تاریخ انتشارسه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
به قلم محمد نوری ممبینی :

راه خروج سرزمین نفت از مشکلات چیست ؟

خوزستان ثروتمندترین استان کشور است اما هنوز توسعه چندانی نسبت به استان های دیگر پیدا نکرده است.
راه برون رفت خوزستان از مشکلات چیست؟ || نفت آنلاین
راه برون رفت خوزستان از مشکلات چیست؟ || نفت آنلاین
محمد نوری ممبینی|| طی مطالب ارائه شده قبلی، از مشکلات استان خوزستان صحبت‌های فراوان شد؛ اما در این سلسله مطالب، در خصوص راه‌های خروج از این مشکلات ارائه راهکارهایی ارائه می شود. 

بزرگترین آسیب این استان در سال‌های پیش، نبود همگرایی بین نمایندگان و مسئولین  خوزستان بوده، لذا اولین گام در حرکت رو به جلو، فراموش کردن منافع شخصی و حزبی، درون استان می‌باشد و فقط به دنبال کم کردن فجایع درون استان باشند.

یعنی «همه‌ی خوزستانی‌ها برای خوزستان».

بارها مشاهده شده که دعواهای سیاسی و منافع شخصی بسیاری، به درون استان کشیده شده و باعث عقب‌گرد استان ما شده است.

به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) در خصوص مجلس مراجعه می کنید ؛ ایشان در یک جمله می فرمایند: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید در قبال این مسئولیت مهم، احساس وظیفه نمایند و به دور از احساسات و اغراض جناحی به فکر رفع گرفتاری و مشکلات مردم محروم کشورمان باشند .

برای رفع مشکلات ؛ پس از ایجاد یک‌دلی برای حل مشکلات، طرح‌های توسعه‌ی استان خوزستان به وسیله نمایندگان مردم وارد صحن علنی مجلس شده، مصوبه اخذ گردد و برای اجرا به دولت ابلاغ گردد (برای ارائه طرح نیاز به همراهی ۱۵ نماینده می‌باشد).

همچنین همزمان برای برطرف کردن موضوعات شهری، می‌بایست تغییر نگرش در انتخاب شوراها نیز اتفاق افتاده و تا انجام این امر مهم، موجودی ممکن را باید به فعالیت واداشت، زیرا از منشا شورای عالی استان‌ها می‌توان لایحه وارد مجلس کرده و به دنبال اخذ مصوبه رفت.

در خصوص استفاده از ۳ درصد سهم فروش نفت برای خوزستان، علی‌رغم مصوبه مجلس همچنان به صورت کامل اجرایی نگردید که ناظر بر این موضوع عدم تغییر در شرایط عمومی استان است و این مهم محقق نخواهد شد مگر با پویایی نمایندگان استان خوزستان و مطالبه آن‌ها جهت احقاق حقوق مردم جهت تغییر در فضای عمومی شهرها و اصلاح زیرساخت‌ها. 

اولتیماتوم به شرکت‌های بزرگی که در استان فعال بوده، از منابع استان استفاده کرده و آلودگی آنها نیز برای مردم ما می‌باشد، به نحوی که تغییرات در ساختار شرکت‌ها اتفاق بیفتد تا مردم ما از مزایای پرداخت مالیات آن‌ها استفاده کنند.

در تمام دنیا، ارزشمندترین موضوع در سطح ملی خاک آن سرزمین است؛ بیش از ۹۵ درصد خوراک مردم از خاک تامین می‌شود؛ استان خوزستان بیش از ۲.۵ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که قادر به تامین خوراک بیش از ۲۰ میلیون انسان را دارد، که با ایجاد زیر ساخت‌های لازم در موارد بسیاری با توجه به آب و هوای استان ما و همچنین به‌کار بردن صنایع تبدیلی در کنار آن‌ها می‌توان شروع به یک حرکت رو به جلو کرد.

با توجه به وجود بزرگترین شرکت های نفتی کشور در خوزستان و همچنین فعال بودن میادین مشترک تا غرب کارون، نیاز به قطعات و کالاهای کارخانه‌ها، پس از حمایت از تولید کنندگان قطعات، می‌توان سفارشات را به این سمت سوق داد و صنایع استان رابرای فروش قطعات در اولویت قرار داد تا این صنایع نیز فعال‌تر از قبل گردند.

فعال سازی و کم کردن مشکلات تولید کنندگان صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی، همچنین زمینه سازی برای بازار فروش در کشور همسایه بسیاری از معضلات بیکاری را مرتفع می‌سازد.

مصوبات موجود در زمینه های مختلف، از جمله تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و مصوبه ایجاد شهرک انرژی، می‌بایست مورد پیگیری نمایندگان قرار گرفته تا به نتیجه ختم گردد.

در مجموع نیاز به یک پویایی، تحول و ورود نگرشی جهادی در مدیریت استان خوزستان می‌باشد و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با خواست و مطالبه عمومی مردم، همگرایی و استفاده مناسب و صحیح از نیروی انسانی مستعد در استان خوزستان (همه‌ی خوزستانی‌ها برای خوزستان).
محمد نوری ممبینی
تحلیل‌گر مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی
https://naftonline.ir/news/20025/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0