تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
سوختی که توسط هواپیماهای مسافری مصرف می شود و یکی از گرانترین فرآورده های نفتی بود، در دوران بحران کرونا به حدی ارزان شده که از آن در بلندینگ سوخت کشتی استفاده می کنند.
سوخت هواپیمای مسافربری | نفت آنلاین
سوخت هواپیمای مسافربری | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ کروسن خام که معمولا برای تولید سوخت جت مورد استفاده قرار می گرفت در بحبوجه سقوط مصرف از سوی ایرلاین ها، اکنون برای تولید نفت کوره حاوی سولفور اندک برای صنعت دریانوردی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حجم بالاتر از حد معمول دیزل و گازوئیل در تولید سوخت کشتیرانی استفاده می شوند.

این وضعیت که تا یک سال پیش غیرقابل تصور بود، منعکس کننده نابودی تقاضای صنعت هواپیمایی در پی شیوع پاندمی ویروس کروناست. انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) انتظار ندارد وضعیت سفر هوایی تا سال ۲۰۲۴ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد و از این رو وضعیت بازار سوخت هم برای مدتی به همین منوال خواهد ماند.

اوژن لیندل، تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره جی بی سی انرژی به بلومبرگ گفت: ترکیبات سوخت جت پیش از این که غیراقتصادی شوند، در آوریل و مه در سنگاپور برای بلندینگ و تولید سوخت VLSFO مورد استفاده قرار می گرفتند و پس از این که سوخت هواپیمایی دوباره ارزان شد، این روند اوج بیشتری پیدا کرد.

قیمت سوخت جت در سنگاپور از بالای ۷۰ دلار در هر بشکه در ژانویه به ۲۰ دلار در اوایل ماه مه سقوط کرد و پس از آن با اندکی بهبود به حدود ۴۱ دلار رسید. در این بین، قیمت سوخت VLSFO در هاب نفت آسیایی حدود ۵۳ درصد کمتر از اواخر سال گذشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که مشکلات سوخت جت باعث قیمت های ارزان تر برای صنعت کشتیرانی شده است اما بلندینگ ترکیبات سوخت جت مشکلاتی هم در پی دارد. شرکت های بازرگانی و پالایشگاه ها معمولا انواع مختلفی از نفت کوره و سوخت های تقطیری را برای تولید سوخت کشتی خریداری می کنند. استفاده زیاد از کروسن خام ممکن است دمایی را که در آن سوخت ها آتش می گیرند پایین ببرد و ریسک های جدی برای کشتی ها ایجاد می کند.
https://naftonline.ir/news/21737/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما