تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
در این مقاله پس از تشریح میزان حقوق مدیر پروژه با توجه به میزان تجربه در کشورهای پیشرو در مدیریت پروژه؛ به بررسی عوامل تاثیرگذار بر حقوق و دستمزد مدیران پروژه پرداخته شده است.
مدیران پروژه
مدیران پروژه
تخصص مدیریت پروژه در صنایع مختلف از نفت، گاز و پتروشیمی گرفته تا IT و ساخت‌وساز نقشی اساسی ایفا می‌کند. این رشته نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای پیشرفته از مشاغل پرطرفدار به شمار می‌آید و از مهمترین رشته‌های دانشگاه‌های معتبر دنیاست. بااین تفاسیر، میانگین حقوق مدیر پروژه با این حد از تقاضا چقدر است؟ براساس آخرین آمار منتشر شده، میانگین درآمد مدیران پروژه تازه‌کار تقریباً سالی ۶۱۸۰۰ دلار است. در ادامه این مقاله حقوق مدیر پروژه بصورت مفصل توضیح داده میشود.

حقوق مدیر پروژه بر اساس تجربه

اگر تجربه بیشتری داشته باشید، حقوق شما بالاتر خواهد بود. درنتیجه اگر تازه وارد این صنعت شده‌اید، باید انتظارات خود را به‌درستی مدیریت کنید. حقوق مدیر پروژه باتوجه‌به سطح تجربه حقوق مدیر پروژه بدین صورت است:

تازه‌کار

مدیر پروژه‌ای که تازه کار خود را آغاز کرده است، می‌تواند انتظار میانگین درآمد ۷۷۲۷۰ دلار را داشته باشد.

متوسط

مدیران پروژه در سال‌های اولیه استخدام می‌توانند انتظار داشته میانگین درآمد ۹۱۲۴ دلار را داشته باشند.

باتجربه

مدیر پروژه تازه‌کار می‌تواند انتظار میانگین درآمد 160000 دلار را داشته باشد.
مانند هر حوزه دیگر تجربه در حوزه مدیریت پروژه اهمیت بسزایی دارد. درآمد مورد انتظار مدیر پروژه دارای یک تا چهار سال تجربه کاری حدود ۷۷۲۷۰ دلار است. یک مدیر پروژه دارای ده تا بیست سال تجربه سالیانه حدود 160000 هزار دلار درآمد دارد.

حقوق مدیر پروژه بر اساس موقعیت مکانی

آمریکا

درآمد مدیران پروژه تازه‌کار در آمریکا از ۴۶۵۵۰ دلار تا 130000 با میانگین مبلغ پرداختی 57678 دلار است. درحالی‌که 67 درصد از مدیران پروژه تازه‌کار 130000 دلار درآمد دارند، 67 درصد از مدیران پروژه باتجربه در حد متوسط درآمدی بین ۵۷۶۷۸ دلار تا ۶۰۳۲۰ دلار دارند.
  • نیویورک: ۸۹۹۰۰ دلار در هرسال
    واشنگتن‌دی‌سی: ۸۸۶۷۵ دلار در هرسال
    لس‌آنجلس، کالیفرنیا: ۸۵۲۴۰ دلار در هرسال

بریتانیا

در بریتانیا حقوق مدیر پروژه تازه‌کار در هرسال ۳۰۰۰۱ پوند یا 39/15 پوند در هر ساعت است. بیشتر افراد باتجربه در هرسال ۴۴۹۹۷ پوند درآمد دارند درآمد افراد تازه‌کار از ۲۵۵۰۰ پوند شروع می‌شود.
  • لندن: ۵۱۳۶۹ پوند در هرسال
    ادینبورگ: ۴۶۱۶۳ پوند در هرسال
    دربی: ۴۵۶۳۳ پوند در هرسال

استرالیا

متوسط حقوق مدیر پروژه در استرالیا از ۱۰۸۶۸۸ در هرسال و 55/74 دلار در هر ساعت متغیر است. بیشتر افراد باتجربه در هرسال ۱۷۷۹۳۸ دلار درآمد دارند درحالی‌که درآمد افراد تازه‌کار از ۹۲۷۵۰ دلار در سال شروع می‌شود.
  • بریزبن: ۱۴۰۷۵۶ دلار در هرسال
    سیدنی: ۱۴۰۳۵۷ دلار در هرسال
    پرث: ۱۴۰۰۳۶ دلار در هرسال

حقوق مدیر پروژه در کانادا

در کانادا مدیر پروژه چابک تازه‌کار در هرسال حدود ۶۳۰۶۸ دلار یا در هر ساعت 34/32 دلار درآمد دارد. حقوق بیشتر مدیران باتجربه سالانه ۸۹۴۵۶ دلار بوده درحالی‌که حقوق تازه‌کارها از 50000 دلار در هرسال شروع می‌شود.
  •  برنابی: ۹۵۲۵۶ دلار در هرسال
    تورنتو: ۸۷۹۱۹ دلار در هرسال
    ونکوور: ۸۴۸۱۰ دلار در هرسال

سنگاپور

حقوق مدیر پروژه در سنگاپور حقوق از 60000 دلار در هرسال شروع می‌شود و افراد با بالاترین درآمد می‌توانند سالیانه ۹۶۴۰۵ دلار درآمد داشته باشند. حقوق مدیر پروژه چابک تازه‌کار برحسب هر منطقه متفاوت است. افراد در یک سمت شغلی بر اساس موقعیت مکانی خود حقوق و دستمزد متفاوتی دریافت خواهند کرد. در کشورهای مختلف حقوق و دستمزد بر اساس سطح زندگی، ارزش پول و سایر عوامل تعیین‌کننده مشخص می‌شود.
  • رافلز: 8101 دلار در ماه
    اوترم:  6512 دلار در ماه
    کلمنتی: 6320 دلار در ماه

عوامل اثرگذار بر حقوق مدیر پروژه تازه‌کار

مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر حقوق مدیر پروژه عبارتند از:

 مکان

موقعیت مکانی مدیر پروژه تازه‌کار تأثیر قابل‌توجهی بر روی دستمزد او دارد. مدیر پروژه در شهری که به‌خاطر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شناخته می‌شود نسبت به یک شهر کوچک حقوق بالاتری دریافت می‌کند.

 بخش و شرکت

در بیشتر شرح شغل‌ها آمده است که کسب‌وکار کارفرمای شما حقوق و دستمزد شما را تعیین می‌کند. دستمزد و حقوق مدیر پروژه در کشورهای مختلف تا حد زیادی تحت‌تأثیر بخش فعالیت او قرار دارد. علاوه بر این، هر چه شرکت یا برند شناخته‌شده‌تر باشد، حقوق بالاتر است. حقوق مدیر پروژه در برخی برندهای شناخته شده به شریح زیر است:
  • اپل: 184167 دلار
    گوگل: 158125 دلار
    دیلویت: 126930 دلار
    گروه مشاوره بوستون: 126469 دلار
    امریکن اکسپرس: 125000 دلار
    سیسکو سیستمز: 124500 دلار
    دی‌پی‌آر کانستراکشن: 121341 دلار
    مک کارتی بیلدینگ: 112073 دلار
    مایکروسافت: 110674 دلار
    ترنر کانستراکشن: 109450 دلار

 تجربه

زمان صرف‌شده برای سازمان‌دهی، نظارت، رهبری و مدیریت پروژه‌ها تجربه مدیر پروژه را تعیین می‌کنند. برای مثال، بعضی از وظایف مدیر پروژه عبارتند از:
  • برنامه‌ریزی: مدیر پروژه نقشه راهی را ترسیم می‌کند که پروژه را از ایده تا تکمیل هدایت می‌کند و مدیر پروژه اهداف، مواد موردنیاز و بازه زمانی برآوردی، نحوه اطلاع‌رسانی و عوامل دیگر را تعیین می‌کند.
    هدایت: مدیران پروژه افراد رابط مهم و کنترل‌کننده‌هایی هستند که در طی فرایند تیم پروژه را راهنمایی می‌کنند.
    اجرا: مدیر پروژه در اقدامات عملی لازم برای پیشبرد پروژه مشارکت خواهد داشت.
    مدیریت زمان: مدیر پروژه نقش همه افراد را در برنامه تعیین می‌کند و در زمان بروز مشکلات، وظیفه مدیر پروژه یافتن راه‌حل و برقراری ارتباطات موفقیت‌آمیز با تیم و ذی‌نفعان دیگر است.
هرچه مدیر پروژه تجربه بیشتری کسب کند، مهارت‌های او تقویت می‌شوند و بنابارین حقوق بیشتری دریافت خواهد کرد.

 عرضه و تقاضا

شرایط بازار بر روی تقاضای مدیر پروژه تأثیر می‌گذارد. برای مثال در طول رکود اقتصادی احتمال استخدام مدیر پروژه جدید توسط شرکتها کمتر است و با احتمال کمتری حقوق و دستمزد مدیر پروژه تازه‌کار را افزایش می‌دهند. در مقابل، زمانی که تقاضا بالا است شرکت‌ها بیشتر به مدیر پروژه متخصص نیاز دارند و تمایل دارند تا حقوق بالاتری پرداخت کنند. همچنین افزایش شرکت‌های نوپا منجر به تقاضای بیشتر مدیران پروژه تازه‌کار می‌شود.

 مدرک بین المللی مدیریت پروژه

مدارک مدیریت پروژه امکان استخدام شما را افزایش می‌دهند. غالباً شرکت‌ها در هنگام استخدام مدیران پروژه گواهینامه‌هایی مانند مدرک PMP یا Prince2 را در الزامات شغلی خود لحاظ می‌کنند. این مدارک در یافتن شغل بعد از مهاجرت به شما کمک می‌کنند. مدرک آموزش متخصص مدیریت پروژه (PMP) باعث می‌شود سازمان ارزش بیشتری برای شما قائل باشد و در کسب درآمد بالاتر به شما کمک می‌کند.

 مهارت‌ها

مدیران پروژه تازه‌کار افراد چندوظیفه‌ای هستند که توجه آنها معطوف جزئیات است. آنها در برقراری ارتباط بسیار خوب هستند و می‌توانند به‌سرعت با شرایط جدید وفق پیدا کنند. کارفرمایان به دنبال استخدام متقاضیانی هستند که افزون بر این ویژگی‌ها از قابلیت‌های زیر برخوردار باشند.
باتوجه‌به آگهی‌های شغلی، کارفرمایان به دنبال مدیران پروژه تازه‌کار با این شایستگی‌های ضروری هستند. اگر یک مدیر پروژه تازه‌کار هستید به موارد زیر توجه کنید.
  • مدرک کارشناسی در رشته مربوطه
    آگاهی از مدیریت و کنترل پروژه
    درک تکنیک‌های مدیریت پروژه
    توانایی کار با مایکروسافت آفیس
    شناخت صنعت
مهارت‌های پیشرفته: اگرچه بخش اعظم کارفرمایان خواستار توانایی‌های زیر نیستند؛ اما داشتن آنها به در فضای رقابتی امروز یک مزیت به حساب می‌آید. با درنظرگرفتن این مهارت‌ها در مجموعه مهارت‌های مدیریت پروژه تازه‌کار، فرصت‌های شغلی خود را افزایش دهید.
  • تجربه کار با رویکردهای خاص مدیریت پروژه مانند اسکرام و چابک
     مدرک حرفه‌ای مدیریت پروژه
    توانایی کار با SAP
https://naftonline.ir/news/28069/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0