تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
دومین بخش از ذخایر راهبردی نفت جهان آزاد شد

بازی آمریکا در زمین طلای سیاه

جنگ روسیه در اوکراین بازار نفت را شدیداً تحت تاثیر خود قرار داده و به نظر می رسد افسارِ گسیخته افزایش قیمت طلای سیاه به این آسانی مهار نشود.
طلای سیاه | نفت آنلاین
طلای سیاه | نفت آنلاین
شیدا آریایی پور
دانشجوی حقوق بین الملل و پژوهشگر
زمانی که بایدن ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا دو سال قبل خبر از سخت ترین روزها در حوزه انرژی و نفت را می داد به چنین روزی فکر نمی کرد که جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت را به بالای 130 دلار برساند و عرضه و تقاضای نفت را در بدترین حالات خود قرار دهد.
 
اما امروز علاوه بر معضلات ناشی از کووید، تبعات جنگ روسیه در اوکراین سبب شده تا برنامه آزادسازی ذخایر راهبردی این کشور و برخی کشورهای هم پیمان آمریکا با جدیت دنبال شود و امروز شاهد باشیم نزدیک به 120 میلیون بشکه از این ذخایر ازسوی کشورهای مختلف با هدف پایین آمدن قیمت جهانی نفت آزاد شود.
 
آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام این خبر اضافه کرده است این آزادسازی برای دومین بار در یکماه گذشته رخ داده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
آزادسازی 240 میلیون بشکه نفت کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی در حالی صورت می گیرد که روسیه از این قاعده مستثنی شده و در قامت دشمن متخاصم با منافع غرب، سخت ترین تحریم ها را تجربه می کند.
 
هنوز اوپک به این فعل و انفعال عکس العمل نشان نداده، اما به نظر می سد کشورهای عضو این سازمان جهانی، برای مقابله با کاهش قیمت نفت برنامه هایی را در دستور کار داشته باشند. به ویژه آنکه رابطه آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان شکرآب شده و بعید نیست عربستان و همپیمانانش برای مقابله با کاهش قیمت نفت دست به اقدامات تازه ای بزنند.
 
تجربه همه گیری کرونا و اثراتی که این موضوع بر بازار انرژی جهانی و کاهش قیمت شدید نفت گذاشت کشورهای عضو اوپک را حساس کرده تا اینبار تحت تاثیر اقدامات سیاسی آمریکا قرار نگیرند و تلاش نمایند تا ضمن حفظ ثبات بازار، با مدیریت روند تولید، شرایط را به گونه ای رقم بزنند که کاهش قیمت نفت برا اقتصاد متزلزل آنها خدشه ای وارد نکند.
 
اما جنگ انرژی ایالات متحده آمریکا در کنار اتفاقات جنگ روسیه در اوکراین سبب شده تا این تصمیمات نیازمند تدابیر هوشمندانه تری از سوی اوپک باشد. اتفاقی که هم وسوسه کننده هستند و هم خطرناک.

اما باید این نکته را نیز در نظر داشت هنوز ایران و ونزوئلا وارد این بازی نشده و می توانند با حضور خود و عرضه کافی نفت به بازار، شرایط این بازی پیچیده را تغییر دهند. ضمن اینک ایران در طول سال ها عضویت خود در اوپک نشان داده همیشه همراه و همسو با سیاست های کلان سایر اعضاست و در صورت تصمیم برای کاهش یا افزایش تولید خود به همپیمانان خود پایبند است.

اما باید منتظر بود و دید بازی آمریکا با طلای سیاه به چه قیمتی تمام خواهد شد و برنده نهایی این بازی چه کسی خواهد بود.
https://naftonline.ir/news/26504/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0