تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
زورآزمایی ایران با هوشمندترین تحریم بانکی آمریکا

پاسخ به چهار شبهه درباره درآمد نفتی ایران در دوران تحریم

با افزایش صادرات نفت ایران به چین به بیش از یک میلیون بشکه در روز، چند سؤال جدی برای اذهان عمومی ایجاد شده است: آیا پول نفت صادراتی به چین، به کشور بازمی‌گردد؟
صادرات نفت ایران به چین | نفت آنلاین
صادرات نفت ایران به چین | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، با افزایش صادرات نفت ایران به چین به بیش از یک میلیون بشکه در روز، چند سؤال جدی برای اذهان عمومی ایجاد شده است: آیا پول نفت صادراتی به چین، به کشور بازمی‌گردد؟
 
✔️سوال ۱: آیا پول نفت صادراتی ایران به چین در دوره تحریم به کشور بازمی‌گردد؟
 
➖جواب: بیژن زنگنه وزیر نفت سابق در پاسخ توضیح می‌دهد: «ما در دوره تحریم‌ها طلبی نداریم و همه پول صادرات نفت را گرفته‌ایم. پول‌هایی که از مسدود شدن آن حرف زده می‌شود مربوط به قبل از تحریم‌های آمریکاست و پول‌هایی است که در سیستم‌های رسمی بوده و باقی مانده و بخشی از آن در عراق، کره جنوبی، امارات متحده عربی و ژاپن مسدود شده است».
 
✔️سوال ۲: اگر در انتقال پول نفت ایران مشکلی وجود ندارد، پس ماجرای پول‌های بلوکه شده ایران چیست؟
 
➖جواب: این پول‌ها مربوط به فروش نفت ایران قبل از اعمال تحریم‌ها است. این پول‌ها در حساب‌های رسمی ایران قرار دارد و با اعمال تحریم‌ها، آمریکا با استفاده از سوئیفت عملا اجازه استفاده ایران از حساب‌های خود را نمی‌دهد. با توجه به اینکه این حساب‌های شناخته شده ایران، تحت نظارت و کنترل آمریکا هستند، ایران و کشور طرف قرارداد قابلیت مانور زیادی برای بازگشت آنها ندارند، ولی درباره صادرات نفت ایران بعد از تحریم‌ها دیگر پول نفت به حساب‌های شناخته شده واریز نمیشد و به روش‌هایی پول نفت بازمی‌گشت.
 
✔️سوال ۳: ایران از چه روش‌هایی در شرایط تحریم پول صادرات نفت را بازمی‌گرداند؟
 
➖جواب: البته در شرایط تحریم نیز بخشی از این پول از کانال تحت نظارت و منوط به تایید آمریکا صرفا برای واردات نهاده‌های دامی و مواردی از این دست به صورت ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شود. اما به صورت تیتروار راهکارهای متنوعی برای این کار وجود دارد که عبارت‌اند از:
 
1️⃣ تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری: در این روش ایران مابه‌ازای نفت، کالا یا تجهیزی را دریافت می‌کند که موردنیاز و موردپسند او بود و حتی اگر تحریم نفتی و بانکی نیز وجود نداشت دوباره همان کالا یا تجهیز را وارد میکرد.
 
2️⃣شبکه‌سازی در صرافی‌ها: صرافی‌های منطقه به خصوص صرافی‌های دبی ظرفیت بالایی برای تسویه پول فروش نفت را دارند. متاسفانه در دولت روحانی بخشی از شبکه صرافی ایران توسط دولت به آمریکا لو داده شد.
 
3️⃣استفاده از ظرفیت بانک‌های کوچک (بانکداری غیرمستقیم): در این روش ایران تعاملات بانکی خود را در لایه‌های زیرین سیستم بانکی جهانی که قابل رهگیری توسط سوئیفت نیست انجام می‌دهد. 
 
4️⃣ایجاد کانال مالی مجزا در شبکه بانکی: هم‌اکنون بخشی از تعاملات مالی ایران تحت قرارداد سایناشور با چینی‌ها صورت می‌پذیرد. این قرارداد یک توافقنامه بین بانک مرکزی ایران با موسسه بیمه صادراتی چین بود و بنا داشت با در اختیار دادن تسهیلاتی به ایران از طرف چینی‌ها به انجام طرح‌های عمرانی کمک کند.
 
5️⃣تسویه نفت با ارزهای ملی کشورهای خریدار نفت: «یوآن» پول ملی چین ظرفیت بالایی برای تسویه پول نفت ایران را دارد، به خصوص اینکه هم‌اکنون یوآن در آسیا به ارز غالب تبدیل شده است و بسیاری از کشورها تعاملات خود را چینی‌ها بر مبنای یوآن شکل داده‌اند.
 
✔️سوال ۴: اگر صادرات نفت ایران به چین به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده و پول آن نیز بازمیگردد پس چرا قیمت دلار پایین نمی‌آید؟
 
➖جواب: افزایش یا کاهش قیمت ارز تا حدی زیادی وابسته به معیارهای اقتصاد کلان از جمله رشد نقدینگی است. در دولت روحانی جهش‌های وحشتناکی در رشد بدون پشتوانه پایه پولی و نقدینگی در کشور رقم خورده است و طبیعی است که اگر جلوی روند گذشته گرفته نشود ارزش پول ملی ایران در مقابل دلار و سایر واحدهای پولی کاهش بیشتری خواهد یافت.
https://naftonline.ir/news/25014/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0