تاریخ انتشارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان:

اهواز در محاصره فلرهای نفتی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه اهواز در محاصره فلرهای نفتی قرار گرفته است، گفت: وزش باد موجب می‌شود گازهای ناشی از فعالیت این صنایع، وارد اهواز و مناطق مسکونی شود.
اهواز در محاصره فلرهای نفتی | نفت آنلاین
اهواز در محاصره فلرهای نفتی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه اهواز در محاصره فلرهای نفتی قرار گرفته است، گفت: وزش باد موجب می‌شود گازهای ناشی از فعالیت این صنایع، وارد اهواز و مناطق مسکونی شود. وزارت نفت به تناسب درآمدی که برای اقتصاد کشور به دست می‌آید باید به فکر سلامت مردم خوزستان باشد.

بیشترین جمعیت متاثر از آثار سوء فعالیت‌های نفتی، مردم خوزستان هستند.
 
محمدجواد اشرفی در جلسه کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان که امروز شنبه (۲۸ دی‌ماه) به مناسبت روز هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس شاخص ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون اهواز، ۱۳ روز هوای پاک، ۱۳۹ روز هوای قابل قبول، ۱۲۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۱ روز هوای ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشته‌ است. البته این آمار بر اساس شاخص ذرات کمتر از ۱۰ میکرون، متفاوت است.

وی افزود: این آمار و ارقام نشان می‌دهد ۹۰ درصد ایام سال، شرایط مناسبی داشته‌ایم و در مقایسه با سال‌های گذشته به ویژه سال‌های ۹۵ و ۹۶ شرایط بهتری داریم. با اقدامات انجام شده و بارندگی‌های مطلوب بسیاری از کانون‌هایی که محل خیزش گرد و غبار بودند، وضعیت مطلوبی پیدا کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: همچنین با توجه به بارندگی مطلوب در کشورهای همسایه، بخش قابل توجهی از گرد و غبار با منشاء خارجی کاهش یافته است. البته این شرایط به معنی این نیست که هشیاری خود را در خصوص این مخاطرات از دست دهیم زیرا این خطر همواره ما را تهدید می‌کند و دستگاه‌های اجرایی باید بر اساس وظایفی که دارند، با این نگاه که هر لحظه احتمال وقوع گرد و غبار وجود دارد، وظایف خود را انجام دهند.

اشرفی عنوان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست با همکاری وزارت کشور و تصویب هیات وزیران باید ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی موقت برای پیشگیری از اثرات زیان‌بار و مقابله با آلودگی هوا انجام دهد. در ذیل تبصره این ماده نیز، محیط زیست موظف است آیین‌نامه اجرایی تحت شرایط اضطراری و با همکاری وزارتخانه‌هایی تهیه و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند که در این خصوص آیین‌نامه اجرایی در وزارتخانه‌های مرتبط تبیین شده است.

وی افزود: در آیین‌نامه اجرایی مقرر شده که در شرایطی که هوا نامناسب است، سازمان هواشناسی باید از ۹۶ ساعت قبل، شرایط پایداری جو را به وزارت بهداشت و درمان یا دانشگاه‌ها اعلام کند. در پی آن دانشگاه علوم پزشکی اهواز موظف است بلافاصله و ظرف حداکثر ۱۲ ساعت، پس از اعلام سازمان هواشناسی، نظر خود را در خصوص شرایط اضطراری به محیط زیست خوزستان اطلاع دهد.

در صورت تایید وقوع شرایط اضطراری، این کارگروه موظف است بلافاصله جلسه تشکیل دهد و حداکثر در ۱۲ ساعت تصمیمات لازم را برای  پیشگیری از وقوع شرایط اضطراری اطلاع‌رسانی کند.

اشرفی در خصوص تعطیلی مدارس و ادارات در شرایط آلودگی، تصریح کرد: روند تعطیلی مدارس و ادارات در شرایط اضطراری به شرطی است که دستگاه‌ها از وظایف خود اطلاع داشته باشند و به وظایف خود عمل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ بیان کرد: وضعیت بنزین توزیع شده مناسب نیست و در بیشتر جایگاه‌ها میزان مواد موجود در بنزین از جمله گوگرد سه تا چهار برابر استاندارد است.

اشرفی با اشاره به اقدامات انجام شده شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب جهت کاهش آلایندگی‌ها گفت: تلاش مناطق نفت‌خیز جنوب در راستای حفظ مسائل زیست محیطی قابل تقدیر است اما با توجه به آثار تولید نفت و گاز در خوزستان در این زمینه باید بیشتر تلاش شود. اگر اقدامات انجام شده مانند آمار ارائه شده باشد، شرایط بسیار خوب است اما وجود مشعل‌های آبی که در منطقه برومی مشاهده می‌شود را قبول نداریم زیرا گاز سمی و خطرناک تولید می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: خواسته مردم این است که شرکت نفت سر و سامانی به این شرایط آلودگی زیست محیطی دهد و بیشتر به بحث آلایندگی ها توجه کند. نباید همه موضوعات را به تحریم ربط دهیم زیرا ما سال‌ها است درگیر این مسائل هستیم. اهواز در محاصره فلرهای نفتی است و وزش باد موجب می‌شود گازهای ناشی از فعالیت این صنایع، وارد اهواز و مناطق مسکونی شود.

وزارت نفت به تناسب درآمدی که برای اقتصاد کشور به دست می‌آید باید به فکر سلامت مردم خوزستان باشد. بیشترین جمعیت متاثر از آثار سوء فعالیت‌های نفتی، مردم خوزستان هستند.

اشرفی بیان کرد: همچنین یکی از عوامل تهدیدکننده اهواز، فعالیت شرکت صنایع فولاد است.

وی با اشاره به آلودگی ناشی از شرکت کربن، گفت: شرکت کربن در اهواز واقع است و سال‌های گذشته آلودگی زیادی ایجاد کرده و مردم اعتراضات زیادی نسبت به فعالیت این شرکت دارند. گرچه آلودگی این شرکت نسبت به گذشته کاهش یافته است. مقرر شده بود که شرکت کربن به منطقه آزاد اروند منتقل شود اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: این شرکت می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند و باید جابه‌جایی آن انجام شود. در این خصوص ماده ۴ قانون هوای پاک که طبق آن ۳ درصد درآمد تولید ناخالص را باید بابت جریمه از شرکت‌های متخلف دریافت کنیم، اعمال خواهیم کرد تا سهامداران نسبت به جابه‌جایی استقبال بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: جنبه این جرایم تشویقی است زیرا تجربه ثابت کرده است کسانی که جریمه سنگین پرداخت می‌کنند، نسبت به احداث سیستم کنترل‌کننده اقدام خواهند کرد. البته همچنین در این زمینه‌ها پیگیری‌های کیفری انجام شده و پیگیری‌ها تنها به اخذ جریمه ختم نشده است.
https://naftonline.ir/news/19928/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0