تاریخ انتشارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
در صورت استاندارد بودن ناوگان حمل و نقل سبک و سنگین ایران، می‌توان با درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت، سالانه یک میلیون مسکن را احداث کرد.
سید احسان حسینی | خبرگزاری فارس
سید احسان حسینی | خبرگزاری فارس
سید احسان حسینی خبرنگار نفت خبرگزاری فارس | طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش، مصرف بنزین و گازوئیل در ناوگان حمل‌ونقل سبک و سنگین ایران غیراستاندارد است و در ناوگان سبک شامل 24 میلیون خودرو و 6 میلیون موتورسیکلت مصرف بنزین به ازای هر 100 کیلومتر حدود 10 لیتر است، درحالیکه استاندارد جهانی کمتر از 5 لیتر را ثبت می‌کند.
 
آمار وزارت نفت
 
همچنین در ناوگان سنگین نیز خودروهای سنگین موجود در کشور به ازای هر 100 کیلومتر 65 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند درحالیکه استاندارد جهانی 30 لیتر است.
 
با توجه به مصرف روزانه 120 میلیون لیتر بنزین و 64 میلیون لیتر گازوئیل در ناوگان سبک و سنگین کشور، اگر استانداردهای ناوگان در داخل کشور رعایت شود، ایران نه تنها مجبور به واردات سالانه 4 میلیارد دلار بنزین و گازوئیل نخواهد بود، بلکه روزانه در مصرف 80 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل صرفه‌جویی شده و سالانه 20 میلیارد دلار درآمد صادراتی برای کشور به همراه دارد.
 
واردات بنزین و گازوئیل در سال ۱۴۰۲
 
20 میلیارد دلار معادل نیمی از درآمد نفتی سالانه ایران است که با آن می‌توان هر سال یک میلیون مسکن 100 متری احداث کرد و در طی 4 سال به وعده ساخت 4 میلیون مسکن سید ابراهیمی رئیسی تحقق بخشید. اما حیف که این میزان سوخت در خودروهای بی‌کیفیت هدر می‎‌رود.
https://naftonline.ir/note/29639/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0