تاریخ انتشارسه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
تصفیه فاضلاب در صنایع نفت و پتروشیمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل برای بهبود کارایی فرآیندها، کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط زیست تلقی می‌شود. با در نظر گرفتن اهمیت بالای آب در این صنایع، شرکت آب سازه با ارائه پکیج‌های تصفیه آب صنعتی، به مشتریان خود امکان می‌دهد تا به طراحی و اجرای سیستم‌های تصفیه آبی که با نیازها و استانداردهای صنعتی این صنایع همخوانی دارند، دست پیدا کنند.

پساب (فاضلابنفتی و پتروشیمی چیست؟

پساب نفتی یا روغنی (فاضلاب صنعتی) در بسیاری از صنایع نظیر پالایشگاههای نفت، پتروشیمی ها، صنایع غذایی، چرم سازی، صنایع فولاد، نوشیدنی، پوشاک و همه کارخانجات تولیدی که مواد شیمیایی مورد نیاز بشر را تولید می کنند و یا از مواد شیمیایی برای تولید یک محصول استفاده می کنند تولید می شود. پتروشیمی یکی از فرآورده های مصرفی می باشد که از مشتقات نفت و گاز طبیعی به وجود می آید. پساب صنایع پتروشیمی آلاینده هایی مثل پروتئین ها، فسفر، آمونیاک، گازولین، روغن کربن، مواد جامد، فنول، اوره، کربوهیدرات ها و بسیاری جلبک های مضر دیگر است.
در تعریفی دیگر می توان گفت که پساب صنعتی به آبی اطلاق می شود که در فرآیند استفاده، کیفیت و ویژگی هایی خودش را از دست داده باشد. در همه این کارخانجات آب به عنوان یک ماده مصرفی مهم در این فرآیندها مورد استفاده قرار می گیرد. با در نظر گرفتن تعدد کارخانجات صنعتی و حجم بسیار زیاد تولید پساب یا فاضلاب صنعتی در ابتدا می بایست روش های مدیریت ایده آل جهت تصفیه پساب های صنعتی را شناسایی کنیم. قدم اول در این راه آگاهی کامل و شناختن تاثیرات انواع پساب های صنعتی خروجی کارخانجات می باشد.
بعضی از تاثیرات آلودگی فاضلاب های صنایع ذکر شده :
1 تأثیر بر آب آشامیدنی و منابع آب زیرزمینی، به خطر انداختن منابع آبزیان
2 به خطر انداختن سلامت انسان
3 آلودگی هوا
4 تأثیر بر تولید محصولات زراعی
5 تخریب چشم انداز طبیعی و حتی احتمالاً به دلیل ادغام مسائل ایمنی مشعل های نفتی که بوجود می آیند.
چرا باید پساب صنایع نفتی و پتروشیمی تصفیه شود؟
مواد مضر در فاضلاب پالایشگاه نفت یا تولید پتروشیمی از (زهکشی، تمیز کردن، تخلیه دیگ بخار، فرآوری آب آلوده یا مایع متراکم، تصادفات آلودگی طوفان و باران، فاضلاب و غیره) تامین می شود که بسیار آلوده به ( روغن و گریس، ارگانیسم، شور، جامدات معلق، فلزات سنگین، سولفید، فلزات و آمونیاک است و از آنجا که مقررات زیست محیطی برای دفع فاضلاب جدی‌تر شده اند و منابع آب شیرین به طور فزاینده‌ای محدود می‌شوند و این مواد نمی تواند مستقیما در آب سطحی و چاه ها تخلیه گردد، این صنعت نیازمند مدیریت کارآمدتر و استفاده مجدد از این فاضلاب است و بهترین راهکار تصفیه این فاضلاب است.
دلایل اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی
1 آلوده کردن منابع آب آشامیدنی و آبهای زیر زمینی
2 تهدید سلامت انسان
3 آلوده شدن اتمسفر
4 تاثیر بر روی محصولات کشاورزی
5 آسیب به چشم انداز طبیعی
بنابر این تصفیه پساب نفتی ضروری بوده و یکی از مشکلات مهندسی محیط زیست می باشد و به این دلیل موسسات تحقیقاتی مانند شرکت آب سازه مسئله تصفیه پساب نفتی را مورد بررسی قرار داده و هدف اصلی این تحقیقات ایجاد روشهایی جهت حذف حداکثر میزان سموم محلول در آب و دریافت آب تصفیه شده با کیفیت می باشد.
روش تصفیه فاضلاب صنعتی
روند تصفیه فاضلاب نفتی، پتروشیمی و پالایشگاه در یک تصفیه‌خانه با یک جریان ورودی که فاضلاب را به سیستم وارد می کند، شروع می‌شود. این جریان ورودی ممکن است شامل پساب بخش‌های مختلفی از واحد‌های صنعتی موجود در شرکت پتروشیمی باشد. بطور مثال: پساب واحد‌های تصفیه آب صنعت نظیر جریان ریجکت واحد اسمز معکوس و رزین‌های تبادل یونی و ... که بعد از ترکیب و ورود مجموع این پساب‌ها به واحد تصفیه خانه، مواد جامد به صورت مکانیکی جدا می‌شوند و در مرحله بعدی با سیستم‌های مکش اتوماتیک و شناورسازی روغن، روغن را به یک دستگاه دیگر انتقال می‌دهند. سپس مخزن ذخیره، آبی که از روغن جدا شده است را به یک سیستم بی‌هوازی وارد میکند.
در این مرحله فاضلاب ورودی در غیاب هوا و توسط میکرو ارگانیسم‌ها تصفیه شده و آب تصفیه شده به مرحله تصفیه هوازی منتقل شده و توسط حباب‌های هوا هوادهی می‌شود. در این مرحله لخته‌هایی در مخازن ته‌نشین می‌شوند که به آن‌ها لخته‌های ثانویه گفته می‌شود.
اندازه این لخته‌ها به قدری بزرگ است که در کف مخازن به عنوان لجن قرار می‌گیرند. این لجن‌ها توسط طومار آبگیری خارج شده و سپس فشرده می‌شوند باقی مانده پساب باز هم تصفیه می‌شود تا به کیفتی برسد که دوباره قابلیت استفاده داشته باشد. پس از تمام این مراحل آب تصفیه شده از مخزن خارج شده و برای استفاده‌های متعددی به کار می‌رود.
یا به اختصار شامل چهار مرحله می‌شود:
  • پیش تصفیه
    تصفیه اولیه
    تصفیه بیولوژیکی یا ثانویه
    تصفیه نهایی یا تکمیلی
جهت اطلاع از قیمت و سفارش ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.
 02126410244 و 02126410245
 09196576008
چرا پکیج تصفیه فاضلاب بهترین گزینه برای پتروشیمی و پالایشگاه ها است؟
  • بهبود کیفیت آب: استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی منجر به بهبود کیفیت آب و حذف آلاینده‌های شیمیایی، زیستی و فیزیکی می‌شود که می‌تواند به تلفات در فرآیندهای تولیدی منجر شود.
    کاهش هزینه‌ها: استفاده از سیستم‌های تصفیه آب صنعتی به منظور بازیافت آب و کاهش مصرف آب تازه، هزینه‌های ارزشمندی را کاهش می‌دهد و به بهره‌وری بیشتری از منابع آب کمک می‌کند.
    حفاظت از محیط زیست: تصفیه آب صنعتی با حذف آلاینده‌های مختلف از آب، می‌تواند به حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی های محیطی کمک کند.
  • سازگاری با نیازهای صنعتی: پکیج تصفیه آب صنعتی شرکت ما با توجه به نیازهای خاص پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها طراحی شده است و قابلیت سازگاری کامل با این نیازها را دارا می‌باشد.
    کارایی بالا: از طریق به کارگیری فناوری‌های پیشرفته تصفیه آب، پکیج‌های تصفیه آب صنعتی شرکت ما ارائه کارایی بالایی در حذف آلاینده‌ها و بهبود کیفیت آب دارند.
    قابلیت تنظیم: پکیج تصفیه آب صنعتی قابلیت تنظیم و سفارشی‌سازی بر اساس نیازهای خاص هر پالایشگاه یا پتروشیمی را دارا می‌باشد.
سخن آخر
پکیج تصفیه آب صنعتی برای پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت آب، کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط زیست دارد. شرکت آب سازه با ارائه راهکارهای تصفیه آب مناسب برای این صنایع، به مشتریان خود امکان می‌دهد تا از بهره‌وری بیشتری در فرآیندهای تولیدی خود بهره‌مند شوند و به حفظ محیط زیست کمک کنند.
https://naftonline.ir/news/29521/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0