تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
بانک آمریكا پیش بینی کرده است كه قیمت نفت خام برنت در نیمه اول سال 2021 به 60 دلار بر بشکه برسد.
قیمت نفت خام | نفت آنلاین
قیمت نفت خام | نفت آنلاین
مترجم؛ عبدالمجید قوام | بانک آمریكا پیش بینی کرده است كه قیمت نفت خام برنت در نیمه اول سال 2021 به 60 دلار بر بشکه برسد ، که این امر بخاطر تقلیل ذخائر جهانی نفت و بهبود قیمت گذاری نفت به ترتیبی سریعتر از آنچه پیش بینی می شد؛ بوقوع خواهد پیوست.

تحلیلگران بانک آمریكا به نقل از مطالب مندرج در نشریه تجارت عربی(TRADEARABIA) گفتند: " پیشتر در ماه ژوئن ، ما پیش بینی های قیمت نفت خود را 5 دلار در هر بشكه (/ bbl) بالا بردیم و استدلال كردیم كه برنت به طور متوسط از ​​43 دلار در هر بشكه در سال 2020 به 50 دلار بر بشکه در سال 2021 خواهد رسید."

با این حال ، بانک آمریکا یادآوری می کند که : از آن زمان ، معاملات آتی نفت سریعتر از حد انتظار افزایش یافته؛ حتی اگر قیمت های فروش در بازار برای تحویل فوری، همچنان در محدودیت باشد. به همین دلیل و به دلیل اینکه انتظار می رود، کسری بازار نفت، برای نیمه دوم سال جاری 4.9 میلیون بشکه در روز و برای سال آینده  1.7 میلیون بشکه در روز باشد ، بانک آمریکا،BofA، انتظار دارد قیمت ها جهش یابد.

تحلیلگران این بانک یادآور می شوند: افت تعداد ریگ های حفاری، به ویژه در مناطق شیل ایالات متحده، و کاهش تولید نفت اوپک پلاس، به عنوان برخی از اصلی ترین عواملی هستند که باعث می شود تا بازار نفت به کسری عرضه رسیده و بدنبال آن، قیمت ها افزایش یابد.

با این حال ، تقاضا همچنان تحت فشار نزولی بخاطر قیمتها است. آژانس بین المللی انرژی IEA و OPEC آخرین عناوینی بودند که در گزارش های ماهانه مربوطه؛ تذکاریه محتاطانه ای را ابراز می داشتند. آژانس بین المللی انرژی (IEA) گفته است كه انتظار می رود تقاضای نفت، امسال نسبت به سال گذشته، 8.1 میلیون بشكه در روز كاهش یابد ، در حالی كه اوپك میزان افت تقاضای نفت امسال را 9.1 میلیون بشكه در روز تخمین زده است.

با حذف بخش زیادی از تقاضای نفت ، اخباری مبنی بر اینکه عرضه نفت در ماه ژوئیه  رو به فزونی نهاده، با حقایق بازار نفت تطابق ندارد. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی (IEA) ، در ماه گذشته، بخاطر این که عربستان سعودی از افزایش حجم قطع تولید اختیاری خود به مقدار یک میلیون بشکه در روز، امتناع کرد ، و هرچند که سهمیه تولید امارات تقلیل یافت، ولی عرضه به میزان 2.5 میلیون بشکه در روز، افزایش یافت. خروجی تولید ایالات متحده نیز در ماه ژوئیه شروع به افزایش کرد که بر آنچه از تشدید عرضه انتظار می رفت، سایه انداخت.

طبق اعلام ANZ ، تقاضای نفت در حال حاضر 88 میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که نسبت به ماه آوریل 8 میلیون بشکه در روز بیشتر گردیده اما هنوز 13 میلیون بشکه در روز کمتر از میزان تقاضای ماه اوت سال 2019 است.
 
توضیحات:

بانک آمریکا :BofA یک بانک چند ملیتی سرمایه گذاری و خدمات مالی آمریکائی است که در نیویورک، لندن، هنگ کنگ، دالاس، تورونتو، قطب های کاری خودرا برقرار ساخته است. از نظر بزرگی، در آمریکا، در دومین مرتبه، بعد از JP MORGAN CHASE قرار دارد.

در جهان از نظر بزرگترین مؤسسه ارائه خدمات مالی، در نهمین مرتبه قرار می گیرد.

حدود 11% سپرده های بانکی آمریکا را در اختیار دارد. 204500 نفر پرسنل دارد که حدود 2 برابر کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارائی ایران است - 2.3 تریلیون دلار ارزش دارائی ها – درآمد سال 2018 : 91.3 میلیارد دلار (معادل با 3.2 برابر ارزش صادرات 2 میلیون بشکه نفت در روز ایران به قیمت 40 دلار بر بشکه ) – اشغال 30 برج بزرگ در جهان و حضور در 4600 مرکز مالی) – 55 میلیون مشتری – 17000 دستگاه ATM
بانک ANZ  : بانک استرالیا نیوزیلند است. حدود 40 هزار نفر پرسنل حدود 900 میلیارد دلار دارائی و 21 میلیارد دلار درآمد سالانه  نشریه  TRADEARABIA نشریه آنلاین است که در بحرین منتشر می گردد.

خانم ایرینا سلاو، یکی از نویسندگان OIL PRICE با بیش از یک دهه فعالیت و تجربه در صنایع نفت و گاز است.

تفسیر: چنانچه بانک آمریکا چنین پیش بینی کرده باشد که در نیمه دوم سال 2021 یعنی حدود 10 ماه آینده به بعد، قیمت نفت خام به 60 دلار بر بشکه برسد، با این وصف باید روندی معادل با رشد 3.25 درصد در ماه را شاهد باشیم. چنین رشدی را طی 5 ماه قبل مشاهده کرده ایم.

بنابراین چون نمی خواهیم بر قیمت پیش بینی شده بانک آمریکا شکی کرده باشیم، غیر از یک رشد هموار به رشدهای اتفاقی نیز می توان نگریست. بین ماه ژوئیه و آگوست رشد 3.8 درصدی مشاهده می گردد. بین ماه ژوئیه به ژوئن رشد 9.1 درصدی مشاهده می شود. با این وصف اینکه از ماه آگوست در حال حاضر به منتهای ابتدای نیمه دوم سال 2021 بتوان به رشد کلی 33.3% طی 10 ماه رسید را می توان قابل پذیرش تقبل نمود. هرچند رشدی بالا به نظر می رسد.

برای اینکه در 10 ماه آینده به رقم 60 دلار بر بشکه برسیم، ماهانه باید 1.7 دلار به قیمت نفت اضافه شود. طی دو ماه اخیر ارقام افزایش قیمت نفت برنت به ترتیب 3.56 و 1.64 دلار بر بشکه بوده است.

با این وصف به احتمال قوی اگر قرار بر این باشد که روند فعلی حفظ شود، نفت 60 دلار بر بشکه تحقق پذیر خواهد بود.

اما از جهت دیگر از بابت اینکه رشد اقتصادی جهان طی سال 2020 دچار اخلال گردید، بخاطر اینکه در سال 2021 و بعد از آن رشد اقتصادی مناسبی پدیدار شود، بعید به نظر می رسد قیمت نفت از بشکه ای 50 دلار حداکثر، فراتر رود.

فراتر از بشکه ای 40 تا 45 دلار را نمی توان منظور داشت؛ مگر آنکه سودآوری و جبران زیان های شرکت های نفتی و سرمایه گذاران شرکت های نفتی بر رشد اقتصادی جهانی ارجحیت یابد که البته سودآوری و رشد درآمدهای شرکت های نفتی خود در محصول ناخالص جهانی نقش آفرینی دارد.

استدلال صحیح بانک آمریکا مبنی بر توقف ریگ های حفاری در نفت شیل، بخاطر کاهش قیمت نفت و فزونی عرضه بر تقاضا، وقتی تقاضا افزایش یابد و قیمتها به سطح 60 دلار برسد، اثری معکوس پدیدار گشته و دوباره ریگ های حفاری فعال خواهند شد و عرضه بالا رفته و قیمت کاهش خواهد یافت.

شایان ذکر است بانک آمریکا در بخش نفت و گاز دستی قوی دارد.

بانک آمریکا مشتری هایش را بعد از کاهش قیمت نفت و نزول ارزش سهام به خرید دارائی های شرکت های نفتی ترغیب و تشویق می کرده است.

Bank of America advises clients to buy ‘humiliated’ oil assets
https://naftonline.ir/news/21553/
منبع : اویل پرایس - مترجم قوام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0