تاریخ انتشارشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
راه آهن قم، سومین ایستگاه مسافری کشور از لحاظ جابه‌جایی مسافر محسوب می‌شود. ایستگاه راه آهن این استان به‌طور رسمی در سال 1328 افتتاح شده است.
ایستگاه راه آهن قم کجاست؟

راه آهن قم، سومین ایستگاه مسافری کشور از لحاظ جابه‌جایی مسافر محسوب می‌شود. ایستگاه راه آهن این استان به‌طور رسمی در سال 1328 افتتاح شده است. فعال بودن این ایستگاه در تمام ایام سال و همچنین تردد قطارهای لوکس باعث شده که بلیط قطار قم جزء پرفروش‌ترین بلیط‌های قطار در ایران باشد. در این مطلب با آدرس ایستگاه راه آهن قم و همچنین امکانات، مسیرها و آسان‌ترین روش تهیه بلیط قطار آشنا خواهید شد.

درباره قم

قم مرکز استانی به همین نام، به‌عنوان یکی از شهرهای مذهبی در ایران، اعتبار و ارزش زیادی برای شیعیان دارد. استان قم در منطقه‌ای کویری و در نزدیکی تهران قرار گرفته است. این استان 11.526 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت بسیاری در آن زندگی می‌کنند. استان قم علاوه بر قم دارای شهرهای دیگری از جمله دستجرد، سلفچگان، کهک، جعفریه و قنوات است.

قم از نظر آب و هوایی

بخشی از استان قم خشک و نیمه خشک و بخشی از آن (بخش جنوبی و غربی) آب و هوایی کوهستانی دارد. بخش‌های شرقی و مرکزی نیز کویری است و بیابان‌های گسترده‌ای دارد. اختلاف دمای سالانه در این منطقه نسبتاً بالا بوده و در اغلب اوقات هوا خشک است.
اگرچه قم دارای آب و هوایی خشک و نیمه‌بیابانی است، اما مناطق خوش‌آب و هوایی به ویژه در شهر کهک در آن وجود دارد که غالباً مردم قم و مسافران، برای سپری کردن اوقات فراغت به این مناطق می‌روند.

قم از لحاظ گردشگری

هرساله افراد بسیاری با هدف زیارت بارگاه حضرت معصومه (س) به قم سفر می‌‌کنند. این شهر علاوه بر جاذبه مذهبی، از جاذبه‌های دیگری مانند دریاچه حوض سلطان، شهر کهک، مدرسه فیضیه و تیمچه بازار برخوردار است.

قم از لحاظ دسترسی

شهر قم به عنوان پایتخت مذهبی شیعیان شناخته می‌شود و هر ساله گردشگران خارجی استانی متعددی به این استان و به ویژه شهر قم سفر می‌کنند. با توجه به میزان رفت‌وآمدها راه‌های دسترسی متنوع برای این استان فراهم شده است. برای رفتن به قم می‌توانید از راه هوایی و زمینی (جاده‌ای و ریلی) استفاده کنید.
با توجه به تردد لوکس‌ترین و بهترین قطارها در مسیر قم، بسیاری از افراد با خرید بلیط قطار قم سفری ایمن و راحت را برای قم خود رقم می‌زنند.

درباره ایستگاه راه آهن قم

اهمیت مذهبی و موقعیت جغرافیایی قم، احداث راه آهن را برای این استان ضروری ساخت. ساخت ایستگاه راه آهن قم در سال 1317 آغاز شد؛ اما به دلیل وقوع جنگ جهانی مدتی متوقف گردید؛ در فاصله توقف تا از سرگیری دوباره عملیات ساخت، خط قم کاشان ریل‌گذاری شده بود؛ در نهایت ایستگاه راه آهن قم در سال 1328 به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه در سال 1397 به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ایستگاه راه آهن قم یک ایستگاه گارمانوری به‌شمار می‌رود؛ همچنین یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های راه آهن کشور است و روزانه مسافران زیادی را به سراسر کشور منتقل می‌کند.

ایستگاه های خط آهن قم

خط آهن قم ابتدا با خط آهن قم به کاشان آغاز گردید و در سال‌های بعد ایستگاه‌های دیگری به آن افزوده شد. موقعیت این خط آهن به دلیل قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. ایستگاه‌های این خط آهن عبارتند از:
  • رودشور
    پرندک
    شهید خیری‌پور
    کوه پنگ
    انجیلاوند
    نودژ
    پل

آدرس ایستگاه راه آهن قم

ایستگاه راه آهن قم در قم، خیابان سپاه، میدان راه آهن قرار دارد و شماره تلفن آن 31622230 با پیش شماره ثابت استان قم 025 است. به دلیل قرارگیری این ایستگاه در مرکز شهر، دسترسی به آن بسیار آسان است. برای رفت‌و‌آمد به ایستگاه راه آهن قم، تاکسی‌های محوطه، تاکسی‌های آنلاین و اتوبوس‌های شهری در اختیار مسافران قرار دارند.

امکانات رفاهی ایستگاه راه آهن قم

رفت‌وآمدهای بسیاری در ایستگاه راه آهن قم انجام می‌شود و از این لحاظ اقدامات متعددی برای رفاه مسافران در آن انجام شده است. این ایستگاه دارای امکانات رفاهی به شرح زیر است.
  • سرویس بهداشتی
    نمازخانه
    گیشه فروش بلیط قطار
    تلفن عمومی
    دستگاه خودپرداز
    انبار توشه بار
    سرویس ویژه معلولین
    امکانات حمل خودرو

مسیرهای ایستگاه قطار قم

خطوط سفری مختلفی از ایستگاه راه آهن قم عبور می‌کند. مسیرهای این ایستگاه عبارتند از:
  • مسیر قطار قم - تهران
    ایستگاه قطار قم - مشهد
    ایستگاه قطار قم - اهواز

مسیر قطار قم به تهران

مسیر قطار قم به تهران یکی از پرترددترین مسیرهای ایستگاه راه آهن قم محسوب می‌شود. این مسیر در گذشته جزء مسیرهای درون استانی محسوب می‌شد که با جدا شدن قم از تهران، اکنون یک مسیر ریلی برون استانی است.
مسافت قم تا تهران حدود 148 کیلومتر است که این مسافت با قطار حداکثر 2 ساعت طول خواهد کشید. در مسیر قطار قم به تهران، قطارهای متعدد و غالبا لوکس فعالیت دارند که هر روزه در چند زمان مختلف، مسافران را بین قم و تهران جابه‌جا می‌کنند.

قطارهای مهم در مسیر قم

تقاضای بالا برای بلیط قطار قم، مسئولین کشور و شرکت‌های ریلی را به توسعه خط آهن این استان و همچنین افزایش رام‌های قطار در این مسیر سوق داده است. در حال حاضر قطارهای متعددی از اقتصادی تا لوکس در این مسیر فعالیت دارند که عبارتند از: قطارهای فدک، رجا، بن‌ریل، نورالرضا، جوپار، ریل ترابر سبا، مهتاب سیر جم، پارس لاریم، زندگی و قطار پردیس. توصیه می‌کنیم از آسان‌ترین و امن‌ترین روش برای خرید بلیط قطار اقدام نمایید.

فلای تودی؛ آسان ترین روش خرید بلیط قطارهای قم

فلای تودی، معتبرترین آژانس مسافرتی در ایران است که به منظور رفاه حال هموطنان تمامی خدمات خود را به بستر اینترنت برده است و رزرو و خرید بلیط را بسیار آسان کرده است.
در فلای تودی امکان خرید ارزان‌ترین بلیط‌‌های قطار از جمله بلیط قطار قم با قیمت مناسب نیز وجود دارد. فقط کافیست وارد سایت فلای تودی شوید و از قسمت رزرو قطار، مبدأ، مقصد،تاریخ سفر و سایر اطلاعات موردنیاز را وارد کنید.
سپس تمامی بلیط‌های منطبق با شرایط و بودجه شما در مسیر و تاریخ موردنظرتان نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با بررسی دقیق جزئیات بهترین قطار را برای سفر خود انتخاب کنید. فلای تودی خدمات دیگری از جمله خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل خارجی و داخلی، خدمات ویزا، تور و بیمه‌های مسافرتی را نیز ارائه می‌دهد.
 
https://naftonline.ir/news/29484/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0