تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
تصور دنیای صنعتی مدرن بدون کاتالیست غیرممکن است و بیش از ۹۰ درصد مواد شیمیایی حداقل از یک مرحله کاتالیستی در فرایند تولید عبور می‌کنند و ۲۰ درصد کل محصولات صنعتی دنیا در زنجیره تولید خود به کاتالیست نیاز دارند.
تصور دنیای صنعتی مدرن بدون کاتالیست غیرممکن است
رضا مختار کارشناس نفت و انرژی | تصور دنیای صنعتی مدرن بدون کاتالیست غیرممکن است و بیش از ۹۰ درصد مواد شیمیایی حداقل از یک مرحله کاتالیستی در فرایند تولید عبور می‌کنند و ۲۰ درصد کل محصولات صنعتی دنیا در زنجیره تولید خود به کاتالیست نیاز دارند.
 
اکنون سالیانه حدود ۳۰ هزار تن کاتالیست به ارزش تقریبی ۱ میلیارد دلار در صنعت نفت کشور مصرف می شود که با همت شرکت های دانش بنیان و متخصصان داخلی، بر خلاف سالیان گذشته، درصد قابل توجهی از آن به خود کفایی رسیده ایم و حتی مدتی هست که این محصول استراتژیک و با ضریب پیچیدگی بالا را صادر نیز می کنیم‌. 
 
ارزش بازار جهانی این کالای راهبردی هم اکنون حدود ۴۰ میلیارد دلار می باشد که کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، عربستان، روسیه و خاورمیانه بیشترین تقاضا را در این خصوص دارند.
 
اکنون ۱۱۳ نوع کاتالیست در صنعت نفت به مصرف می رسد که خوشبختانه به دانش فنی بیش از ۹۰ مورد آن توسط شرکت های دانش بنیان و محققین دست پیدا کرده ایم، تا جایی که تنها یک مجموعه خصوصی حدود ۸۴ نوع کاتالیست تولید و تعدادی از آن ها را با با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر نسبت به مشابه خارجی از جمله کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی صادر و موجب ارز آوری می شوند و جالب توجه اینکه این شرکت یک ریال هم وام نگرفته است!! 
 
امید است به زودی با رفع موانع و حمایت از مجموعه های دانش بنیان ذیل بند ۱۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و شعار سال و منویات حضرت آقا، شاهد ارز آوری و توسعه کامل این کالا باشیم.
https://naftonline.ir/news/28850/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0