تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
انواع ورق و مقاطع فولادی در صنایع و کارخانه‎های بسیاری مورد استفاده قرار می‎گیرند. با توجه به کاربردهای فراوان این محصولات در ساختمان‎سازی، خودروسازی و ... پیگیری قیمت ورق به صورت روزانه و هفتگی باعث می‏شود تا بتوان بهترین زمان را برای خرید پیدا کنید. اصولا با نگاهی به نمودارهای عرضه شده در این زمینه می‎توانید به مرور زمان توانایی تحلیل بازار را کسب کرده و میزان سوددهی در معاملات خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
انواع ورق و مقاطع فولادی در صنایع و کارخانه‎های بسیاری مورد استفاده قرار می‎گیرند. با توجه به کاربردهای فراوان این محصولات در ساختمان‎سازی، خودروسازی و ... پیگیری قیمت ورق به صورت روزانه و هفتگی باعث می‏شود تا بتوان بهترین زمان را برای خرید پیدا کنید. اصولا با نگاهی به نمودارهای عرضه شده در این زمینه می‎توانید به مرور زمان توانایی تحلیل بازار را کسب کرده و میزان سوددهی در معاملات خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
 
قیمت ورق آهنی
قیمت ورق آهنی

عوامل موثر بر قیمت ورق فولادی چیست؟

با توجه به این که ورق‎های فلزی و فولادی از جمله مهم‎ترین مصالح مورد نیاز برای بسیاری از صنایع خصوصا ساختمان‎سازی، خودروسازی و ... است در نتیجه قیمت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع قیمت ورق می‎تواند تعیین کننده قیمت محصول نهایی باشد. با توجه به کاربرد و نیاز جهانی به این محصولات، قیمت آن‎ها همواره دستخوش تغییرات بسیاری است و به عوامل متعددی نیز مرتبط است که در ادامه به آن‎ها اشاره خواهیم کرد.

نوسان‎های قیمت ارز

با توجه به اینکه معدن فولادسنگ بسیاری در کشور وجود دارد، بسیاری از افراد از تاثیرپذیری قیمت ورق سیاه یا قیمت ورق رنگی از قیمت ارز تعجب می‎کنند. اما واقعیت این است که بسیاری از دستگاه‎های مورد نیاز و مواد اولیه از خارج کشور تامین می‎شوند و همین مسئله باعث ایجاد تغییرات در قیمت تیرآهن و انواع ورق‎ها خواهد شد.

حجم واردات و صادرات

با بالا رفتن نرخ ارز تولیدکنندگان تمایل بیشتری به صادرات محصولات خود دارند و به این ترتیب با کاهش عرضه این محصولات در کشور مواجه می‏شویم که در نهایت به افزایش قیمت می‎انجامد.

نوسان‎های قیمت جهانی فولاد

قیمت فولاد و انواع فلزات در سطح جهان به صورت لحظه‎ای دستخوش تغییرات می‏شود. کشورهای در حال توسعه مانند ایران بیش از نیمی از فولاد مورد نیاز جهان را تولید می‎کنند اما با توجه به وضعیت سیاسی ناپایدار این کشورها، همواره شاهد تغییرات زیادی در قیمت انواع ورق خواهیم بود. همچنین کشور چین نیز سهم 30 درصدی در تولید فولاد جهان را دارد و تصمیمات و رویدادهایی که در این کشور رخ می‎دهد نیز روی قیمت این محصولات تاثیرگذار است.
ورق‎های آهنی

ورق‎های آهنی 

میزان عرضه و تقاضای موجود در کشور

از مهم‎ترین دلایلی که می‎تواند روی قیمت ورق مانند قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت آهن آلات و ... تاثیر بگذارد، میزان عرضه و تقاضا در کشور است. پر واضح است که افزایش تقاضا برای این محصولات افزایش قیمت را در پی خواهد داشت. در واقع میزان رونق صنایع دیگر مانند ساختمان‎سازی یا خودروسازی که از مصرف‎کنندگان محصولات فلزی و فولادی هستند، خود باعث ایجاد تغییرات در قیمت می‏شود. همچنین بایستی به این نکته هم توجه داشت که این تغییرات می‎تواند فصلی باشد.

ضخامت ورق

شما می‎توانید ورق سیاه یا ورق گالوانیزه را در ضخامت‎های متفاوتی در بازار پیدا کنید. همین ضخامت‎های متفاوت باعث ایجاد وزن متفاوت و در نتیجه تغییر در قیمت خواهد بود. بنابراین یکی از نکاتی که حین خرید بایستی به آن توجه کنید همین ضخامت ورق است

شرایط بورس

با توجه به اینکه سهام تعداد زیادی از کارخانه‎های فعال در حیطه تولید، فروش و خرید انواع ورق‎های فولادی در بازار بورس عرضه شده است در نتیجه میزان عرضه و تقاضا در بورس نیز می‎تواند روی قیمت ورق تاثیرگذار باشد.
آهن‌آلات در بورس

رنگی بودن ورق

قیمت ورق رنگی می‎تواند با قیمت ورق‎های بدون رنگ کاملا متفاوت باشد. برخی از مشتریان ممکن است ورق‎های گالوانیزه را به رنگ خاصی بخواهند که این کار خود نیازمند فرایند رنگ‌آمیزی است و روی قیمت محصول تاثیرگذار خواهد بود. رنگ‌آمیزی ورق‎ها می‎تواند مقاومت آن‎ها را در برابر زنگ‎زدگی افزایش دهد و از آن‎ها برای ساخت بدنه‎ی لوازم خانگی و کانتینرهای مختلف استفاده می‏شود.
 

کیفیت ورق

واضح است که تمامی کارخانه‎ها از یک روش یکسان و یک ماده اولیه برای ساخت محصولات خود استفاده نمی‎کنند. همین تفاوت‎ها باعث می‏شود تا کیفیت ورق نیز متفاوت باشد. برخی از کارخانجات با استفاده از دستگاه‎ها و فناوری‏های پیشرفته می‎توانند سرعت تولید محصولات و انجام سفارش‎ها را بسیار بالا ببرند که این خود روی قیمت انواع ورق، قیمت ورق روغنی و ... تاثیرگذار خواهد بود.

هزینه و وضعیت حمل ونقل

حمل‎ونقل انواع ورق، تیرآهن و میلگرد با توجه به وزن بالایی که دارند، یکی از انواع پرهزینه باربری‎هاست که قیمت آن می‎تواند روی قیمت ورق تاثیرگذار باشد. گاهی شاهد افزایش قیمت گازوئیل و بنزین هستی که این اتفاق می‎تواند هزینه حمل‎ونقل را به شدت افزایش دهد و در نهایت قیمت ورق نیز صعودی خواهد شد.
حمل و نقل آهن‎آلات

نگاهی بر عوامل موثر بر قیمت کلیه مقاطع فولادی

چند عامل مهم و مشترک روی قیمت کلیه مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد، قیمت انواع تیرآهن و قیمت ورق تاثیرگذار است.

برای مثال قیمت نفت یکی از مهم‎ترین عواملی است که می‎تواند روی قیمت تمام‎شده‎ی کلیه مقاطع فولادی تاثیر بگذارد. به این خاطر که نفت یکی از عناصر بسیار مهم در کارخانه‎های فولاد است و چیزی حدود 15 درصد از قیمت این مقاطع به قیمت نفت بستگی دارد.

نکته‎ی بعدی به قیمت مواد خام و مواد اولیه مرتبط است. چین بیشترین میزان واردات سنگ آهن را دارد و در مقابل یکی از بزرگ‎ترین تولیدکننده‎های مواد خام در برای تمامی مقاطع فولادی است. در نتیجه می‎توان گفت که میزان تولیدات این کشور، مصارف داخلی این کشور به همراه موجودی انبارها و بنادرش از جمله دلایلی است که می‎تواند روی قیمت و خرید انواع ورق فولادی تاثیر بگذارد.

شاید برای‎تان جالب باشد اگر بدانید که آب نه تنها برای ما مایه حیات است بلکه مایع حیات صنایع فولادی نیز در نظر گرفته می‏‎شود. در نتیجه وضعیت آب یک منطقه خاص نیز روی قیمت مقاطع فولادی آن تاثیرگذار خواهد بود.
قیمت مقاطع فولادی
قیمت مقاطع فولادی

سخن پایانی

همان‎طور که مشاهده کردید، عوامل متعددی می‎توانند روی قیمت ورق و قیمت انواع تیرآهن و کلیه مقاطع فولادی تاثیرگذار باشند. اگر شما هم برای سرمایه‎گذاری یا استفاده از این محصولات در صنعت خاص خود نیاز به خرید انواع ورق فولادی و مقاطع آن دارید، می‎توانید استعلام قیمت و خرید را از طریق وبسایت سفیران آهن انجام دهید یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 03191001040 تماس بگیرید.
 
 
https://naftonline.ir/news/28885/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0