تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
منابع عراقی اعلام کردند که عراق و شرکت فرانسوی توتال، قراردادی کلان برای اجرای چند پروژه نفت، گاز و انرژی های تجدید پذیر به امضا رساندند.
قرارداد نفتی | نفت آنلاین
قرارداد نفتی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، عراق و شرکت توتال فرانسه دیروز دوشنبه قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار که حدود دو سال به تاخیر افتاده بود را برای اجرای ۴ پروژه نفت، گاز و انرژی های تجدید پذیر امضا کردند.

این قرارداد در سال ۲۰۲۱ با سرمایه گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلاری در جنوب عراق برای مدت ۲۵ سال به امضا رسید، اما به علت اختلافات درخصوص شروط قرارداد به تاخیر افتاد. عراق پیش از این بر سهم ۴۰ درصدی خود در این طرح اصرار داشت اما در آوریل گذشته از موافقتش با کاهش سهم در این طرح به ۳۰ درصد خبر داد و بدین ترتیب این قرارداد دوباره احیا شد.

بدین ترتیب کنسرسیومی متشکل از توتال انرژی با سهم ۴۵ درصد، شرکت نفت بصره با ۳۰ درصد و شرکت انرژی قطر با ۲۵ درصد تشکیل شده است. این قرارداد به کنسرسیومی که توتال آن را رهبری می کند اجازه ایجاد ۴ طرح نفت، گاز و انرژی های تجدید پذیر را در جنوب عراق و در طول ۲۵ سال می دهد.

از سوی دیگر، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز در دفترش از پاتریک پوانیه، مدیرعامل شرکت توتال فرانسه، استقبال کرد. در این دیدار ابعاد همکاری در چارچوب قراردادی که میان عراق و شرکت توتال امضا شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

السودانی گفت: دولت عراق گام های بلندی در رسیدن به این مرحله برداشته است. قرارداد با شرکت توتال ، بخشی از چشم انداز راهبردی سرمایه گذاری گاز است که عراق در آغاز آن تاخیر داشته است.

نخست وزیر عراق بار دیگر بر رویکرد دولتش در برقراری شراکت های جدی با شرکت های بزرگ در سرمایه گذاری در حوزه منابع طبیعی به ویژه بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت تاکید کرد.

مدیرعامل توتال نیز رویکرد این شرکت در همکاری گسترده با عراق و اطمینان به مشارکت در زمینه های انرژی و سرمایه گذاری در بخش های آینده نگرانه را اعلام و تاکید کرد که تیم های فنی شرکت توتال فعالیت خود را در روزهای آینده در مراکز خود در عراق آغاز خواهند کرد.
https://naftonline.ir/news/28725/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0