تاریخ انتشارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
بر اساس داده‌های بورس بین قاره‌ای لندن (ICE)، قیمت‌های لحظه‌ای گاز طبیعی در اتحادیه اروپا در جریان معاملات روز پنجشنبه به بالای ۱۴۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسید و جهش ۹ درصدی را نشان داد.
افزایش بی سابقه قیمت گاز اروپا | نفت آنلاین
افزایش بی سابقه قیمت گاز اروپا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های بورس بین قاره‌ای لندن (ICE)، قیمت‌های لحظه‌ای گاز طبیعی در اتحادیه اروپا در جریان معاملات روز پنجشنبه به بالای 1400 دلار در هر هزار مترمکعب رسید و جهش 9 درصدی را نشان داد.

قیمت قراردادهای آتی گاز برای تحویل در ماه دسامبر در هاب TTF هلند با 3.7 درصد افزایش به 1333 دلار در هر 1000 متر مکعب در معاملات اولیه و بعداً به 1405 دلار رسید.

به گفته برخی از کارشناسان، نگرانی ناشی از کاهش دیرهنگام اما اجتناب ناپذیر دما در فصل زمستان علت بالا رفتن هزینه های انرژی ذکر شده است.

قیمت گاز طبیعی در سراسر اکتبر و روزهای اول نوامبر کاهش یافته بود چرا که یک دوره گرما باعث به تعویق افتادن فصل سرما شد و تا حدودی به اقتصادهای اروپایی در حال مبارزه کمک کرد.

ماه‌هاست که  نگرانی در مورد ذخایر زمستانی گاز، اتحادیه اروپا را فرا گرفته است و تلاش ها برای ذخیره کردن سوخت را افزایش داده است. داده‌های زیرساخت گاز اروپا نشان می‌دهد که تاسیسات ذخیره‌سازی گاز این قاره تقریباً 95 درصد پر هستند و بزرگترین ذخیره سازی در آلمان با 99 درصد ظرفیت صورت گرفته است.

با این حال، اقتصاددانان هشدار می دهند که خطرات همچنان بالاست زیرا عرضه جهانی کم است.

آنها خاطرنشان می کنند که با وجود کاهش اخیر، قیمت گاز اروپا حدود چهار برابر بیشتر از حد معمول در این فصل از سال است.

تحلیلگران می گویند که سال آینده می تواند حتی سخت تر باشد، زیرا پر کردن مجدد مخازن ذخیره‌سازی بدون منابع روسیه احتمالاً چالش برانگیزتر خواهد بود.

در عین حال، بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد که با وجود داشتن ذخایر فراوان، به نظر می رسد کشورهای عضو اتحادیه اروپا کنترل کمی بر سوخت این بلوک دارند.

این رسانه گزارش داد که تنها حدود 10 درصد از گاز موجود در تاسیسات ذخیره سازی از ایتالیا به هلند تحت کنترل مستقیم مقامات دولتی از طریق ذخایر استراتژیک ملی است. بنا بر گزارش ها، بقیه در دست شرکت های تجاری بین المللی، شرکت های برق و گروه های صنعتی است.

این شرکت‌ها آزادند که گاز خود را به بالاترین پیشنهاد بفروشند، حتی اگر در کشور دیگری باشد، در حالی که منافع اصلی آنها حداکثر کردن حاشیه سود است.
https://naftonline.ir/news/27453/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا قیمت گاز واس مصرف کننده کاهشی بوده
تازه ترين نظرات
0