تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
توسط نخبگان بسیجی حوزه شهید تندگویان صورت گرفت:

بومی سازی دستگاه تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز

در نشستی صمیمی که با حضور مدیرعامل مناطق نفتخیزجنوب ، فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان ، مدیر امور فنی مناطق نفت خیز به همراه رئیس اداره مهندسی بهره برداری و رئیس اداره کل حفاری رئیس پژوهش و فناوری مناطق نفت خیز و کارشناسان و جمعی از نخبگان و مخترعین بسیجی برگزار شد ، دستگاه تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز ساخته شده توسط نخبگان بسیجی حوزه بسیج شهید تندگویان ، تشریح شد .
حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان وزارت نفت جنوب | نفت آنلاین
حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان وزارت نفت جنوب | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ دکتر احمد محمدی مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این جلسه گفت : شناسایی نخبگان و توانمند سازی آنان ، در جهت رفع چالش های فن‌آورانه صنعت نفت زمینه را برای اثر گذاری این افراد در سطح استان و حتی کشور فراهم خواهد کرد.

ایشان افزود ، اختراعات این چنینی که موجب خودکفایی و قطع وابستگی به خارج می شود باید ادامه پیدا کند و هرگونه حمایتی که نیاز باشد از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام خواهد شد .

سرهنگ‌ پاسدار عباس ممبینی فرمانده حوزه مقاومت بسیج کارمندی شهید تندگویان(وزارت نفت-جنوب) در تشریح عملکرد این دستگاه گفت : دستگاه تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز در تعمیر و زنده‌سازی چاه‌هایی کاربرد دارد که تشکیل ستون آب در عمق آنها مانع تولید نفت یا گاز می‌شود.

ایشان افزود : با استفاده از این دستگاه، ترکیب فوم و نیتروژن به عمق چاه تزریق می‌شود و این ترکیب، ستون آب را به سطح هدایت می‌کند و در اصطلاح فنی، چاه زنده می‌شود و به چرخه تولید بازمی‌گردد.

در ادامه این نشست مهندس فاضل منصوری مدیر شعبه علمی و پژوهشی حوزه بسیج شهید تندگویان گفت : این معاونت نسبت به شناسایی نخبگان، مخترعین و افراد خلاق بسیجی با ظرفیت بالای 23 واحد علمی و پژوهشی در پایگاه های بسیج تابعه اقدام نموده تا با شناسایی مشکلات و چالش های فن‌آورانه پیش روی صنعت نفت و تشکیل کارگروه های تخصصی مربوط به نوع چالش ها و مشکلات ، راهکارهای صحیح و منطقی را در جهت کمک به قطع وابستگی و بی اثر کردن تحریم های ظالمانه کشورهای بیگانه را ، در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید ملی به شرکت ها و مدیریت های تابعه صنعت نفت ارائه نماید.

مخترع بسیجی اصغرعجمی درباره انگیزه‌ اش از طراحی این دستگاه گفت:  این دستگاه به دلیل نبود نمونه مشابه در کشور برای تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز طراحی شد؛ استفاده از فوم یکی از روش‌های کم‌هزینه و با راندمان بالا برای احیای چاه‌هایی است که ستون آب در آنها تشکیل و مانع تولید می‌شود.

وی افزود : هم اکنون بسیاری از کشورها از چنین دستگاهی برای احیای چاه‌های خود استفاده می‌کنند که با طراحی و ساخت این دستگاه، صنعت نفت کشور نیز صاحب فناوری تولید و به کارگیری چنین دستگاهی شد.
 
*شایان ذکر است این دستگاه به همت مخترع جانباز و بسیجی اصغر عجمی، شاغل در مدیریت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بهمراه نخبگان بسیجی مهدی زارعی ، هادی کارونی طراحی و برای نخستین بار در کشور ساخته شده است.*

گزارش تصویری:

https://naftonline.ir/news/21546/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0