تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
سومین جلسه کمیسیون مشترک مدیران منابع انسانی، معاونان و روسای واحدهای ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های تابعه با هدف بررسی و حل چالش های حوزه منابع انسانی برگزار شد.
منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
به گزارش روابط عمومی مناطق نفتخیز جنوب، در این جلسه که روز شنبه (۳۰ دیماه ۱۴۰۲) به میزبانی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برگزار شد، مهمترین چالش های حوزه منابع انسانی ستاد و شرکت های تابعه مطرح و درخصوص رفع آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
 
این جلسه با حضور مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، سرپرست مدیریت منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و معاونین، روسا و کارشناسان واحدهای ستادی، مدیران و سرپرستان منابع انسانی شرکت های بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، مسجدسلیمان، آغاجاری و گچساران و تنی چند از روسا و کارشناسان آنها برگزار شد.
 
کمبود نیروی انسانی، مهمترین چالش
 
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در این نشست گفت: تلاش های مدیریت منابع انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست و با نقشی که دارند می توانند هم در بُعد تأمین نیرو و هم در بُعد پرورش و آماده سازی می توانند در پیشبرد اهداف سازمان دخیل باشند.
 
علیرضا هیهاوند با اشاره به برخی از چالش های حوزه منابع انسانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان، بیان داشت: عمده ترین مشکل ما که به یک گلوگاه تبدیل شده بحث کمبود نیروی انسانی است که باتوجه به ورودی ها و خروجی هایی که داشته ایم تراز کنونی ما منفی است.
 
وی افزود: هرچند برای رفع این چالش تلاش های زیادی صورت گرفته و مکاتبات متعددی در سنوات مختلف به ویژه جهت تأمین نیروی عملیاتی و H.S.E انجام شده است، اما تاکنون باتوجه به محدودیت های موجود، نتیجه مطلوب حاصل نشده است.
 
هیهاوند ادامه داد: یکی دیگر از چالش های آزاردهنده ما، روند رو به تزاید متقاضیان ترخیص و انتقال است. باتوجه به اینکه در فرایند استخدام، افراد غیربومی زیادی جذب می شوند همین امر موجب می شود این افراد پس از مدتی به دلایل مختلف درخواست انتقال داشته باشند که همین امر، مشکلات متعددی بین سرپرست و نیرو ایجاد می کند.
 
وی گفت: لزوم پیگیری درخصوص نحوه پیاده سازی مقررات انضباطی برای نیروهای پیمانکاری و بررسی محدودیت های شغلی مربوط به بهداشت و درمان را نیز از دیگر چالش های این شرکت برشمرد.
 
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در پایان به مسئله سقف حقوق و پیگیری ها و اقدامات متعددی که مناطق نفتخیز جنوب در این خصوص انجام داده اشاره نمود و گفت: بحث سقف حقوق در حال حاضر به یکی از مهمترین موضوعات تبدیل شده و تبعات آن بسیار گسترده است. این مسئله لایه دستورساز و دستورگیر شرکت را هدف قرار داده و پیامدهای مختلفی را در پی دارد و ضرورت دارد به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
 
ایجاد مرکز توانمندسازی برای کارکنان
 
سرپرست مدیریت منابع انسانی نیز در این نشست ضمن قدردانی از میزبانی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، اظهار داشت: در خصوص کمبود نیروی انسانی اقداماتی در حال انجام است. درحال حاضر بررسی تراز واقعی آماری کارکنان در دستور کار قرار گرفته و بزودی با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری از طریق سامانه، وضعیت دقیق نفرات، سمت ها و مجوزهای موجود مشخص و در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.
 
 ابوالقاسم حبیبی پور افزود: راهکارهایی نیز برای برطرف نمودن محدودیت های شغلی و همچنین مزایا و حقوق کارکنان در نظر داریم و تمام تلاش خود را خواهیم نمود تا با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی، جهت برطرف نمودن این مشکلات اقدام نماییم.
 
وی با اشاره به اهمیت ارتقاء جنبه های کیفی و عملکردی کارکنان و افزایش راندمان آن ها، افزود: تلاش داریم یک مرکز توانمندسازی برای کارکنان ایجاد کنیم تا علاوه بر آموزش، مهارت، دانش، انگیزه و خلاقیت را در آنها تقویت کنیم.
 
حبیبی پور ادامه داد: در سازمان ها افرادی هستند که نوآوری دارند و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای سازمان، با خلاقیت خود از خسارات زیادی نیز جلوگیری می کنند. بنابراین نیاز است مدیران منابع انسانی، نسبت به شناسایی و تشویق این افراد کوشش کنند.
 
وی به شناسایی فرایندهای سازمانی نیز تأکید کرد و افزود: شناخت فرایندهای سازمان نیز نوعی سواد محسوب می شود و ضرروت دارد که مجموعه مدیریت منابع انسانی نیز در این حوزه مشارکت فعالی داشته باشد.
 
حبیبی پور توجه ویژه به خانواده های کارکنان را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: لازم است از ظرفیت بانوان شاغل در سازمان بخوبی استفاده شود، توجه به مسائل فرهنگی و مذهبی توسعه آنها در اولویتها قرار گیرد و با برنامه ریزی منسجم تغییرات اساسی، مطلوب و موثری برای تحقق اهداف سازمان ایجاد کرد.
 
سرپرست مدیریت منابع انسانی در انتها افزود: مدیریت عالی سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات و در مراتب تعریف شده سازمانی باجدیت و بصورت مستمر پیگیر حل مشکلات کارکنان خواهد بود.
 
شایان ذکر است حاضرین در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه، درخصوص مسائل عمده حوزه منابع انسانی از جمله: تسریع در تکمیل مراحل مختلف فرایند استخدام مشمولین بند "د" و بند "و"، ارائه راهکار برای جلوگیری از غیبت کارکنان در دوره های آموزشی تقویمی و فوق برنامه، مشارکت جهت اطلاع رسانی گسترده اخبار و گزارش های حوزه منابع انسانی، استفاده از روش های نوین آموزشی، مدیریت کارکنان خلاق و برجسته، مدیریت عملکرد مستمر، مدیریت فرایندهای منابع انسانی، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
https://naftonline.ir/news/29426/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
همار
آقایان مدیر و بزرگواران دلسوز نفت : تا مسئله و مشکل حقوق و دستمزد و حذف سقف حقوق و از همه مهمتر تقسیم بندی ناعادلانه و کار زشت مشاغل اصلی و پشتبانی حذف نگردند با جلسات و طرح موضوعاتی غیر برای انگیزش کارکنان ، اثربخش صفر است و فقط وقت پرکن است. بالاترین مدل های مدیریت منابع انسانی هم در شرکت نفت اجرا بشه درصورتی که مشکل حقوق حل نشود بدانید که مفید به فایده نخواهد بود. راه کار اصلی در وحله اول حذف آدم کوتوله ها در بالاترین مراجع تصمیم گیری سازمان نفت است ولا غیر.
0