تاریخ انتشاردوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه برنامه تولیدی در این شرکت 101 درصد محقق شده است، گفت: در میدان آزادگان جنوبی به عنوان یکی از میادین مهم مشترک نفتی توانسته‌ایم ۲۵ درصد به تولید اضافه کنیم.
عبدالله عذاری اهوازی | شرکت نفت و گاز اروندان
عبدالله عذاری اهوازی | شرکت نفت و گاز اروندان
به گزارش نفت آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری اهوازی در نشست خبری که امروز (۶ شهریور ماه ۱۴۰۲) در اهواز برگزار شد، ضمن گرامی داشت هفته دولت و مقام شامخ شهدا به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: شعار سال شعار رشد تولید و کاهش تورم است و در جهت رشد تولید شرکت نفت و گاز اروندان ضمن نگهداشت و حفظ تولید تلاش کرده است تا نسبت به رشد تولید اقدامات بسیار موثری را انجام دهد.
 
وی با بیان اینکه یکی از وظایف شرکت های نفتی بعد از بحث توسعه میادین، نگهداشت تولید است، افزود: این کار یک فعالیت مستمر و بسیار مهم است. همچنین اقداماتی نیز در راستای افزایش تولید انجام می شود تا براساس برنامه های چاه محور و خطوط لوله جریانی و تغییرات عملیاتی بتوانیم تولید را افزایش دهیم.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: تولید شرکت های نفتی براساس برنامه ریزی انجام شده در شرکت ملی نفت ایران انجام می شود و بر این اساس برنامه سالانه تولید در شرکت های نفتی تدوین می شود. براساس این برنامه خوشبختانه نفت و گاز اروندان تنها شرکتی بوده که بیشتر از برنامه مشخص شده تولید داشته و در این زمینه ۱۰۱ درصد از برنامه تولیدی را محقق کرده است.
 
عذاری اهوازی عنوان کرد: در میدان آزادگان جنوبی به عنوان یکی از میادین مهم مشترک نفتی توانسته‌ایم ۲۵ درصد به تولید اضافه کنیم و با جابه جایی خطوط لوله و افزایش بازده چاه های تولیدی توانستیم این مهم را محقق کنیم.
 
وی افزود: در زمان تحویل شرکت نفت و گاز اروندان به دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۲ هزار بشکه در در آزادگان جنوبی تولید داشت که این میزان در انتهای سال ۱۴۰۱ به حدود ۹۲ هزار بشکه رسید و اکنون ظرفیت تولید این میدان به حدود ۱۱۵ هزار بشکه در روز رسیده است که حدود ۲۵ درصد افزایش ظرفیت تولید در این میدان داشتیم.
 
عذاری اهوازی عنوان کرد: حدود ۸۶ درصد از ذخایر نفت میادین مشترک در استان خوزستان، در حوزه غرب کارون و در شرکت نفت و گاز اروندان است و اکنون نسبت تولید آنها در مقایسه با میادین مستقل آن حوزه ۳ به ۱ است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: میدان نفتی آزادگان جنوبی به عنوان یک میدان مشترک یکی از بزرگترین میادین ایران است و برداشت از آن بسیار حایز اهمیت است و در این زمینه این افزایش میزان تولید اقدامی بسیار مهم و انقلابی بوده است.
 
وی با بیان اینکه اولویت تولید شرکت ملی نفت ایران تولید از میادین مشترک است، گفت: با اقداماتی که انجام شد در بحث کارخانه پیش ساخته فرآورش نفت خام غرب کارون، حدود ۸ میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی در عرض چند ماه، و در نهایت با خرید این کارخانه از شرکت خارجی، صرفه ارزی بسیار خوبی توسط شرکت نفت و گاز اروندان حاصل شد.
 
عذاری اهوازی با اشاره به برنامه های توسعه میادین مشترک در شرکت نفت و گاز اروندان عنوان کرد: توسعه میدان اروند یکی از این برنامه ها است که به مناقصه رفته است و به زودی با مشخص شدن پیمانکار وارد فاز توسعه خواهد شد. این میدان در جنوبی ترین بخش جنوب-غربی ایران و جز شهرستان آبادان و یکی از میادین مشترک است. میدان مینو و خرمشهر نیز در حال آماده سازی برای مناقصه به منظور توسعه است.
 
وی افزود: توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین نیز شرکت نفت و گاز اروندان بر عهده خواهد گرفت البته هنوز این امر نهایی نشده لکن شرکت نفت و گاز اروندان متولی توسعه این میدان خواهد بود و با توسعه این میدان، زمینه اشتغالزایی بیشتری در منطقه فراهم خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال بتوانیم میزان تولید را در شرکت نفت و گاز اروندان بیشتر کنیم. در این زمینه با تولیدی شدن میادین سپهر و جفیر حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه تولید افزایش خواهد یافت. در حال حاضر در غرب کارون در مجموع ظرفیت تولید بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.
 
عذاری اهوازی عنوان کرد: در بحث ساخت داخل و حمایت از شرکت های دانش بنیان اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. در سال ۱۴۰۰ تعداد قراردادهای منعقد شده با دانش بنیان ها ۱۱ قرار داد و به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان بود اما در سال ۱۴۰۱ این میزان قرادادها و همچنین قراردادهای ساخت داخل به ۹۳ میلیارد تومان رسید.
 
وی ادامه داد: در قانون تولید بار اول در سال ۱۴۰۰ مجموع قراردادهای تولید بار اول ۷ میلیارد تومان بود اما اکنون ۱۵۴ میلیارد تومان دراین حوزه قرارداد داریم و باید گفت که در دولت سیزدهم تحولی عظیم در حوزه ارتباط با دانش بنیان به وقوع پیوسته است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: ساخت دستگاه جریان سنج چند فازی(MPFM)، یکی از دستگاه هایی مهم است که در اوج تحریم ها توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی با حمایت شرکت نفت و گاز اروندان با رقمی بسیار ناچیز ساخته شده است و در این زمینه ۷ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته ایم.
 
عذاری اهوازی عنوان کرد: انجام تست میدانی ردیاب گازی در بحث ازدیاد برداشت در میادین نفتی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای اولین بار در کشور در شرکت نفت و گاز اروندان در میدان نفتی دارخوین انجام شده است که به بهره دهی بسیار خوب کمک شایانی می کند.
 
وی افزود: ساخت پایلوت طرح سبک سازی نفت فوق سنگین نیز یکی از اقدامات بسیار مهم در شرکت نفت و گاز اروندان بوده است، زیرا نفت در غرب کارون عمدتا سنگین است و ایجاد طرح های سبک سازی به بحث تولید و جا به جایی نفت کمک بسیار خوبی می کند و همچنین محصولات جانبی در قبال این کار نیز تولید می شود که دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی هستند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در بحث محیط زیست و جمع آوری گازهای همراه گفت: در غرب کارون با راه اندازی ان جی ال ۳۲۰۰ که فاز اول آن راه اندازی شده، شاهد جمع آوری بخشی از گازها هستیم. در این زمینه برنامه ریزی هایی انجام شده و قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون دلار منعقد شده است تا در سال آینده در تاسیسات غرب کارون و دارخوین نیز گازی سوزانده نشود و این حرکت در جهت حفظ محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده از گازها است.
 
عذاری اهوازی تصریح کرد: در بحث اشتغال بومی ها، باید گفت که ۹۹ درصد از اشتغال شرکت نفت و گاز اروندان بومی شده است. در این زمینه بیش از ۹۸ درصد از این میزان شامل اشتغال بومیان همان مناطق نفتی است.
 
وی در خصوص بحث مسئولیت های اجتماعی این شرکت گفت: شرکت نفت و گاز اروندان در بحث مسولیت های اجتماعی عملکرد بسیار خوبی داشته است. کمک رسانی در رفع مشکلات برق روستاهای بخش اسماعیلیه یکی از این اقدامات بوده است. کمک رسانی به واحدهای آتش نشانی شهرهای همجوار، میزبانی از زوار اربعین با برپایی مواکب و در اختیار قرار دادن تجهیزات و لجستیک و کانکس ها و... از جمله این اقدامات بوده است.
 
عذاری اهوازی گفت: کمک به ساخت و بازسازی مدارس در برخی از مناطق و همچنین کمک به حل مشکلات تنش آبی در روستاهای دشت آزادگان و... از دیگر اقدامات در حوزه مسئولیت های اجتماعی بوده است.
 
وی در خصوص حادثه فوت ۳ کارگر در غرب کارون گفت: کمیته تحقیق از لحظه اول حادثه تشکیل شده و همچنان در حال بررسی موضوع است. در این زمینه حدود ۱۸ سناریوی مطرح شده در حال بررسی است و علت قطعی حادثه مشخص نیست اما باید گفت که مجموع یک سری علل و غفلت های انجام شده باعث چنین عاملی شده است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان خاطرنشان کرد: حقوق خانواده های این افراد قطع نشده و حمایت هایی از خانواده دهای داغداردر حال انجام است. همچنین جلوگیری از تکرار این چنین اتفاقات نیز از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد.
https://naftonline.ir/news/28924/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0