تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
در بمباران هوایی تاسیسات نفتی خوزستان در چنین روزی واحدهای بهره‌برداری اهواز یک و مجموعه صنعتی مارون دو، شامل: واحدبهره برداری، کارخانه‌ی نمکزدایی و تاسیسات تقویت فشارگاز مارون‌ دو ، به‌طور همزمان هدف حملات هوایی دشمن قرار گرفتند. 
بمباران تاسیسات نفتی خوزستان | نفت آنلاین
بمباران تاسیسات نفتی خوزستان | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ در بمباران هوایی تاسیسات نفتی اهواز و مارون قبل از ظهر چنین روزی (۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۵) واحدهای بهره‌برداری اهواز یک و مجموعه صنعتی مارون دو، شامل: واحدبهره برداری، کارخانه‌ی نمکزدایی و تاسیسات تقویت فشارگاز مارون‌ دو ، به‌طور همزمان هدف حملات هوایی دشمن قرار گرفتند. 

در این حملات، آسیب‌های وارده به  واحدبهره‌برداری اهواز یک حدود شصت درصد بود که فرایند تولید نفت خام را بکلی مختل ساخت. 

در مجتمع صنعتی مارون‌ دو، آثار بمباران به این شدت نبود و بمب‌ها مستقیما به هدف نخورده و در اطراف کارخانه فرود آمدند و بعضا منفجر نیز نشدند. 

تصاویری از خسارات مربوطه و حضور مسئولین در محل حادثه
 
با این وجود در اثر برخورد ترکش، خط لوله ۱۶اینچ انتقال نفت به اصفهان،۱۶اینچ گاز ارسالی به پتروشیمی رازی، ۳۶اینچ جدید انتقال نفت مارون و چند نقطه دیگر از جمله تاسیسات برق،آب آتش‌نشانی و اتاق‌های کنترل آسیب جزیی دیدند. مخزن نفت نمکزدایی نیز از چندجا سوراخ شد اما به پرسنل آسیبی نرسید‌. 

مجموع خسارات در این مجتمع حدود ۲۰درصد برآورد شد.

تاسیسات تقویت فشارگاز مارون‌دو به فاصله سه‌روز دوباره درساعت ۱۴:۲۰دقیقه‌ی ۲۱اردیبهشت ۶۵ هدف حمله هوایی قرار گرفت و این بار نیز بمب‌ها به هدف برخورد نکرده و در زمین‌های بایر اطراف تاسیسات فرود آمدند.

بازسازی واحدبهره‌برداری شماره یک تا پایان خرداد۶۵ به طول انجامید. اما واحدبهره‌برداری مارون‌دو، یک‌روزِ پس از بمباران در مدار عملیات قرار گرفت./تصاویر و کپشن از آرشیو NISOC
https://naftonline.ir/news/20842/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0