تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
استاندار خوزستان با بیان اینکه آلودگی هوا در اهواز به علت دود خودروها نیست، گفت: اهواز از آلایندگی‌هایی مانند فلرهای نفتی رنج می‌برد.
دکتر شریعتی | استاندار خوزستان
دکتر شریعتی | استاندار خوزستان
به گزارش نفت آنلاین ؛  غلامرضا شریعتی در مراسم زنگ هوای پاک که امروز (۲۹ دی) در دبیرستان حضرت زینب (س) ناحیه ۴ اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هوای پاک، اصل و اساس زندگی سالم و حفظ سلامتی انسان است و همه باید تلاش کنیم تا زندگی سالم داشته باشیم. یکی از مواردی که تاثیر بسزایی در زندگی انسان دارد، هوای پاک است و میزان سلامتی هوا تاثیر مستقیم بر میزان سلامتی انسان دارد.

 وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا محیطی سالم و زندگی بدون دغدغه داشته باشیم، افزود: اگر مقدمات لزوم زندگی سالم را فراهم نکنیم، نباید انتظار داشته باشیم که جامعه‌ای سالم داشته باشیم. سلامت یکی از زیرساخت‌های مهم است و اگر شرایط را در جهت جامعه سالم پیش نبریم، نباید انتظار داشته باشیم که توسعه، پیشرفت، آبادانی و اشتغال صورت گیرد. 

استاندار خوزستان با بیان اینکه در استان خوزستان به طور جدی با مساله زیست محیطی مواجه هستیم، ادامه داد: در شهرهای بزرگ مانند تهران، عمده آلاینده‌ها را دود خودروها تشکیل می‌دهد اما در اهواز، آلودگی هوا به علت دود خودروها نیست.

البته این به این معنا نیست که همه باید از خودروهای شخصی استفاده کنند. اهواز از آلایندگی‌هایی مانند فلرهای نفتی رنج می‌برد. البته دولت در این زمینه اقداماتی انجام داده است و قرارداد ۳.۲ میلیارد دلاری را برای جمع‌آوری فلرها بسته ‌است که یک میلیارد دلار آن اجرایی شد. البته مناطق‌نفت‌خیزجنوب نیز در این راستا اقداماتی را انجام داده است.

شریعتی افزود: یکی دیگر از آلایندگی‌های اهواز ریزگردها هستند. در گذشته، سالانه ۲۸ میلیارد متر مکعب آب در استان خوزستان جاری بود؛ با توجه به لزوم تولید برق، سدها ساخته شدند. همچنین وقتی با خشکسالی شدید ۲۰ ساله مواجه شدیم، میزان آوردها به رودخانه‌ها کاهش یافت. در نتیجه باعث خشک شدن زمین‌ و تولید ریزگردها شد. برای جلوگیری از ریزگردها اقداماتی انجام شد، از جمله نهال‌کاری در بیش از ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار صورت گرفت. از سال گذشته خوشبختانه بارش‌ افزایش یافت، کانون‌های ریزگردها مرطوب شده و پوشش گیاهی روییده است.

وی تاکید کرد: به بارش‌ها امیدوار هستیم اما نباید از هیچ تلاشی دست برداریم. باید کشت نهال در کانون ریزگردها و دیگر اقدامات را ادامه دهیم. با اختصاص سالانه ۱۰۰ میلیون دلار، کانون‌های ریزگردها کنترل شدند و خوشبختانه شرایط زندگی در خوزستان در این زمینه بهبود یافته است.

استاندار خوزستان بیان کرد: حدود ۱۵ سال پیش درختی به نام کنوکارپوس در استان کاشته شد، این درخت در فضای سبز استان تاثیر مثبت داشته است اما در پاییز با اولین بارش به علت گردافشانی‌ها بعضا مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند و باید هر سال در فصل پاییز این درختان هرس شوند. اگر این کار را انجام دهیم، می‌توانیم از مزیت‌های این درخت استفاده کنیم. امیدواریم با شناخت درست از عواملی که هوای استان را آلوده می‌کنند، آلایندگی‌ها را کنترل کنیم و خوزستان را به محیطی برای زندگی سالم تبدیل کنیم.

شریعتی با اشاره به اینکه هوای پاک یکی از نیازها و حقوق اولیه بشر است و ما انسان‌ها به دلیل دخالت‌های مستمر در محیط زیست باعث شدیم تا شرایط زندگی خود را از شرایط سالم به شرایط ناپایدار تبدیل کنیم، بیان کرد: سران کشورهای دنیا پروتکل و توافق نامه‌هایی را در این زمینه بسته‌اند، از جمله پروتکل جهانی کیوتو. پس از این پیمان نیز یک توافق‌نامه در پاریس در حوزه محیط زیست بسته شد که برخی از کشورها مانند آمریکا از توافق‌نامه خارج شدند و اعلام کردند که تعهدی نسبت به محیط زیست ندارد. اما همه کشورها نسبت به این مساله متعهد هستند. چرا که اگر شرایط زندگی ناسالم باشد، نباید انتظار داشت که جامعه پیشرفت کند.
 
https://naftonline.ir/news/19939/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
احمد جعفری
با سلام : با نظر آقای شریعتی استاندار خوزستان در مورد آلودگی هوا از آلایند های نفتی موافق هستم . چون خود شخصا: سالیان در مناطق نفتی کار کرده ام و درد مردم اهواز را فهمیده ..... بامید پاک سازی هوای اهواز
0