تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
مدیران نفت مارون و کارون پاسخ می دهند:

آیا عوارض آلایندگی شركت‌های نفتی پرداخت شده است؟

مدیران عامل شرکت­های بهره ­برداری نفت و گاز کارون و مارون بر پرداخت کامل عوارض آلایندگی شرکت­های نفتی تصریح کردند.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از ایرنا،  مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در سلسله نشست‌های کارشناسی "هم‌ گفت " با موضوع عوارض آلایندگی در خوزستان که روز دوشنبه ۱۵ دی­ماه در اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد، از پرداخت سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد ریال انواع عوارض و مالیات از سوی این شرکت خبر داد و گفت: شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز در خوزستان جزء مودیان مالیاتی خوش حساب استان هستند.

غلامرضا مفیدی افزود: شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز مستقر در استان به عنوان زیرمجموعه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب وظیفه تولید و انتقال نفت را برعهده دارند.

وی بیان‌داشت: این وظیفه بر اساس رسالت ملی تعریف شده که به عهده شرکت‌های نفتی گذاشته شده و سالانه میزان تولید آنها تعیین و ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در خصوص فرآیند تامین بودجه شرکت‌های نفتی مستقر در خوزستان گفت: این اعتبارات بر اساس قانون، در قالب کارمزد ۱۴.۵ درصد از میزان تولید نفت اختصاص می‌یابد.

مفیدی با بیان اینکه شرکت‌های بهره‌بردار نفت در استان خوزستان در فرآیند فروش نفت دخالتی ندارند بیان‌داشت: این شرکت‌ها  اختیاری برای پرداخت عوارض آلایندگی نفت از محل فروش نفت را ندارند.

وی بیان‌داشت: شرکت‌های نفتی مستقر در استان برابر تکلیفی که دارند عوارض آلایندگی ناشی از استخراج و تولید را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرده‌اند.

این مقام مسئول در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با اشاره به اینکه یک درصد از بودجه ۱۴.۵ درصدی شرکت‌ها بعد از طی تشریفات قانونی پرداخت شده است ادامه‌ داد: اداره کل امور مالیاتی پرداخت عوارض آلایندگی از سوی شرکت‌های بهره بردار در استان از محل فروش نفت را تفسیر کرده است.

مفیدی با بیان اینکه مدیران نفتی منکر پرداخت مطالبات استان خوزستان نیستند اظهار ‌داشت: این درحالی است که پرداخت عوارض آلایندگی از محل فروش نفت نیازمند تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون تصریح‌کرد: در این رابطه می‌بایست ساز و کار قانونی در بودجه سالانه کشور ایجاد شود که در این مسیر مدیران نفتی در استان آماده همکاری‌ لازم برای ایجاد این فرآیند هستند.

وی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز کارون به صورت میانگین ماهانه ۱۰ میلیارد ریال عوارض حق آلایندگی ناشی از تولید نفت به اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان پرداخت می‌کند بیان‌داشت: بر اساس میزان تولید، دیگر شرکت‌های نفتی مستقر در استان این عوارض را پرداخت کرده‌اند و از این بابت بدهی به این اداره کل ندارند.

مفیدی به تعریف پروژه‌های زیست محیطی شرکت‌های نفتی مستقر در استان خوزستان اشاره ‌کرد و گفت: باتوجه به اینکه طی سال‌های مختلف، این پروژه‌ها اجرا شده و همواره طرح‌های دیگری در دست انجام است؛ به‌منظور حمایت از منابع مالی استان، شرکت‌های نفتی برای اخذ تخفیف عوارض آلایندگی (از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان) اقدامی نکرده‌اند.

وی به تصمیم شورای عالی مالیاتی در زمینه عوارض آلایندگی شرکت‌های نفتی اشاره‌کرد و ادامه‌داد: بر اساس مصوبه این شورا، عوارض آلایندگی می‌بایست بر اساس یک درصد از بودجه سالانه شرکت‌های نفتی ( اجرت ۱۴.۵ درصد شرکت‌های بهره‌بردار نفتی در تولید نفت) پرداخت شود.

شرکت‌های نفتی خوزستان بدهی به امور مالیاتی ندارند

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه شرکت‌های بهره‌بردار در زمینه فروش نفت فعالیتی ندارند گفت: این شرکت‌ها صرفا وظیفه استخراج، تولید و انتقال نفت و گاز را بر عهده دارند.

حمید کاویان تصریح‌کرد: شرکت‌های بهره‌بردار نفت در استان خوزستان تاکنون هرآنچه که قانون برای آنها تعیین کرده از جمله پرداخت عوارض آلایندگی را اجرا کرده اند.

وی بیان‌داشت: عوارض آلایندگی ناشی از نفت از محل کارمزد تولید به اداره کل امور مالیاتی پرداخت شده و اگر مطالباتی فراتر از این میزان وجود داشته باشد می‌بایست منابع آن از سوی دولت (بودجه عمومی کشور) در اختیار شرکت‌های بهره‌بردار قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، منظور از ارزش افزوده آلایندگی، آلایندگی ناشی از استخراج نفت است که طبق ماده ۲۸ ارزش افزوده یک درصد است و به اصطلاح ناشی از فروش کالا و خدمات است که باید به دولت پرداخت شود.

در سال ۱۳۹۳ مجلس  قانونی را مصوب کرد که به موجب آن قانون، یک درصد حاصل از فروش نفت را به عنوان حق آلایندگی به حساب استان واریز شود، منبع درآمد آلاینده در استان توزیع شود و توزیع آن به عهده اداره مالیاتی است.

در این مورد به لحاظ حقوقی و قانونی یک اختلاف نظر وجود دارد به این صورت که شرکت ملی نفت ایران به موجب قانون، ۱۴.۵ درصد از درآمد حاصل از استخراج و تولید نفت را برای شرکت‌های بهره‌بردار به عنوان بودجه سالانه و عملیاتی آنها در نظر می‌گیرد.

عوارض آلایندگی یک درصد از محل ۱۴.۵ درصد در نظر گرفته می‌شود، شرکت‌های نفت می‌گویند اگرچه  استخراج نفت آلایندگی ایجاد می‌کند اما بودجه‌ای که به ما پرداخت می‌شود، ۱۴.۵ درصد از محل کل فروش نفت است و تنها  یک درصد از ۱۴.۵ درصد به عنوان حق آلایندگی در نظر گرفته می‌شود.

قانونگذار در مجلس نیز  یک درصد از کل تولید و فروش نفت را به بهای ارزش اسمی دلار(اینکه یک بشکه نفت چند دلار است و مشمول پرداخت عوارض می‌شود) بودجه را در آن سال مصوب می‌کند.
https://naftonline.ir/news/22720/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0