تاریخ انتشارجمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
روستای خویسه یک، از روستاهای بخش مرکزی شهرستان کارون در خوزستان است که با دیدن چاه نفت در کنار این روستا تصور می‌شود شرایط زندگی در این روستا باید بسیار خوب و مناسب باشد اما واقعیت چیز دیگری است.
و باز هم مظلومیت خوزستان | نفت آنلاین
و باز هم مظلومیت خوزستان | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ،  ایرنا نوشت: مسیر ورودی به روستای خویسه یک را به دلیل نداشتن تابلوی راهنما گم کردم، هیچ تابلویی نشانی این روستا را نشان نمی دهد؛ یکی از بومیان این روستا محل ورود به روستا را به من نشان داد که پس از چند بار رفتن و برگشتن وارد روستا شدم.

یک دکل حفاری نفت در کنار این روستا خودنمایی می کند؛ زندگی با شرایط بسیار نامناسب در روستای خویسه یک و محرومیتی که بیداد می کند در همسایگی چاه نفت دور از تصور است.

صنایع بزرگ از جمله شرکت نفت و پتروشیمی متعهد هستند که در مقابله استفاده از منابع استان و آلاینده هایی که ایجاد می کنند فعالیت هایی در راستای مسئولیت اجتماعی و رفع محرومیت ها و مشکلات در استان انجام دهند که متاسفانه در انجام این مسئولیت تاکنون به خوبی عمل نکرده اند.

این در حالی است که خوزستان خاستگاه صنایع بزرگی همچون نفت، پتروشیمی و فولاد است و انتظار می رود فقر و محرومیت اینگونه گریبان گیر روستاهای و شهرهای این استان نباشد.

روستای خویسه یک با جمعیت یک هزار و ۲۰۰ نفر ، از سیل اخیر در خوزستان نیز در امان نبود و خسارت زیادی به مردم این منطقه به ویژه در بخش کشاورزی وارد شد.

اهالی این روستا می گویند که در زمان جاری شدن سیل ارتفاع آب سیل در این منطقه تا ۲ متر هم رسید.


نبود خانه بهداشت و تنها یک مدرسه ابتدایی


زهرا عبیات یکی از اهالی این روستای محروم و سیل زده است که از وضعیت بهداشتی این منطقه بسیار گله مند است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مردم این روستا از داشتن یک خانه بهداشت محروم هستند و برای مراجعه به خانه بهداشت باید کیلومترها راه را سپری کنیم تا به یک روستای دیگر که خانه بهداشت دارد مراجعه کنیم.

وی گفت: پس از جاری شدن سیل در این روستا مردم و به ویژه کودکان این روستا درگیر بیماری های متعددی از جمله اسهال، شپش و عفونت و بیماری های پوستی شدند و هنوز هم برخی از مردم این روستا درگیر این بیماری ها هستند اما به دلیل مسافت طولانی که باید برای مراجعه به یک خانه بهداشت در روستای دیگر طی شود مردم از رفتن به خانه بهداشت منصرف می شوند.

عبیات بیان کرد: شرکت نفت سال های سال است که در این منطقه فعالیت دارد و مردم این روستا انتظار دارند که در ازای استفاده ای که از منطقه دارد خدماتی را به مردم این منطقه ارایه دهد به عنوان مثال شرکت نفت توانایی راه اندازی یک خانه بهداشت را در این روستا دارد.
این زن اهل روستای خویسه یک گفت: متاسفانه در این روستا تنها یک مدرسه ابتدایی با یک معلم وجود دارد و بسیاری از خانواده ها از ثبت نام فرزندان خود در مقطع متوسطه در روستاها و شهرهای دیگر به دلیل مسافت طولانی که باید طی شود خودداری می کنند.


نامهربانی سیل با کشاورزان


احمد هاشمی یکی از کشاورزان ساکن در این روستا است که از بیکار شدن خود و بسیاری از کشاورزان این منطقه سخن می گوید.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی است که پس از جاری شدن سیل در این منطقه زمین های کشاورزی به طور کامل از بین رفت و امسال موفق به کشت هیچگونه محصولی در این روستا نشدیم.

وی ادامه داد: نخلستان های این روستا نیز دچار صدمات زیادی شدند که امسال بسیاری از نخل ها شرایط مناسبی برای باردهی نداشتند.

هاشمی گفت: امسال کشاورزان این روستا بیکار هستند و خانواده آنها دچار مشکلات اقتصادی فراوانی شده اند؛ اگر زمین های کشاورزی این منطقه ساماندهی می شد امکان کشت محصول را داشتیم.


انتظار از شرکت نفت برای انجام تعهدات اجتماعی خود


صنایع بزرگی همچون نفت، پتروشیمی و فولاد و بسیاری از صنایع دیگری که در خوزستان فعالیت دارند متعهد به انجام برخی خدمات اجتماعی و رفاهی به مردم این استان هستند اما متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد شانه خالی کردن این صنایع از انجام تعهدات اجتماعی خود هستیم.

اگر به تعداد صنایع بزرگ و کوچکی که در خوزستان فعالیت دارند خدمات اجتماعی برای رفاه حال مردم ارایه می شد شرایط برای زندگی در خوزستان بسیار بهتر از زمان حال بود.

رییس شورای روستای خویسه یک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یک چاه نفت در مجاورت این روستا فعالیت دارد اما با وجود سود آوری نفت از این منطقه و مضراتی که این صنعت برای منطقه می تواند به همراه داشته باشد هیچگونه خدماتی به این روستا نمی دهد و مردم این روستا در محرومیت مطلق هستند.

عبدالعلی نواصر با اشاره به اینکه این روستا از جمله مناطق نفتخیز خوزستان است ادامه داد: من بارها نسبت به استخدام نکردن جوانان این روستا در پروژه های نفت در این منطقه اعتراض داشته ام اما جوابی دریافت نکردم.

وی گفت: انتظار داریم از جوانان این روستا برای کار در دکل و تاسیسات نفتی که در این منطقه فعال هستند استفاده شود.

نواصر ادامه داد: مردم این روستا همچنین از نبود خانه بهداشت، مدرسه و نبود شبکه تلفن همراه رنج می برند.

رییس شورای روستای خویسه یک بیان کرد: در این روستا به دلیل نبود سرویس شبکه تلفن همراه، امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد، این نوع خدمات جزو خدمات اولیه هر شهروند است.

وی با اشاره به خسارتی که سیل اخیر در خوزستان به زمین های کشاورزی این روستا وارد کرده است گفت: سیل علاوه بر وارد کردن خسارت به خانه های این روستا زمین های کشاورزی این منطقه را که بالغ بر ۳۸۰ هکتار بود نیز از بین برد.

نواصر گفت: شغل مردم این روستا کشاورزی است و امسال کشاورزان این منطقه با توجه به آسیب های که سیل به زمین های کشاورزی آنها وارد کرد امکان کشت را نداشتند و همین موضوع فشار اقتصادی زیادی را به مردم این روستا وارد کرده است.

 رییس شورای روستای خویسه با اشاره به اینکه این روستا خانه بهداشت ندارد بیان کرد: بیشتر مردم این روستا پس از جریان سیل دچار بیمارهای پوستی شدند و هنوز بسیاری درگیر این بیماری هستند.


شرکت ها و صنایع به مسئولیت اجتماعی خود عمل نمی کنند


فرماندار شهرستان کارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: روستاهایی که جمعیت کمی دارند اعتبارات چندانی برای رفع مشکلات آنها پرداخت نمی شود و از شرکت ها و صنایع بزرگ خوزستان انتظار می رود که بر اساس تعهدی که نسبت به  انجام مسئولیت های اجتماعی خود در استان هستند در بهبود شرایط روستاها همکاری کنند.

معصومه خنفری با اشاره به اینکه مشارکت صنایع و شرکت ها در کمک به رفع مشکلات در روستاهای خوزستان بسیار کم است افزود: خوزستان یک استان صنعتی است و نباید روستاهای آن از محرومیت و فقر رنج ببرند.


تخریب جاده العقداء روستای خویسه بر اثر فعالیت شرکت های مختلف


وی ادامه داد: جاده العقداء از منطقه کوت نواصر در این شهرستان آغاز ، و از کنار روستای خویسه یک عبور می کند، این جاده راه دسترسی اهالی این روستا به مناطق دیگر است که بر اثر عبور ماشین آلان شرکت نفت و حفاری، شرکت های مرتبط با طرح مقابله با گردو غبار و شرکت برق تخریب شده است و متاسفانه هیچ شرکتی حاضر به بازسازی این جاده نیست.

خنفری ادامه داد: هیچ سرویس مدرسه ای حاضر به تردد در این جاده نیست و بسیاری از دانش آموزان این منطقه به دلیل نداشتن سرویس ادامه تحصیل را ترک می کنند.

وی گفت: شرکت های بزرگ و صنایع باید بستری برای رشد و پیشرفت مناطق مختلف استان باشند و مانع گسترش فقر شوند و در کنار استفاده از ظرفیت های استان به مردم منطقه نیز خدمات رسانی کنند.

خنفری ادامه داد: بسیاری از شرکت های بزرگ و صنایعی که در مناطق روستایی مشغول به کار هستند نیروی کار خود را از جوانان بومی منطقه تامین نمی کنند و بیشتر از استان های دیگر جذب نیرو دارند.


کشاورزان خسارت دیده از سیل به جهاد کشاورزی مراجعه کنند


فرماندار شهرستان کارون با اشاره به زمین های کشاورزی این منطقه که به گفته اهالی این روستا بر اثر سیلاب تخریب شده اند افزود: در بسیاری از موارد کشاورزانی که زمین های آنها بر اثر سیل اخیر در استان خسارت دیده به جهاد کشاورزی برای بازسازی و یا پرداخت خسارت مراجعه نمی کنند.

وی گفت: کشاورزانی که زمین خود را بر اثر سیل از دست داده اند باید به جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا کارشناسان دلیل تخریب زمین کشاورزی را بررسی، و روند حمایت از کشاورز خسارت دیده دنبال شود.

خنفری گفت: روستاهای بخش مرکزی شهرستان کارون در زمان وقوع سیل اخیر خوزستان در محاصره آب کانال های ریزگرد و بحره گرفتار شدند و سیل وارد این روستاها شد.

شهرستان کارون در سال ۹۱ از اهواز جدا شد و روستای خویسه یک در بخش مرکزی و دهستان قلعه چنعان این شهرستان قرار دارد و شغل بیشتر اهالی این روستا کشاورزی است.
https://naftonline.ir/news/24226/
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0