تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون طی حکمی، زرین تاج مرادی، مدیرامور مالی این شرکت را به عنوان مشاور مدیر عامل در امور بانوان منصوب کرد.
شرکت نفت و گاز مارون | نفت آنلاین
شرکت نفت و گاز مارون | نفت آنلاین
خبر اول/مشاور مدیرعامل مارون در امور بانوان منصوب شد

به گزارش نفت آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون مهندس حمید کاویان، پیگیری مستمر مسائل مرتبط با بانوان شاغل در شرکت و تلاش جهت استفاده حداکثری از توانمندی های بانوان در راستای تحقق اهداف تولیدی شرکت را از اهم مسئولیت های مشاور مدیر عامل در امور بانوان برشمرد.

گفتنی است بانوان شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون 77 نفر می باشند که در حوزه های فنی، مالی، حقوقی، منابع انسانی، خدمات و منشی گری فعالیت می کنند.


خبر دوم/یک ایده، چند دستاورد/پژوهش كارشناسان نفت و گاز مارون بر رفع نقص كامل پمپهای تزریق پساب

یکی از نقاط قوت مهم و برجسته صنعت نفت کشورمان، توزیع مناسب سرمایه های انسانی به ویژه کارشناسان و پژوهش گران توانمندی است که در گستره عملیاتی شرکتهای بهره بردار فعالیت می کنند. شرایط تحریمی و حجم عظیم هزینه های ناشی از نگهداری و تعمیرات ماشین آلات دوار، کارشناسان این حوزه را برآن داشت تا با انجام مطالعات گسترده، چالش های موجود را مرتفع سازند. در اینجا، کارکنان نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با پرورش یک ایده پژوهشی نوین، راهکارهای درخور تحسینی را برای رفع  نواقص و چالشهای اصلی پمپ های تزریق پساب واحدهای نمکزدایی ارائه داده و نگرانی  های موجود در خصوص ریسک عملیاتی و زیست محیطی منتج از نقص این پمپ ها را به حداقل رسانده اند.   

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که واحدهای نمکزدایی واحدهای کلیدی در فرآیند تولید و فرآورش نفت به شمار می آیند چراکه جداسازی نمک از نفت خام نمکی واحدهای بهره برداری در این تاسیسات صورت می پذیرد. پمپهای تزریق پساب، یکی از مهمترین تجهیزات دوار در واحدهای نمکزدایی بوده و هرگونه وقفه عملکردی آنها،  مشکلات جدی را بوجود آورده و تبعات زیست محیطی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

پمپ سانداین، یکی از مهم ترین پمپهای تزریق پساب است که به دلیل ویژگیهای منحصربه فرد خود به شکل گسترده ای در صنایع نفت و پتروشیمی مورداستفاده قرار می گیرد و در واحدهای نمکزدایی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، براثر بروز اشکالات مختلف، دچار اختلال شده که در صورت عدم رفع سریع، علاوه بر تحمیل بار هنگفت مالی بر سیستم، ممکن است زمینه ساز وقوع مشکلات دیگری به لحاظ آلودگی زیست محیطی باشد و این می تواند تولید پایدار شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. گفتنی است که طی چند سال گذشته، یک شرکت ایرانی، پمپ سانداین را بومی سازی کرده و در حال حاضر بخش بزرگی از پمپ های پساب، نسخه ایرانی این پمپ می باشند اما این کلاس از پمپ های سرعت بالا برای طراحی اولیه واحدهای نمکزدایی در نظر گرفته شده بود، حال اینکه با گذر زمان، نیازهای فرآیندی منتج از تغییر فشار و میزان جریان چاه ها، تغییر یافته و باید برای رفع این چالش راهکار تازه ای یافت.


ناصر سروستانی، حسین رضایی و محمد بهداروند، از کارکنان اداره نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با پشتوانه غنی فنی و پژوهشی،  بررسی اساسی ترین چالش های پمپ های تزریق پساب را در دستور کار قرار دادند. دو رویکرد اصلی این سه پژوهشگر، اصلاح فرایند نمکزدایی جهت سازگارشدن با پمپ های موجود و نشان دادن نقاط قوت و ضعف مخازن پساب(Disposal Tanks) علاوه بر تعیین پمپ های کمکی روزآمد و قدرتمند دیگر برای بهبود فرآیند در نمکزدایی می باشند که در نهایت موجبات رسیدن به بالاترین راندمان در تولید پایدار را فراهم آورد. مطالعه استانداردهای مختلف طراحی، انتخاب، بازرسی و راه اندازی پمپ های سانتریفیوژ و همچنین گذراندن دوره های پیشرفته طراحی، انتخاب، مدارک قرارداد، بالانس، هم محوری و آنالیز ارتعاشات به صورت مستمر توسط این تیم انجام پذیرفته است.

ارائه یک خروجی منسجم در رابطه با بررسی جامع مشکلات پمپ های سانداین با مطالعه موردی بر روی واحدهای نمکزدایی بخش غرب شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون و تحلیل مدار پمپ های تزریق پساب به کمک مدل نرم افزاری قدرتمند AFTرا می توان از نقاط قوت این کار پژوهشی برشمرد که توانسته با ارائه نتایج مطابق با شرایط میدانی، گامی بزرگ در جهت مدلسازی دقیق مدار برای تحلیل وضعیت عملکردی پمپ، تست و ارزیابی تغییرات در مدل قبل از اجرا در سایت، آزمون شیوه های مختلف بهره برداری پمپ و مشاهده تاثیر آن از نقطه نظر دینامیک جریان، بردارد. گفتنی است AFT که از  نرم افزارهای قدرتمند در زمینه شبیه سازی دینامیک سیالات است، برای نخستین بار در سطح شرکت ملی نفت ایران برای انجام پژوهش بر پمپ های اینچنینی مورد استفاده قرار گرفت.

رویکرد حمایتی مدیران عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون نسبت به این پژوهش، تیم را برآن داشت تا در خصوص استمرار پژوهش صورت گرفته در زمینه شناسایی ،کاهش و حذف چالش های پمپ های پساب و عملیاتی سازی دستاوردهای آن با توجه به شرایط و محدودیت های موجود فنی و عملیاتی گام بردارند.

این تیم سه نفره  در گام بعدی خود تلاش دارد با انجام بهینه سازی های اثربخش در مدار پمپ های تزریق پساب، سایزینگ و انتخاب پمپ های جدید متناسب با فرآیند موردنظر بهره بردار و همچنین مطالعه، ارزیابی و انتخاب سیستم های پایش وضعیت، مانیتورینگ و حفاظت در جهت ارتقای سطح عملکردی پمپ های یادشده، ضمن کاستن از تعداد وقفه های فرآیندی واحد ، صرفه اقتصادی قابل توجهی را در این حوزه به ارمغان آورد.  با توجه به بار مالی هنگفت ناشی از وقفه در تولید، هزینه های تعمیر خرابی تجهیزات دوار و ادوات کنترلی مربوطه که از دلایلی چون سایزینگ نامناسب، بهره برداری ناصحیح و یا عدم در نظرگرفتن شرایط متغیر فرآیندی در طراحی اولیه ناشی می شوند، با توجه و حمایت بیشتر مدیریت ارشد سازمان، می توان بسیاری از اهداف یادشده را محقق نمود تا در شرایط تحریمی، همچون همیشه موانع را از سر راه برداشته و پایداری تولید تحقق یابد.

 
https://naftonline.ir/news/22964/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0