تاریخ انتشارجمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
بازرس ویژه رییس جمهور : گزارشی ارائه دادند که براساس آن تنها در ۲ شرکت نفتی مارون و کارون، ۱۵۲ مشعل گازهای همراه نفت می سوزد.
۱۵۲ مشعل در مارون و کارون گازهای نفت را می سوزانند
به گزارش نفت آنلاین،  حجت‌الاسلام و المسلمین حسن درویشیان ظهر امروز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان خوزستان اظهار کرد: همه مدیران بهتر از من می‌دانند ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی در خوزستان وجود دارد که طبق بررسی‌های ما در این سفر و سفرهای گذشته، به نظر می‌رسد خیلی از این ظرفیت‌ها هنوز به فعل نرسیده‌اند، کار زیاد می‌طلبد که این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف هم برای استان و هم برای کشور فعال شوند. البته برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌ها موانع و مشکلاتی وجود دارد اما همانطور که رئیس جمهور گفته هیچ مشکل و مانعی در کشور وجود ندارد که قابل رفع نباشد.
 
حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: به رغم همه مشکلات از جمله تحریم‌های ظالمانه که وجود دارد اما در مقابله با اراده، عزم، همت و به کارگیری همه ظرفیت‌های کشور، تحریم‌ها و مشکلات خارجی چیزی نیست. بعضی از خود تحریمی‌ها، بی همتی‌ها و دیر تصمیم گیری ها را باید کنار بگذاریم، استفاده نکردن از همه ظرفیت‌ها را باید به عنوان مانع جدی مطرح و دنبال کرد تا رفع شوند.
 
وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی با شعار کارآمد کردن دولت، قوه مجریه و مبارزه با فساد خود را در انتخابات مطرح کرده است، تصریح کرد: وی گفته فساد و ناکارآمدی ۲ رقیب من هستند، با این اعتقاد و انگیزه که اکثر قریب به اتفاق مسائل اعم از کارآمدی نظام و مبارزه با فساد باید در قوه مجریه دنبال شود و قوه قضائیه آخر خط است اما کارخانه تولید فساد در قوه قضائیه نیست، عمدتاً در قوه مجریه است و آن بسترها و گلوگاه‌های فساد است به همین خاطر در ابتدای دولت، اصول ۱۲ گانه پیشگیری با فساد را ابلاغ کردند.
 
عدم شفایت یکی از بسترهای فساد
 
بازرس ویژه رئیس جمهور یکی از اصول ۱۲ گانه پیشگیری از فساد را شفافیت اعلام و عنوان کرد: تا زمانی که فضا تاریک باشد، اقدامات و عملکرد دستگاه‌ها و تکالیف آنها شفاف نباشد حتماً یکی از بسترها فساد است به همین خاطر از ابتدای دولت به ما و همه مسئولان مأموریت داده شد که این مساله را دنبال کنیم تا شفافیت اتفاق بیفتد؛ اکنون صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به جز آنهایی که محرمانه هستند در سامانه کدال وزارت اقتصاد و دارایی منتشر می‌شود که البته نباید هم از معرض دید همگان پنهان باشند.
 
حجت الاسلام درویشیان اظهار کرد: یکی از مواردی که در این میثاق نامه تعیین و ابلاغ شده، مساله شایسته گزینی است. مدیر مجرب و توانمند هر دستگاهی حتماً یکی از شاخص‌های مهم توفیق آن دستگاه است که در کنار تعهد و داشتن شرایط عمومی، کارآمدی و شایستگی اجرایی متناسب با آن مسئولیت را هم باید داشته باشد؛ اگر بهترین قانون، امکانات، نیروی ساختمانی و ساختمان را داشته باشیم اما مدیر مجرب، توانمند و با انگیزه نباشد، کاری از پیش نمی‌رود.
 
وی اضافه کرد: بسیاری از دستگاه‌ها اعتبارات لازم و قانون را دارند اما کاری انجام نمی‌شود چون مدیر انگیزه لازم را ندارد که حرکت کند و به دنبال مسائل برود یا پای کار باشد، لذا این موضوع مهمی است که رئیس جمهور مکرر گفته‌اند دنبال شود و در همین خصوص کمیته‌ای در دولت تشکیل شده تا به وضعیت حساب‌ها رسیدگی شود که اگر احیاناً به این برسیم مدیری انگیزه و توانمندی لازم را ندارد حتماً تغییر می‌کند.
 
بازرس ویژه رئیس جمهور بیان کرد: به تعبیر رئیس جمهور، در دولت سیزدهم مدیر باید تحویل گرا باشد و به وضع موجود قانع نباشد، دچار روزمرگی نباشد و به اهدافی که از دستگاه مربوطه انتظار می‌رود، دست پیدا کند در واقع به دنبال راهکار و روش‌هایی باشد که وضع را متحول کند، حتماً در این خصوص اقداماتی صورت گرفته، پیگیری‌هایی انجام شده و دنبال خواهد شد.
 
دولت سیزدهم هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد ندارد
 
حجت الاسلام درویشیان گفت: یکی دیگر از اصول میثاق نامه، تسهیل در انجام امور مردم است. مورد دیگر این اصول، شناسایی بسترهای فسادزا و برخورد قاطع با فساد است که رئیس جمهور به استناد اصل ۱۲۷ هم در ابتدای دولت و هم در هیأت وزیران، نماینده ویژه مبارزه با فساد تعیین کردند و در جلسات دولت مکرر، در سخنرانی‌ها و جلساتی که با ایشان برگزار می‌شود راجع به این موضوع تذکر می‌دهند و تاکید می‌کنند هیچ خط قرمزی در مورد مبارزه با فساد نداریم، هر شخصی در هر سطح و مسئولیتی که باشد اگر به این برسیم که تخلف کرده با آن برخورد می‌شود و باید خود دولت پیش از اینکه دیگران مدعی شوند، مدعی باشد.
 
وی با اشاره به مردمی سازی که از تأکیدات مقام معظم رهبری هم است، عنوان کرد: رئیس جمهور در این خصوص کار را عملیاتی کرده و معاونتی ایجاد کرده‌اند که در همه استان‌ها باید شخصی ذیل استاندار به عنوان مسئول مردمی سازی دولت تعیین شود. در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است البته هنوز کار برای استفاده از ظرفیت مردمی بسیار است و باید صورت بگیرد. همچنین وی در سند تحول دولت مردمی در خصوص بسترها و پیشگیری توسط بازرسان قریب به ۹۰ مورد تصویب و ابلاغ کرده‌اند.
 
بازرس ویژه رئیس جمهور بیان کرد: گاهی ممکن است چالشی در استان وجود داشته باشد که برخی استان‌ها با روش‌ها و تجربه‌هایی آن را حل کرده‌اند، به نظر بنده این باید در سطح ملی مطرح شود که در همه زمینه‌ها تجربه‌ها به اشتراک گذاشته شود؛ موضوع دیگر که ضرورت دارد آشنایی همه دستگاه‌ها نسبت به قوانین و مقررات خصوصاً قوانین و مقررات اخیر التصویب است چرا که برخی پرونده‌هایی که در ویژه یا در نظارت برای بعضی از مدیران تشکیل می‌شود که تخلف کرده‌اند و جرم تحقق پیدا می‌کند ناشی از عدم اطلاع آنها نسبت به قوانین است و این موضوع به کرات دیده شده است.
 
حجت الاسلام درویشیان بیان کرد: نمونه‌های فراوانی شاهد هستیم که مدیران نمی‌دانند چگونه اعتبار را هزینه کنند، اگر در خوزستان جلسه‌های کاربردی مرتبط به قوانین و مقررات است خیلی خوب است اما اگر نیست یا کم است توصیه می‌کنم این جلسه‌ها را داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه موضوع دیگر پیگیری امور در استان و مرکز است، تصریح کرد: به نظر بنده و به تعبیر رئیس جمهور ۱۰ درصد کار تعریف کنید و ۹۰ درصد پیگیری انجام دهید. پیگیری مهم است و مدیری موفق است که در سال بتواند یک الی ۲ بار مدیر بالادستی خود را به استان بیاورد تا کار را ببیند و دغدغه و حساسیت ایجاد شود.
 
بازرس ویژه رئیس جمهور با اشاره به مساله اطلاع رسانی و جهاد تبیین اظهار کرد: با این همه کار و تلاشی که دولت انجام داده ما نسبت به اطلاع رسانی، کار رسانه‌ای هنرمندانه و تأثیرگذار و استفاده از همه ظرفیت‌های فضای مجازی و سایر ابزاری که وجود دارد کاری انجام نداده و درست استفاده نکرده‌ایم.
 
بازرس ویژه رئیس جمهور اظهار کرد: توصیه دیگر بنده اولویت بندی است، فرصت زیادی نداریم و اگر بخواهیم همه کارها را هم زمان، با کمبود اعتبار و محدودیت امکانات انجام دهیم طبیعتاً انجام نمی‌شود لذا باید حتماً اولویت بندی کنیم؛ در جلسه‌هایی که طی ۲ روز سفر به خوزستان داشتیم اولویت‌های مهم استان و دغدغه مردم از جمله مسئله آب و هوا، حیات و سلامت مطرح شد.
 
۱۵۲ مشعل در ناحیه نفت کارون و مارون می سوزد
 
حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: همچنین در خصوص فلرهایی گاز در آنها می‌سوزد؛ گزارشی ارائه دادند که بر اساس آن تنها در ۲ شرکت نفتی مارون و کارون ۱۵۲ مشعل می سوزد که حتماً باید جمع آوری آنها پیگیری شود، ما نیز در مرکز این مساله را به عنوان دغدغه مردم پیگیری می‌کنیم، که به جز این عدم النفعی هم اتفاق می‌افتد چرا که اگر جمع آوری آنها سالانه میلیاردها دلار به درآمد کشور افزوده می‌شود، البته هزینه‌های اولیه ای هم دارد اما بیماری‌ها و عوارض ناشی از این مشعل‌ها مهم است.
 
وی افزود: پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری موضوع دیگری است که رئیس جمهور به آن تاکید دارند و بنده خواهش دارم خصوصاً بانک‌ها د راستان به آن توجه کنند؛ بر اساس آمار و گزارش‌هایی که از ۱۰ بانک به ما داده‌اند وضع خوب نیست مثلاً حدود ۱۶ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند و بالغ بر ۴۶ هزار نفر نیز در صف وام فرزندآوری هستند.
https://naftonline.ir/news/29363/
منبع : خبرگزاری مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0