امروز سوم خردادماه ۱۴۰۵ است؛ دقیقاً یک سال از صحبتهای رئیس مجلس در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۴ ( سالروز آزادسازی خرمشهر) پیرامون وضعیت نابسامان جاده اهواز-خرمشهر میگذرد. مسیری که روزانه محل تردد هزاران نفر از پرسنل عملیاتی صنعت نفت و مردم بومی منطقه است و در چند دهه گذشته، به دلیل ناایمن بودن، صدها نفر را به کام مرگ کشانده و خاطرات تلخی را رقم زده است.
مدیرعامل پتروشیمی مارون با اشاره به روزهای حساس کشور، تأکید کرد که برخی جریانها تحت پوشش حل مشکلات، در پی سوءاستفادهاند و از همگان خواست با هوشیاری و بصیرت، جایگاه خود را در تاریخ مشخص کنند و در مسیر پیشرفت و عزت ایران گام بردارند.
روزانه بیش از ۲۰میلیون بشکه نفت خام و بخش قابلتوجهی از تجارت جهانی گاز طبیعی مایع(LNG) از تنگه هرمز عبور میکند. این رقم معادل حدود یکپنجم کل مصرف نفت جهان است که در گذرگاهی باریک، میان سواحل ایران و عمان متمرکز شده است.
شرکت ملی حفاری ایران، بهعنوان یکی از ارکان حیاتی توسعه میادین نفت و گاز و تضمین پایداری تولید انرژی کشور، سالهاست با چالشی مزمن دستوپنجه نرم میکند؛ محرومیت از ردیف بودجه مستقل. چالشی که با وجود نقش راهبردی این شرکت و تکرار وعدههای چندصد میلیون دلاری برای نوسازی دکلها، نهتنها برطرف نشده، بلکه امروز آثار آن بهروشنی در فرسودگی تجهیزات، بلاتکلیفی ...
تقریباً تمام نخبگان جذبشده در پارس جنوبی راهی قطر شدند؛ کشوری که با پرداخت حقوقهای چندبرابر، نیروهای تربیتشده ایران را جذب کرده است. نتیجه تفاوت «دلار قطر» و «قانون سقف حقوق در ایران»، خالی شدن سکوهای نفتی از نخبگان است.
با هر بار خنک شدن هوا، تب بازدید نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس از مناطق عملیاتی جنوب بالا میگیرد؛ اما پرسش اساسی اینجاست که چرا پای بازدیدها فقط به فصلهای خوش آبوهوا باز میشود؟ آیا قرار است «حضور میدانی» فقط بهانهای برای چند عکس یادگاری باشد یا تلاشی واقعی برای درک رنج کارکنانی که تابستانها در گرمای ۵۰ درجه و رطوبت خفقانآور نفس میکشند؟
ملی حفاری، قلب تپنده صنعت نفت ایران است؛ جایی که کارکنان سختکوشش در سختترین شرایط، بیهیچ بودجه دولتی، بار سنگین تولید نفت کشور را بر دوش میکشند. امروز بیش از هر زمان دیگری، این سرمایه ملی به حمایت و توجه جدی مسئولان نیاز دارد.
۶۵ سالگی اوپک در حالی فرا رسیده که این سازمان بیش از آنکه یادآور قدرت و اقتدار نفتی باشد، نمادی از بیعملی و بیخاصیتی است؛ نهادی که روزگاری قیمت نفت را دگرگون میکرد، امروز حتی میان اعضای خودش هم جایگاهی جدی ندارد.
پوستر نوزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با حذف پرچم ایران و استفاده از نماد نامرتبط خوشه انگور، نهتنها هویت ملی را کمرنگ کرده، بلکه با طراحی غیرصنعتی، مخاطب را از ماهیت تخصصی این رویداد بینالمللی دور کرده است.
کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، یکی از مهمترین و پرچالشترین کمیسیونهای تخصصی کشور است؛ جایی که سرنوشت بخش بزرگی از اقتصاد ایران رقم میخورد. از تصمیمگیری درباره قراردادهای کلان نفتی تا تعامل نزدیک با مدیران ارشد وزارت نفت، همه و همه باعث شدهاند این کمیسیون به یکی از پرطرفدارترین صندلیهای بهارستان تبدیل شود؛ صندلیای که گاه حتی نمایندگانی بدون ...
درحالی که حدود ۸ ماه از ابلاغ مصوبه دولت در زمینه آزادسازی واردات بنزین سوپر میگذرد، بروکراسی اداری این مصوبه را زمینگیر کرده و به نظر میرسد وزارت اقتصاد باید هرچه سریعتر نسبت به پایان این بروکراسی و اجرایی شدن این مصوبه، اقدام کند.
در خرداد ۱۴۰۳، نفت آنلاین با انتشار توییتی (تصویر پیوستی) پیشنهاد نامگذاری ۵ خرداد بهعنوان «روز مسجدسلیمان» را مطرح کرد. این پیشنهاد که بازتاب گستردهای در سطح کشور داشت، به مطالبهای جدی از سوی برخی مسئولان مسجدسلیمان در طول یک سال گذشته تبدیل شد.
خوزستان، قلب صنعتی ایران، زیر سایه سنگین آلودگی هوا و گردوغبار نفسهایش به شماره افتاده است. از مهاجرت ساکنان تا خطر سلامتی کارکنان دولت این بحران زیستمحیطی هر روز عمیقتر میشود. آیا راهحلی برای نجات خوزستان از این معضل وجود دارد؟