تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
انجمن شرکت‌ها و موسسات پژوهشی و دانش بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به درخواست رهبری مبنی بر دانش بنیان شدن صنعت نفت بیانیه‌ای صادر کرد.
انجمن اپنا | نفت آنلاین
انجمن اپنا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ،  انجمن شرکت‌ها و موسسات پژوهشی و دانش بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا)، در واکنش به سخنان اخیر رهبری، بیانیه‌ای صادر کرده است.

روز دهم بهمن، رهبر انقلاب در سخنرانی خود در جمع تولیدکنندگان کشور و مسئولان اقتصادی و صنعتی، بیان کردند: «معتقدم شرکت‌های دانش‌بنیان کارآمد داخلی، می‌توانند نیاز‌های ما را در صنایع بزرگ همچون نفت برآورده کنند؛ بنابراین، نباید تصور شود که ارتقای فناوری در صنایع گوناگون، فقط منوط به حضور شرکت‌های خارجی است».

انجمن شرکت‌ها و موسسات پژوهشی و دانش بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا) در بیانیه خود، عقد قرارداد‌های اجرایی و عادلانه میان نهاد‌های دانش بنیان با وزارت نفت و شرکت‌های تابعه را لازمه ایجاد اشتغال پایدار جوانان تحصیلکرده و صادرات کالا و خدمات فناورانه به کشور‌های نفت‌خیز دانسته و اعلام کرده که می‌تواند مصادیق بسیاری را در زمینه تولید انواع مواد شیمیایی، نرم افزار‌های کاربردی، خدمات فنی-مهندسی، ساخت تجهیزات و طراحی فرآیند‌ها به وزارت نفت معرفی کند.

به اعتقاد انجمن اپنا، هم اکنون یکی از خلأ‌های مهم برای دانش بنیان کردن عملیاتی صنعت نفت، نبود سامانه اطلاعاتی شفاف، جامع و در دسترس است.

منظور، سامانه‌ای است که اولویت‌ها، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های فناورانه را بر مبنای تجارب گذشته، وضعیت فعلی و با نگاه به آینده شناسایی کند و در دسترس همه ذینفعان قرار دهد تا از موازی کاری و دوباره کاری‌ها (اتلاف زمان، هزینه و منابع) جلوگیری شده و جهت گیری‌های کلی و جزئی به وضوح مشخص شود.

انجمن اپنا مدعی است که برای این سامانه، الگوی پیشنهادی آماده کرده است.

دانش بنیان‌های نفتی، گام بعدی برای عملیاتی شدن دانش بنیان شدن صنعت نفت را، عملگرایی مدیران و پرهیز از کار‌های نمایشی، کلی گویی و عدم شفافیت می‌دانند و در مجلس و دولت تقاضا کرده‌اند که به منظور تهیه و اصلاح قوانین، مقررات، سیاستگذاری و تدوین دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های اجرایی، از نظراتشان استفاده شود.
https://naftonline.ir/news/26110/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0