تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
از کاهش قیمت نفت عربستان سعودی تا تولید سریع الحصول اتومبیل های هیدروژنی توسط چین ؛
آخرین اخبار جهانی نفت و گاز جهان | نفت آنلاین
آخرین اخبار جهانی نفت و گاز جهان | نفت آنلاین
منبع مطالب: OIL PRICE / توضیح و تفسیر مطالب : عبدالمجید قوام

توضیحات و تفاسیر در مطالب اویل پرایس نیست و این مطالب نظر نگارنده متن بوده و الزاماً مورد تأئید اویل پرایس یا نفت آنلاین نیز می تواند واقع نگردد.

 فعالان بازار نفت

شرکت اکسون موبیل 18 امین اکتشاف خود در گویان را اعلام کرد. (درباره تغییر ساختارحکومت در گویان و درگیری های بین گویان و ونزوئلا بر سر مسائل ارضی و میادین نفتی در گزارش های قبلی به تفصیل تحلیل به عمل آمده است)

شرکت رویال داچ شل، پروژه Prelude LNG را دوباره آغاز کرد. این پروژه از ماه فوریه بخاطر مسائل فنی متوقف گردیده یود.

توضیح و تفسیر: پروژه Prelude LNG بزرگترین سکوی شناور LNG در جهان است. به همین ترتیب بزرگترین تأسیسات فراساحلی است که تا کنون ساخته شده است.

این سکو توسط کنسرسیوم تکنیپ / سامسونگ در کره جنوبی ساخته شده است. این سکو برای مشارکت ، شرکت های : رویال داچ شل، KOGAS و INPEX ساخته شده است.

طول  488 متر – عرض 74 متر – ارتفاع 105 متر - سکو با 260 هزار تن فولاد ساخته شده و هنگامی که پر شود بالغ بر 660 هزار تن را جابجا خواهد کرد. این مقدار جابجائی بالغ بر 5 برابر ناوهای هواپیما بر نیمیتز است. بدنه ضد آب شناور در سال 2013 راه اندازی شده است. در جولای 2017 تکمیل شده است.

این شناور در ساحل استرالیا اقدام به برداشت و تولید LNG می کند و محموله را در بازارهای آسیائی به فروش می رساند.

مکان فعالیت: حوزه براوس در سواحل استرالیا – این حوزه یک منطقه وسیع در شمال غربی استرالیا است.
عمق فعالیت تا 250 متر

سهامداران: شل : 67.5% -   INPEX( شرکت نفت ژاپنی):  17.5% -  CPC (شرکت تایوانی نفت و گاز)  : 5% - KOGAS (شرکت گاز کره) : 10%

تولید سالانه : حداقل 5.3 میلیون تن به صورت های مایع:   3.6 میلیون تن LNG – 1.3 میلیون تن کندانسیت میعانات گازی – 0.4 میلیون تن گاز مایع LPG
**********

عربستان سعودی قیمت نفت را کاهش می دهد.

عربستان سعودی قیمت نفت خود را که به آسیا ارسال می کند کاهش داد ، یک نشانگر دقیق قیمت که اغلب لحن بازار جهانی را تعیین می کند.

شرکت آرامکوی عربستان سعودی قیمت نفت سبک "عرب لایت" خود را برای تحویل در ماه اکتبر 1.40 دلار در هر بشکه کاهش داد.

کاهش قیمت نشان می دهد تقاضا ضعیف است. یک تحقیق بلومبرگ دریافت که از هر 10 پالایشگاه آسیائی فقط 4 پالایشگاه از آنها می گویند که به خرید بیشتر نفت خام از عربستان سعودی علاقه مند هستند.
 
**********
 
آژانس بین المللی انرژی IEA: تقاضای نفت دور خودش می چرخد!

آژانس بین المللی انرژی IEA به گروه در حال رشد صداهایی پیوست که بازار تقاضای نفت را در حال سردرگمی می بینند.

کیسوکه ساداموری ، مدیر بازارهای انرژی و امنیت در IEA ، به رویترز گفت: "به نظر نمی رسد که هنوز یک تحول عظیم در موجودی های نفتی اتفاق بیفتد."

"ما در فعالیت های پالایشگاهی شاهد بهبود قدرتمندی نیستیم و سوخت جت مشکل اساسی است"
 
توضیح و تفسیر: با توجه به شرایط فراروی برای کشور ما که از یک جهت در تحریم به سر می برد و از طرف دیگر بازار جهانی نفت دچار سردرگمی و آشفتگی است و پالایشگاه های جهان در شرایط کاهش فعالیت هستند و تقاضای فرآورده های نفتی روبه نزول است؛ لذا هرگونه پیشنهاد جهت سرمایه گذاری در احداث پالایشگاه های جدید باید بعد از مطالعات دقیق و جامع و کامل امکانسنجی توسط تیم های تخصصی به انجام رسد که دارای بینش و تجربه فراگیر باشند. هرگونه یکجانبه نگری و حرکت های شعارگونه به مثابه فنای سرمایه های کشور بخصوص در دوران تحریم ها و کاهش درآمدهای ارزی خواهد بود.
 
**********
 
صندوق های تامینی Hedge funds در روند نزولی نفت؛ سیر نزولی طی می کنند.

صندوق های تامینی و سایر مدیران منابع مالی، اخیراً در یک مسیر نزولی به حرکت افتاده اند.

به نقل از رویترز، در طی هفته منتهی به اول سپتامبر ، سرمایه گذاران در ضمن شش فقره از مهمترین قراردادهای فروش آتی و قرارداد اختیاری (options contract) نفتی معادل 40 میلیون بشکه نفت فروخته اند.

توضیح و تفسیر: Hedge funds یا صندوق های تأمینی یک نامگذاری جذاب فانتزی برای مشارکت های سرمایه گذاری است که آزادی بیشتری برای سرمایه گذاری تهاجمی و در طیف گسترده تری از محصولات نسبت به اغلب صندوق های سرمایه گذاری دیگر دارد. این نوعی تزویج بین یک مدیر صندوق حرفه ای است که اغلب به عنوان شریک عمومی شناخته می شود و سرمایه گذارانی که گاهی اوقات به عنوان شرکای محدود شناخته می شوند. آنها با هم پول خود را در صندوق جمع می کنند. این صندوق ها کالاهای متعددی را در بر می گیرند.

قرارداد اختیاری options contract قراردادی است که خریدار این اختیار را دارد که به قیمت توافقی هر زمان در آینده که خواست کالایش را تحویل بگیرد.

طی یک ارزیابی مقداری و ارزشی، با توجه به میزان فروش در هفته منتهی به اول سپتامبر ، مشاهده می شود که فروشی معادل با 40 میلیون بشکه که بالغ بر 5.5 میلیون تن و بالغ بر 1.7 میلیارد دلار می گردد، طی 6 فقره از بزرگترین معاملات نمی تواند رقم ناامیدکننده ای باشد. این عبارت از حدود 19 سوپر تانکر VLCC است که روانه خواهد شد. با این وصف معاملات بر روی کالاهای دیگر غیر از نفت، باید سودآورتر و پرفروش تر در مبالغ بالاتری باشد که این صندوق ها از فعالیت و اقدام بر روی نفت روی بر گردانیده و فعالیت های خودرا کاهش داده اند. اینچنین شرایطی در مقایسه بین کالاها، بیانگر وضعیت نابسامان نفت است.
 
**********
 
فشار مالی بر اکسون موبیل افزایش می یابد.
طبق تجزیه و تحلیل رویترز ، اکسون موبیل تا سال 2021 با حدود 48 میلیارد دلار کسری پول نقد روبرو است. افزایش شکاف جریان وجه نقد ممکن است به کاهش عمیق هزینه ، فروش دارایی و یا بدهی بیشتر نیاز داشته باشد. اکسون در سال جاری 23 میلیارد دلار بدهی اضافی بالا آورده است.
 
**********
 
چین در صدد تولید سریع الحصول اتومبیل های هیدروژنی

چین در حال ارائه بسته ای از سیاست ها با هدف افزایش فروش فن آوری سلول های سوختی هیدروژن و توسعه زنجیره تأمین آن است. این استراتژی متمرکز بر کامیون های خیلی بزرگ long-haul trucks است.

توضیح و تفسیر: کامیون های long-haul trucks، کامیون هائی هستند که بارهای سنگین و حجیم را حمل می کنند. بدین خاطر این کامیون ها طویل هستند. دامپ تراک های معدنی نیز در این مقوله جای می گیرند.
سوخت هیدروژنی سوختی است که در آن هیدروژن به عنوان قدرت محرکه بکار برده می شود. در راکت های فضاپیما ها از این سوخت استفاده می شود.

در این خودروها انرژی شیمیائی ناشی از هیدروژن به انرژی مکانیکی تبدیل می گردد. هیدروژن درون محفظه احتراق موتور سوخته شده و نیروی محرکه پدیدار می گردد. در سلولی درون خودرو، هیدروژن با اکسیژن ترکیب و قدرت برای راه اندازی موتور الکتریکی ایجاد می گردد.

کاربرد هیدروژن به عنوان سوخت خودرو، اقتصاد هیدروژن را رقم خواهد زد.

در سال 2019 تعداد 3 مدل خودروی هیدروژنی در جهان شناخته شده بود: تویوتا میاری اولین کارخانه و بعد : هیوندای نکسو و هوندا کلاریتی. چند شرکت دیگر نیز در تولید خودروهای هیدروژنی فعالیت دارند.

در سال 2019 به میزان 98% از هیدروژن تولیدی از طریق فرایند رفرمینگ بخار/ متان تولید می گردیده است.
خاطر نشان می سازد فرآیند بخار متان که از طریق رآکسیون متان در مقابل بخار در درجه حرارت بین 700 تا 1000 درجه سانتیگراد و بخار با فشار 3 تا 25 بار انجام خواهد شد، خود نیز به انرژی برای این منظور نیاز دارد که از طریق مواد نفتی یا گاز باید ایجاد شود. با این وصف نیاز به فرآورده های نفتی و گاز برای تولید گرما جهت این فرآیند و نیاز به گاز برای تولید هیدروژن از متان همواره برقرار خواهد ماند و این به معنای بی نیازی از منابع نفت و گاز نخواهد بود.

سیستم هیدروژنی هم پای بگیرد باز به معنای بی نیازی از منابع گاز نبوده و به مثابه توانائی ایران از بابت منابع گازی کشور است.
 
**********
تولیدکنندگان از طریق منابع شیل، برای کسب مجوزها، پیش از انتخابات، رقابت می کنند.

شرکت های شیل ایالات متحده پیش از انتخابات ریاست جمهوری در تلاشند تا مجوزهای حفاری را در اراضی فدرال کسب کنند.

جو بایدن ، نامزد ریاست جمهوری دموکرات گفته است که حفاری جدید در زمین های ملی را متوقف خواهد کرد.

مجوز در زمین های فدرال در سه ماه گذشته در اراضی پرمین 80 درصد جهش کرده است. دریل های حفاری امسال از 24 آگوست تا کنون ، تعداد 974 مجوز در زمین های فدرال در پرمین را کسب کرده اند ، در مقایسه با 1068 مجوز برای کل سال گذشته.

توضیح و تفسیر: رویکرد هر کاندیدای ریاست جمهوری به نفت، می تواند ضامن انتخاب یا عدم انتخاب وی باشد. در زمانی که آقای ترامپ به ریاست جمهوری رسید، شرکت های نفتی در نتیجه امر، سهم بسزائی داشتند و به همین دلیل هم آقای رکس تیلرسون از مدیرعاملی اکسون موبیل به وزارت خارجه آمریکا رسید.

چنانچه آقای بایدن منافع شرکت های نفتی را در نظر نداشته باشد، و بخصوص بخواهد حفاری های شیل را محدود کند، با توجه به سرمایه گذاری های کلانی که در این رابطه صورت گرفته، بعید می نمایاند که بتواند به کاخ سفید وارد شود. نفت انرژی را تضمین می کند و انرژی تولید و فعالیت های اقتصادی و زندگی اجتماعی را ! بدین خاطر است که ترامپ از شرکت های نفتی حمایت کرده و قوانین زیست محیطی را به نفع شرکت های نفتی از سر راه بر می دارد یا تسهیل می کند.
 

**********

سرمایه گذاری LNG خشک می شود.

به گزارش رویترز ، برای اولین بار طی دو دهه گذشته هیچ پروژه صادراتی LNG جدید تصویب نشد.
بعضی از تحلیلگران می گویند ممکن است یک یا دو پروژه پیش برود ، در حالی که برخی دیگر می گویند هیچ کدام از آنها FID FID) (Final Investment Decision دریافت نمی کنند. قبل از بیماری همه گیر کرونا، تحلیلگران انتظار داشتند که سالانه 70 میلیون تن ظرفیت جدید در فراروی داشته باشند.

توضیح و تفسیر: با این وصف هیچ گونه سرمایه گذاری و پیش بینی طرح های LNG برای کشور ما، ایران، توصیه نمی گردد.
 
**********

چین در حال اجرای طرح هائی در ایران است.

توافقنامه 25 ساله همکاری مشترک بین ایران و چین، مشتمل بر کارهای الکترونیکی می گردد. این اقدامات در بندر چابهار صورت می گیرد.
 
**********

صنعت نفت کلمبیا علائم بهبودی را نشان می دهد.

به گفته بیکر هیوز ، صنعت نفت کلمبیا با ثبت سومین ماه متوالی افزایش تعداد دکل ، به نظر می رسد در حال بهبود است.
 
**********

آلمان تهدید کرد که خط لوله Nord Stream 2 را قطع خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت که: اگر مسکو در باره مسمومیت الکسی ناوالنی رهبر مخالفان دولت روسیه، پاسخ های روشنی ندهد، تحریم های آمریکا بر خط لوله the Nord Stream 2 را رد نخواهد کرد.

هیکو مائاس گفت: "امیدوارم ... که روس ها ما را مجبور نکنند که موضع خود را در مورد Nord Stream تغییر دهیم."

توضیح و تفسیر : خط لوله Nord Stream 2  خط لوله ای است که گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به اروپا منتقل می سازد. این دومین خط لوله ای است که بعد از راه اندازی خط لوله قبلی در دست احداث قرار گرفته است.

ظرفیت هریک از دوخط لوله 55 میلیارد مترمکعب گاز در سال است. در مجموع 110 میلیارد مترمکعب صادرات سالانه گاز روسیه به اروپا.

در این میان تقاضا برای گاز و LNG آمریکا و کانادا و دریای شمال تقلیل خواهد یافت. برای گاز ایران نیز مشتری های بالقوه اندک قبلی نیز از میان خواهند رفت. این دو خط لوله بر بازار گاز و LNG قطر نیز تأثیر خواهد گذارد.

این پروژه توسط شرکت گاز پروم روسیه اجراء می شود که در فاز های 2 و 3  پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه و پتروناس مالزی مشارکتاً این دو فاز را به انجام رسانیدند.

در اینجا اتحادیه اروپا از سیستم اداری ترامپ خواسته تا بخاطر این خط لوله شرکت های اروپائی را به تحریم؛ تهدید نکند. با اینهمه چون این خط لوله توسط اتحادیه اروپا و به رهبری آلمان با روسیه منعقد شده است، بعد از تغییراتی که در ساختار سیاسی آلمان بوقوع بپیوندد، احتمال کاهش تقاضا برای آن خواهد رفت.

ولی نباید از نظر دور داشت که سرمایه گذاران این طرح شرکت های زیر هستند:

ENGIE شرکت فرانسوی با 171000 پرسنل، یعنی 60000 نفر بیشتر از پرسنل وزارت نفت ایران – 60 میلیارد یورو درآمد سالانه و 160 میلیارد یورو دارائی

OMV شرکت اطریشی با 21000 نفر پرسنل هم اندازه وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران و با 21 میلیارد یورو درآمد سالانه

SHELL شرکت آمریکائی بریتانیائی با 80000 نفر پرسنل و 37 میلیارد دلار درآمد سالانه

UNIPER شرکت آلمانی با 11000 نفر پرسنل و 80 میلیارد یورو درآمد سالانه

WINTER SHALL DEA شرکت آلمانی با 2000 نفر پرسنل و 4 میلیارد یورو درآمد سالانه


با این وصف این شرکت ها احتمال خواهد داشت که از درآمد حاصل از این خط لوله صرف نظر کنند. زیرا در نهایت بخشی مهم از سرمایه این شرکت ها منشأ آمریکائی دارد.

فی المثل بخشی از سهام شرکت فرانسوی ENGIE متعلق به شرکت BLACK ROCK آمریکائی است و در نهایت با سرمایه گذاران و بانک های آمریکائی در یکایک آنها مواجه می گردیم.
با این وصف چون این خط لوله منجر به نفوذ روسیه خواهد گشت و با نگرش به تضاد بین روسیه و اروپای غربی و تحریم اروپای غربی بخاطر استیلای روسیه بر شبه جزیره کریمه و مسئله اکراین، بدیهی است که این مسائل بر این خط لوله سایه افکند. و البته هم اینک نیز مسمومیت آقای ناوالنی؛ قوزی دیگر بر قوزهای این پروژه گردیده است.

از منظر درآمد برای ایران این خط لوله در خلاف منافع ایران است.

در گزارش روز جمعه 14 شهریور، نیازهای گاز آلمان برای تولید برق و منابع تولید برق و همچنین نیازهای انرژی آلمان از طریق گاز وارداتی از روسیه برشمرده شد و به نظر نمی رسد، که این نیازها آنقدر بزرگ و حیاتی باشند که آقای وزیر خارجه بخواهد بر علیه تحریم آمریکا موضع گیری شدیدی از خود بروز دهد.

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
سهم هریک از منابع انرژی در تولید نیروی برق نیمه اول سال 2020
 
                                                                                               
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
سهم هریک از منابع انرژی در تولید نیروی برق سال 2019
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ترکیب انرژی در نیمه اول سال 2020 : سهم انواع منابع انرژی  در مصرف انرژی اولیه
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ترکیب انرژی در سال 2019 : سهم انواع منابع انرژی  در مصرف انرژی اولیه

 
منبع مطالب: OIL PRICE / توضیح و تفسیر مطالب : عبدالمجید قوام
https://naftonline.ir/news/21670/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0