تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
دکل نفتی، یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های ساخت دست بشر است که مانند هر سازه دیگری دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام نیز ابعاد مشخصی دارند.
ابعاد دکل نفتی
دکل نفتی، یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های ساخت دست بشر است که مانند هر سازه دیگری دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام نیز ابعاد مشخصی دارند.

دکل نفتی یک سازه پیچیده است که دانش مهندسی به شکل‌های مختلفی در آن به کار گرفته شده و برای اینکه بتواند به بهترین شکل عمل کند، باید از نظر ابعاد، بهینه و استاندارد باشند.
با توجه به این اهمیت بالای ابعاد دکل نفتی، در ادامه این نوشته قصد داریم توضیحات بیشتری را در این باره ارائه دهیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

انواع دکل نفتی

اگر بخواهیم دکل نفتی را از نظر ابعاد بررسی کنیم، بهتر است ابتدا انواع آن را بشناسیم. دکل‌های نفتی قابلیت‌های مختلفی نظیر حفر چاه نفت، استخراج نفت و حتی فرآوری آن نیز دارند.
 در این بین بسته به محل استفاده و برخی شرایط، از انواع مختلفی از دکل‌های نفتی استفاده می‌شود. برخی از انواع دکل نفتی به شرح زیر هستند:
  • دکل فراز
    دکل دریایی
    دکل متحرک
    دکل قابل حمل
    دکل نیمه شناور
    دکل‌های خشکی
    دکل‌های متصل به کف دریا
البته موارد مذکور تنها یک‌سری دسته‌بندی کلی از دکل‌های نفتی بودند و هر کدام از این دکل‌ها، خود انواع مختلفی دارند که در شرایط متفاوت به کار گرفته می‌شوند.

دکل نفتی چه ابعادی دارد

دکل نفتی سازه‌ای تقریبا تمام فلزی است و همانطور که در سطر‌های پیشین گفته شد، در شرایط مختلفی اجرا می‌شود.

 در این بین وزن و ابعاد دکل نفتی، عددی ثابت نیست و استاندارد برای این امر وجود دارد. برای تعیین ابعاد مورد نیاز برای یک دکل، متغیر‌های زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند.
مواردی نظیر نوع دکل، محل اجرای دکل، میزان نفت مورد نیاز، شرایط استخراج، وظایف دکل و برخی موارد دیگر هستند که تعیین‌کننده وزن و ابعاد دکل به شمار می‌روند.

البته که در این بین معمولا ظرفیت دکل‌های نفتی و به واسطه آن ابعاد و وزن دکل را بزرگ‌تر از نیاز‌ها و انتظارات در نظر می‌گیرند تا در صورت نیاز در برخی مواقع خاص، دکل نفتی بتواند با ظرفیت بیشتری فعالیت کند.

بزرگترین دکل های نفتی جهان

حال که درباره ابعاد دکل‌های نفتی صحبت کردیم، شاید برایتان جالب باشد که بزرگ‌ترین و پر ظرفیت‌ترین دکل‌های نفتی در جهان کدام‌اند و از این رو در ادامه این دکل‌ها تشریح شده‌اند.

دکل‌های سکوی نفتی برکوت (Berkut)

برکوت بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین سکوی نفتی در کل جهان است که بیشترین سرمایه‌گذاری آن از سمت روسیه و هند بوده و توسط یک شرکت آمریکایی ژاپنی اجرا شده است.

بسیاری از فعالان صنعت نفت، این سکوی نفتی را یک شاهکار مهندسی می‌دانند. این سکو چیزی حدود 200000 تن وزن دارد و عمق آن از کف دریا نزدیک به 35 متر است.

 این سکوی نفتی با این دکل‌های عظیم به نحوی عمل می‌کند که 4.5 میلیون تن در سال امکان بهره برداری از منابع نفت منطقه را دارد.

دکل‌های سکوی نفتی پردیدو (Perdido)

سکوی نفت و گاز پردیدو دومین سکوی بزرگ در جهان است که در نزدیکی ایالات متحده آمریکا و در خلیج مکزیک واقع شده.

ساخت دکل در این سکوی نفتی بسیار سخت و حساس بود و در ابتدا مهندسیان این امر را غیرممکن می‌دانستند چرا که در این خلیج، طوفان‌های سهمگین زیادی به وجود می‌آید.

عمق این سازه چیزی در حدود 8000 فوت است که به لطف این ابعاد بزرگ سکو و دکل‌ها این سازه توانایی استخراج نفت و گاز بسیار زیادی را به صورت روزانه دارد.

دکل‌های سکوی نفتی هیبرنیان (Hibernia)

این سکو که در کانادا واقع شده، یکی از سکو‌های نسبتا قدیمی است که به واسطه ابعاد بزرگ، ساخت آن نزدیک به 7 سال طول کشید.

 این سکو دارای دکل‌هایی با ارتفاع نزدیک به 100 متر است و با توجه به این ابعاد بسیار بزرگ، چهارمین سکوی نفتی بزرگ جهان شناخته شده است.

دکل‌های سکوی نفتی المپوس (Olympus)

سکوی نفتی المپوس، پنجمین سکوی نفتی بزرگ دنیا است که در خلیج مکزیک واقع شده و دقیقا به مانند سکوی پردیدو، در مقابل خطر طوفان‌های دریایی قرار دارد و از این رو باید با مقاومت بالایی ساخته شود.

 این سکوی نفتی یک از جدید‌ترین سکو‌های نفتی در جهان ‌است که از سال 2010 شروع به کار کرد. دکل‌های نفتی این سکو، به 405 فوت می‌رسند و وزنی در حدود 122000 دارند.

اجزای دکل نفتی

برای اینکه بتوانید ابعاد دکل نفتی را بهتر درک کنید، باید اجزای آن را هم بشناسید. یک دکل نفتی از اجزای خیلی زیادی تشکیل شده اما در ادامه تنها اجزای فلزی این دکل را بررسی خواهیم کرد:
  • استند
    بدنه دکل
    ست بک
    قرقره تاج
    استند پاپ
    مته حفاری
    فوران گیرها
    کابل حفاری
ساختار یک دکل فلزی تقریبا به صورت کامل فلزی است و معمولا دو نوع از مقاطع فلزی لوله مانیسمان و لوله گالوانیزه ساخته می‌شود و اگر از قیمت هر شاخه لوله گالوانیزه ۲ اینچ و یا لوله مانیسمان اطلاع داشته باشد، قیمت کلی این سازه که چیزی نزدیک 200000 تن می‌تواند وزن داشته باشد شما را شگفت زده خواهد کرد. همچنین با توجه به نرخ فرسایش بالای دکل‌های نفتی و ارتفاع زیاد این سازه‌ها، باید از بهترین و با کیفیت‌ترین نوع مقاطع فولادی برای ساخت آنها استفاده کرد چرا که ضعیف بودن این سازه‌ها، علاوه بر اینکه پروژه‌ها را مختل کرده و ضرر‌های زیادی به بار می‌آورد، بسیار خطرناک نیز بوده و امکان ایجاد ضرر‌های جانی هم دارد.
 

 

کلام آخر

یکی از شگفت‌انگیز‌ترین سازه‌های مهندسی‌ای که به دست بشر ساخته شده، دکل نفتی است. این دکل‌ها برای اهداف مختلفی نظیر حفاری، استخراج و حتی فرآوری نفت در سکو‌های نفتی ساخته می‌شوند.

 یک دکل نفتی، با توجه به اینکه ممکن است در مناطق مختلف مانند خشکی یا در اقیانوس به کار گرفته شود، انواع مختلفی هم دارد و بر اساس ظرفیت کاری، در ابعاد معمولا بزرگ ساخته می‌شود.

این سازه‌ها به واسطه ابعاد بزرگ و نیاز به مقاطع فولادی در حجم چند هزار تن، قیمت بسیار بالایی نیاز دارند. البته که در تعیین قیمت یک دکل نفتی، علاوه بر قیمت مقاطع فولادی نظیر قیمت‌لوله‌مانیسمان‌رده‌40‌کاوه یا انواع لوله گالوانیزه، قابلیت‌ها و پیچیدگی فنی نیز تاثیر زیادی دارد.

با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از ابعاد دکل نفتی وجود ندارد، ما در این نوشته کوشیدیم بررسی کنیم که چه ویژگی‌هایی در تعیین ابعاد دکل‌های نفتی تاثیر گذار است و امید است که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند.

مجموعه آیرومارت، تامین کننده انواع مقاطع فولادی و لوله‌های لازم در ساخت دکل‌های نفتی است که در انواع برندها و سایزها انواع لوله درزدار و مانیسمان را ارائه می‌دهد.

جهت خرید می‌توانید به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید و یا از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. آیرومارت، قیمت روز تمامی مقاطع را به شما ارائه خواهد داد.
 
https://naftonline.ir/news/28842/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0