تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
اولین دوره جامع "آموزش صادرات محصولات پتروشیمی کشور" (با تمرکز بر آموزش صادرات محصولات ارزآور) توسط «مدرسه صادرات مرکز آموزش بازرگانی» برگزار می‌گردد.
مرکز آموزش بازرگانی
مرکز آموزش بازرگانی
مرتضی کارگر رئیس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی به تشریح جزئیات شکل گیری «مدرسه صادرات» در این مرکز پرداخته و گفت: مرکز آموزش بازرگانی سال‌هاست که به عنوان بازوی آموزشی وزارت بازرگانی سابق و وزارت صنعت، معدت و تجارت کنونی، خدمات آموزشی و مشاوره‌ای متعددی را به جامعه تجار، بازرگانان و کسبه ارائه کرده و در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت ارزآوری برای کشور، تمرکز بسیار زیادی روی آموزش در این زمینه داشته است.
 
کارگر در همین راستا برگزاری «طرح یادگیری اثربخش صادرات» را مورد اشاره قرار داده و گفت: این طرح که در یک دوره با موفقیت اجرا شد، مرتبط با مدیران و بدنه وزارت صمت بود و علاوه بر این یکسری دوره‌های صادراتی دیگر نیز برگزار کردیم.
 
رئیس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی نگاه کنونی این مرکز را برگزاری دوره‌های تخصصی صادراتی متمرکز بر محصولات با ارزآوری خوب اعلام کرده و تصریح کرد: در مرکز آموزش بازرگانی، متناظر با میزهای موجود در سازمان توسعه و تجارت برای صادرات کالاها، دوره‌هایی تدوین شده یا در دست تدوین می‌باشد. علاوه بر تمرکز بر محصولات، همین خدمت بصورت مشاوره هم ارائه شده و همچنین اطلاعات تجاری آن حوزه‌ها، با استفاده از پژوهش‌هایی که در مرکز و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی صورت خواهد گرفت، به تجار و بازرگانان ارائه می‌گردد.
 
وی برگزاری اولین دوره مدرسه صادرات را مورد اشاره قرار داده و بیان کرد: با توجه به درگیری کشور با مسئله‌ی تحریم در سال‌های اخیر، یکی از ارزآورترین محصولات صادراتی فرآورده‌های پتروشیمی بوده به طوری که در بازه زمانی سال‌های 1398 تا 1401، 27 میلیون تن کالای پتروشیمی صادر شده که حدود 51 میلیارد دلار از محل صادرات این محصولات برای کشور ارزآوری ایجاد شده و در سال1401 به رقم قابل توجه 16میلیارد دلار رسیده است که نشان‌دهنده تکیه اقتصاد کشور بر روی این محصولات می‌باشد. لذا در نظر گرفته شد تا اولین دوره این مدرسه «دوره جامع صادرات محصولات پتروشیمی» باشد.
 
کارگر خلا برگزاری دوره‌ای برای ورود فعالین اقتصادی کشور به عرصه صادرات و واردات محصولات پتروشیمی را مورد اشاره قرار داده و گفت: بسیاری از افراد وارد این حوزه شده، آزمون و خطا کرده و بعضا زیان‌هایی متحمل می‌شوند و بسیاری از شرکت‌ها نیز برای آموزش کارکنان خود مرکزی را سراغ ندارند و در کل خلا آموزش در این زمینه به شدت نمایان است.
 
رئیس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی با بیان اینکه این مرکز "دوره جامع صادرات محصولات پتروشیمی" را با مشارکت مدیران بازرگانی پتروشیمی‌های کشور و شرکت‌‎های مدیریت صادرات تدوین کرده و بالغ بر 30جلسه تخصصی با افراد مختلف برای تدوین دوره برگزار کرده است گفت: این دوره از 16آذر ماه برگزار خواهد شد و ممکن است دو یا 3مرتبه در سال نیز تکرار شود و مخاطب آن هم افرادی هستند که درگیر موضوع صادرات در زمینه پتروشیمی بوده و یا می‌خواهند آموزش‌های لازم برای صادرات محصولات پتروشیمی را بگذرانند.
 
کارگر بخش‌‎های مختلف این دوره را مورد اشاره قرار داده و گفت: یک بخش این دوره شناخت محصولات پتروشیمی است، چون این محصولات گسترده است و در سال‌های گذشته بسیاری از محصولات پتروشیمی را داشتیم که صادر می‌شدند ولی اکنون به دلایل متعدد از جمله از دست دادن بازار صادرات نداریم یا اینکه محصولاتی هستند که در گذشته صادرات نداشتیم ولی اکنون صادرات داریم و برای اینکه بتوانیم بازار پایداری را پیش‌بینی کنیم نیازمند آموزش هستیم.
 
رئیس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی اهمیت شناخت محصولات و بازارهای بین المللی، قیمت‌گذاری و تحلیل قیمت‌های جهانی محصول، وضعیت اقتصادی کشورها و انعقاد قرارداد و دریافت وجه صادرات و حمل و نقل محصولات پتروشیمی را به عنوان بخشی از محورهای این دوره مورد تاکید قرار داده و گفت: این آموزش‌ها با حضور مدیران مختلف بیمه‌ای، بانکی، گمرکی، رایزن بازرگانی و حتی‌المقدور سفرای کشورهای هدف برگزار می‌شود و می‌تواند در عین جلوگیری از آزمون و خطای شرکت‌ها، زمینه ساز ایجاد شبکه ارتباطی بین حاضرین در کلاس و مدرسین فعال در این حوزه باشد.
 
کارگر افزود در مورد این دوره اطلاع رسانی کاملی به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شرکت شهرک های صنعتی استان‌های کشور صورت گرفته است تا همه کسانی که تمایل به حضور در این دوره را دارند در جریان برگزاری قرار گیرند.
 
وی افزود علاوه بر این، تلاش خواهیم کرد کسانی که در این دوره شرکت می‌کنند اما شاغل نیستند بتوانند در برخی از شرکت‌های صادر کننده پتروشیمی بصورت کارآموز مشغول به فعالیت شوند، البته این موضوع تا حدود زیادی به شرکت‌های صادر کننده بستگی دارد.
https://naftonline.ir/news/29175/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0