تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
صنایع پمپ سازی آبروان تولید کننده انواع پمپ های سانتریفیوژ می باشد که از سال ۱۳۷۲ سابقه فعالیت دارد.
صنایع پمپ سازی آبروان تولید کننده انواع پمپ های سانتریفیوژ
امروزه زندگی بشر چنان پیشرفت کرده و به سمت صنعت گرایش یافته است که آدمی دیگر تحمل بسیاری از مسائل آزاردهنده گذشته از جمله کم فشاری آب را ندارد. از این رو پمپ‌های آب نقش مهمی در زندگی افراد ایفا می‌کنند. پمپ آب کاربردهای مختلفی دارد و به واسطه آن دارای انواع مختلفی است و به عنوان پمپ‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود. پمپ سانتریفیوژ یکی از انواع پمپ‌هایی است که بیشترین کاربرد را در صنعت دارد. پمپ سانتریفیوژ در واقع به پمپی گفته می‌شود که نیروی مکانیکی را از یک منبع خارجی دریافت کرده و با انتقال آن به سیال، فشار آن را زیاد کرده و سیال را به محل مورد نظر منتقل می‌کند. این پمپ به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بهترین گزینه برای مناطقی است که با کم فشاری آب مواجه‌اند چون استفاده از این پمپ به راحتی مشکل کم فشاری آب را برطرف می‌کند.
http://file.tesmino.ir/content/35484150/image_5481d31b2501f5959568c5ade067d76dbdbe0f0d.png
همان طور که گفتیم پمپ سانتریفیوژ به دلیل طراحی خاص بیشترین کاربرد را در بین پمپ‌های صنعتی دارد و حدود ۹۰ درصد انتقال آب و سیالات در صنعت به کمک این پمپ انجام می‌شود. قبل از هر چیزی باید بدانید به طور کلی پمپ‌های صنعتی به دو دسته دینامیکی و جا به جایی مثبت تقسیم می‌شوند و پمپ‌های سانتریفیوژی از نوع دینامیکی هستند. در این پمپ انرژی الکتریکی به شفت و سپس به پمپ منتقل می‌شود و پروانه‌ها با چرخش خود انرژی مکانیکی تولید شده را به سیال انتقال می‌دهند در نتیجه باعث افزایش فشار سیال می‌شوند. نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که در این پمپ‌ها انتقال انرژی به سیال دائمی است و تا زمانی که الکتروموتور یا همان منبع انرژی روشن باشد، ادامه دارد.

نحوه عملکرد پمپ سانتریفیوژ

مکانیزم یا عملکرد این پمپ برخلاف پمپ‌های جا به جایی مثبت است. در این مکانیزم انرژی جنبشی به انرژی پتانسیل تبدیل می‌شود و نهایتاً هد و دربی را افزایش می‌دهد. به بیانی دیگر در این پمپ انرژی جنبشی دریافت شده از الکتروموتور به انرژی هیدرودینامیکی تبدیل می‌شود و جریان مایع داخل پمپ افزایش می‌یابد. در این پمپ نیرویی تحت عنوان نیروی گریز از مرکز، به سیال یا مایع داخل پمپ اعمال می‌شود. وقتی الکتروموتور روشن شود پره‌ها و پروانه‌ها با سرعت زیادی شروع به حرکت می‌کنند. در این بین هم زمان آب یا سیال وارد پمپ شده و بر اثر نیروی مکش ایجاد شده توسط الکتروموتور با پره‌ها برخورد می‌کند. به کمک نیروی گریز از مرکز فشار آب ایجاد شده به سرعت به سمت خروجی منتقل می‌شود.
ساختار این پمپ نسبتا ساده است. اجزای تشکیل دهنده آن شامل یک محفظه پیچکی و پره یا پروانه است که روی یک شفت قرار گرفته است. شفت نیز به وسیله یاتاقان نگه داشته می‌شود. اولین نیروی محرک در این پمپ از طرف الکتروموتور اعمال می‌شود. وقتی پروانه شروع به چرخش کند سیال نیز شتاب می‌گیرد. اگر پمپ سانتریفیوژ مهندسی شده طراحی و اجرا شود در هر بار چرخش سیال بیشتری برای قرار گرفتن در جای سیال قبلی وارد پمپ می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت طی یک عمل مکانیکی انرژی جنشی تولید شده و به سیال منتقل می‌شود.

غالباً در اکثر مدل‌های پمپ آب از نوع سانتریفیوژ نیروی گریز از مرکز به کار گرفته می‌شود. به این صورت که سیال با فشار کم از دهانه ورودی وارد پمپ می‌شود و به کمک نیروی گریز از مرکز پروانه‌ها آب از چشم پمپ به اطراف پرتاب می‌شود. به همین دلیل به پمپ‌های آب سانتریفیوژی پمپ گریز از مرکز نیز می‌گویند. در واقع این پمپ مانند ظرفی است که فقط دو دیواره دارد و هیچ کفی ندارد و سیال پمپ شونده به داخل آن می ریزد. این پمپ‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارند و همیشه مقدار مشخصی از دبی آب را در یک فشار ثابت تأمین می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود فشار و حجم آب مصرفی در هر زمان از شبانه روز افزایش یابد تا کاربر بتواند در هر زمینه‌ای نیاز خود را بر طرف کند. از این رو پمپ سانتریفیوژ بر اساس نیازهای مختلفی طراحی و تولید شده که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.
http://file.tesmino.ir/content/35484150/image_da23239580bdc74666302fae6a49306d638b8f32.png

موارد استفاده و کاربرد پمپ گریز از مرکز
  • برای جا به جایی مایعات و سیالات در صنایع کشاورزی استفاده می‌شود. به عنوان مثال آب رودخانه را با فشار به سمت مزارع پخش می‌کند.
    افزایش فشار آب در خطوط انتقال آب خانگی و طبقاتی
    پمپاژ آب از چاه‌های عمیق برای مصارف متعدد مخصوصاً کشاورزی
    سیستم‌های حفاظت آتش نشانی
    گردش آب داغ در مدارهای بسته
    سیستم کف‌کش و لجن‌کش که به طور مثال برای تخلیه آب استخرها، آب گرفتگی‌های ناشی از بارش شدید یا سیل اتفاق می‌افتد.
    پمپ‌های مخصوص انتقال آب‌های آشامیدنی
    سیستم کنترل جامدات نفتی
مزایا و معایب پمپ سانتریفیوژ

مزایا
  • این پمپ کاربرد بسیاری برای انتقال آب و سیالات مختلف دارد.
    به دلیل تنوع بالا در مدل پروانه امکان استفاده از آن در بخش‌های مختلف صنعت و کاربری‌های مختلف وجود دارد.
    حجم و ابعاد آن کوچک و جمع و جور است.
    نصب و راه اندازی آن راحت است و به تخصص خاصی نیاز ندارد.
    قیمت مناسب این پمپ بارزترین مزیت آن است.
معایب
  • ارتفاع آب فشار ایجاد شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع هر چه ارتفاع بیشتر شود فشار اب کمتر می‌شود.
    پمپ و لوله‌ها باید پر از آب باشند.
    بعد از نصب به آب بندی نیاز دارد.
    توانایی ایجاد هد و دبی‌های خیلی بالا را ندارد.
انواع پمپ سانتریفیوژ
این پمپ با توجه به نوع پروانه با پره و نیروی ایجاد شده به چند مدل تقسیم بندی می‌شود که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
  • پمپ جریان شعاعی: در این نوع پمپ فشاری که به سیال وارد می‌شود فقط از طریق نیروی سانتریفیوژ به دست می‌آید. سیال نیز غالباً از راه توپی وارد پمپ پروانه می‌شود و همچنین به صورت شعاعی به خارج از پمپ جریان پیدا می‌کند.
    پمپ جریان محوری: این پمپ که به پمپ ملخی هم معروف است، بیشترین مقدار نیرو را از راه پره‌ها وارد می‌کند و معمولاً برای تولید دبی‌های بالاتر کاربرد دارد.
    پمپ خطی: همان طور که از نام این پمپ مشخص است پمپ از همان مسیر که وارد می‌شود از همان راستا نیز خارج می‌ شود و جهت آن تغییر نمی‌کند. این نوع پمپ برای دبی بالا و هد های پایین کاربرد دارد.
    پمپ جریان مختلط: در این مدل پمپ نیروی سانتریفیوژ و نیروی تیغه‌ها باهم جریان فشار آب را ایجاد می‌کنند و تخلیه سیال نیز به صورت شعاعی و محوری انجام می‌شود.
 
بهترین پمپ سانتریفیوژ را از کجا بخریم؟
 
http://file.tesmino.ir/content/35484150/image_86a704cc61123b6d4a73d8e118f65003aa025c5d.png

با توجه به حجم بالای کاربرد این پمپ‌ها، شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلفی در صدد طراحی و تولید پمپ‌های گریز از مرکز بر آمده‌اند و در این عرصه با یک دیگر رقابت تنگاتنگی دارند. در این بین شرکتی موفق است که بهترین محصول را با دوام و ماندگاری طولانی تولید کرده و بتواند رضایت مشتری را جلب کند. گذشته از آن کاربران باید بتوانند نسبت به خرید پمپ اطمینان داشته باشند. به همین منظور ما به شما شرکت آبروان را معرفی می‌کنیم که بیش از بیست سال است در این عرصه فعالیت می‌کند و بهترین پمپ‌های آب صنعتی و خانگی را عرضه می‌کند. اگر می‌خواهید پمپ سانتریفیوژ را با قیمت مناسب و با گارانتی و اصالت خریداری کنید به فروشگاه آبروان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نخوه خرید، مدل و قیمت پمپ بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد سایت شرکت آبروان شوید.
https://naftonline.ir/news/25054/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0