تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
سید احسان حسینی خبرنگار نفت خبرگزاری فارس در توئیتر نوشت: ایران به دنبال تبدیل مستقیم متانول به بنزین با فناوری چینی است و ساخت سه واحد MTG و تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین هدف‌گذاری شده است. متانول، ماده نیمه‌خام صنعت پتروشیمی ا‌ست که از خوراک خود ارزش کمتری دارد. می‌توان معضل بازاریابی و تخفیف به متانول مازاد و «ناترازی بنزین» را با هم حل کرد.
توییت نوشت | twitter
توییت نوشت | twitter
در حال حاضر ظرفیت تولید متانول 14 میلیون تن در سال است که با اجرای طرح‌های مصوب طی برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه در سال 1406 به 32 میلیون تن در سال و نهایتاً در سال 1411 به 40 میلیون تن در سال خواهد رسید.
 
اما يكي از فناوري‌هاي مهمی که می‎تواند در مقیاس بالا متانول را به محصولات ارزشمند تبدیل نماید، فناوری تبدیل مستقیم متانول به بنزین (MTG) است. اصل این لایسنس متعلق به شرکت امریکایی EXXON بوده اما طی 20 سال اخیر چینی‌ها نیز به آن دست یافته‌اند.
 
ضريب تبديل اين فرآيند در تولید بنزین 36 درصد است. از دیگر مزیت های مهم این فرآیند حجم سرمایه‌گذاری پایین در مقایسه با فرآیندهای تبدیلی متانول به الفین‌ها است. طبق برآوردها هر واحد متانولی 1 میلیون و 600 هزارتنی کشور می‌تواند روزانه حدود 2.5 میلیون لیتر بنزین تولید کند.
https://naftonline.ir/news/29772/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0