید، با جست‌وجویی ساده در سایت‌هایی معتبر مانند علی بابا انواع قطارهای موجود را ببینید. بعد از این‌مرحله شما باید همه قطارها را با جزئیات لازم بررسی کرده و بهترین گزینه را برای سفر خود رزرو کنید. قطارهای مختلفی امروزه در مسیرهای متنوع به مسافران خدمات می‌دهند و شما می‌توانید انواع قطارهای لوکس را نیز میان آن‌ها ببینید.

موضوعی که وجود دارد این است که علی‌رغم پیشرفت قطارها، لوکوموتیوها و اضافه‌شدن امکاناتی بسیار به واگن‌ها هنوز قطارهای ایرانی زیادی هستند که با استاندارد‌های جهانی و کشورهای پیشرفته فاصله دارند. البته در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این‌موضوع شده و شاید بتوانیم در آینده‌ای نزدیک منتظر قطارهای پیشرفته‌تر و به‌روزتر هم باشیم. شرکت‌های ریلی مختلفی در ایران فعال هستند که سعی می‌کنند برای جذب مسافران خدمات مناسبی را به آن‌ها ارائه دهند. در قسمت‌های بعدی همین مقاله تعدادی از انواع قطارهای فعال در کشور را بررسی می‌کنیم. اگر قصد خرید بلیط قطار دارید، حتما انواع قطارها را بشناسید و گزینه مناسبی را برای مسیر سفر خود انتخاب کنید.

قطارهای اتوبوسی

یکی از قطارهای متداولی که در برخی مسیرهای ریلی کشور فعال بوده، قطارهای اتوبوسی هستند. این‌نوع قطار سرعت بالاتر و قیمتی بهتر را به مسافران پیشنهاد می‌دهد. این‌‎قطار می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای برای سفر بین تهران تا مشهد باشد. قطار اتوبوسی پردیس و قطار اتوبوسی صبا نمونه‌هایی از این‌قطار هستند.

قطارهای چهارتخته

یکی از متداول‌ترین قطارها که امکانات خوبی را به مسافران ارائه می‌دهند، قطارهای چهارتخته هستند. قطارهای این‌دسته، تنوع زیادی دارند و شما می‌توانید انواع قطارهای اقتصادی تا لوکس را در این‌دسته ببینید. قطار پنج‌ستاره زندگی و قطار پنج‌ستاره زندگی فدک از نمونه‌های لوکسی هستند که بهترین امکانات و خدمات را به مسافران هدیه می‌دهند. امکانات ویژه و محیطی تمیز و لوکس از ویژگی‌های این‌قطارها هستند.

قطار چهار‌تخته غزال، قطار چهار‌تخته البرز، قطارهای چهار‌تخته سیمرغ، قطار چهار‌تخته خلیج‌فارس، قطار طوس، قطار سبز، قطار پلور سبز، قطار تخته سریر و قطار لوکس چهار‌نفره از دیگر قطارهای این‌دسته هستند. هریک از این‌قطارها، ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود را دارند. اگر می‌خواهید بلیط قطار بخرید بهتر است ابتدا مسیر را بررسی کنید که کدام قطارهای در مسیر شما فعال هستند و سپس قطارهای موجود را با هم مقایسه کنید. سایت علی بابا یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند برای این‌موضوع به شما کمک کند.

قطارهای شش‌تخته

نوع دیگری از قطارهای فعال در مسیرهای ریلی ایران، قطارهای شش‌تخته هستند. این‌قطارها گزینه مناسبی از نظر هزینه هستند. اگر تعداد دوستان یا اعضای خانواده شما پنج یا شش نفر باشد، در قطارهای چهارتخته تعدادی از شما باید در کوپه دیگری باشند. پس اگر شش نفر هستید و می‌خواهید رزرو بلیط قطار را طوری انجام دهید که همگی در طول مسیر سفر با هم باشید، قطارهای شش‌تخته را بررسی کنید.
https://naftonline.ir/news/29270/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0