تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
آهن پرایس: نمودار قیمت میلگرد یکی از مهمترین نمودارهایی است که در صنعت فولاد به کار می‌رود. این نمودار به عنوان یک ابزار مهم برای مدیریت ریسک قیمتی در بازار فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صنعت‌های مختلف کمک می‌کند تا از تغییرات قیمت میلگرد در بازار درست استفاده کنند.
آهن پرایس
آهن پرایس
آهن پرایس: نمودار قیمت میلگرد یکی از مهمترین نمودارهایی است که در صنعت فولاد به کار می‌رود. این نمودار به عنوان یک ابزار مهم برای مدیریت ریسک قیمتی در بازار فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صنعت‌های مختلف کمک می‌کند تا از تغییرات قیمت میلگرد در بازار درست استفاده کنند.

اولین قدم در ساخت نمودار قیمت میلگرد، جمع آوری داده‌هایی است که به قیمت میلگرد در بازار اشاره دارند. این داده‌ها شامل اطلاعاتی مانند قیمت بازار، حجم تقاضا، تولید و موجودی در بازار می‌شوند. بر اساس این داده‌ها، یک نمودار خطی رسم می‌شود که قیمت میلگرد را به طور مستقیم با متغیرهای دیگری که روی نمودار قرار می‌گیرند، مقایسه می‌کند و معمولاً برای تحلیل رفتار بازار، یافتن روند قیمتی میلگرد و پیش‌بینی قیمت در آینده استفاده می‌شود.

یکی از مزایای استفاده از نمودار قیمت میلگرد، این است که کارشناسان با استفاده از آن می‌توانند روند قیمتی را در بازار فولاد پیش‌بینی کنند و به عنوان یک ابزار مهم برای مدیریت ریسک قیمتی در صنعت فولاد استفاده کنند؛ همچنین این نمودار می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد استفاده شود.
آهن پرایس
نمودار قیمت میلگرد از خرداد تا تیر
در نتیجه، نمودار قیمت میلگرد یک ابزار مهم برای صنایع مختلف است که به آن‌ها کمک می‌کند تا از تغییرات قیمت میلگرد در بازار بهینه استفاده کنند و ریسک‌های قیمتی را به حداقل برسانند. به همین منظور شرکت آهن پرایس که قیمت آهن آلات را به طور لحظه‌ای روی وبسایت خود آپدیت می‌کند، علاوه‌بر آن نمودار قیمت میلگرد، آهن و کلیه محصولات فولادی را هم در بازه‌های زمانی هفتگی، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند الگوی رفتاری بازار آهن را شناسایی کرده و زمان مناسبی را برای خرید آهن یا سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

به همین منظور در ادامه تحلیل مختصری بر نمودار قیمت میلگرد 14 و قیمت میلگرد 18 ذوب آهن اصفهان بیان می‌شود که نمایان‌گر روند نوسانات قیمت این محصول از نیمه خرداد تا نیمه تیرماه 1402 است.
براساس نمودار قیمت میلگرد می‌توان گفت بازار آهن و فولاد از ابتدای خرداد تا نیمه تیرماه با روند نسبتا ثابت و کاهش تدریجی همراه بود و به همین میزان هم تقاضا نیز کاهش چشمگیری داشت؛ به عبارتی تقاضای مصرفی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها در فاز انتظار قرار گرفته و تقاضای سرمایه‌ای نیز از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها خریدی انجام نمی‌دهند.

آنچه در ماه خرداد به فروکش کردن هیجانات و تشدید رکود منجر شد، سرایز شدن حجم زیادی از اخبار سیاسی مثبت بود، مضاف بر این کاهش قیمت‌ محصولات فولادی صادراتی، کاهش قیمت‌های جهانی، کنترل دستوری قیمت‌ها و برخی سختگیری‌های سامانه‌ای و مالیاتی از جمله مواردی بود که به کاهش تدریجی قیمت میلگرد آجدار منجر شد.

طبق نمودار قیمت میلگرد 14 ذوب آهن، نرخ هر کیلو میلگرد در نیمه خردادماه 27 هزار تومان اعلام شد درحالی که همین محصول در ایام مشابه سال گذشته 19 هزار تومان بود؛ این روند تا نیمه تیرماه ادامه داشت و هرکیلو میلگرد حدود 25 هزار و 400 تومان معامله شد.

فصل مشترک بازار آهن داخلی در یک ماه اخیر در مقایسه با ایام مشابه سال 1401، رکود و نبود تقاضا در بازار بود؛ اگرچه باید گفت در 2-3 سال اخیر تقاضای چندان مؤثری در بازار مشاهده نمی‌شود و بازار ساخت و ساز هم از رونق و تکاپو افتاده است.
با این حال این روند تا اواسط تیرماه هم ادامه داشت و آغاز فصل گرما که به صورت سنتی فصل ساخت و ساز و افزایش تقاضا تلقی می‌شود هم تغییری در روند بازار آهن ایجاد نکرد اما با بروز تحرکات جزئی در نرخ دلار حجم کمی از تقاضا وارد بازار شد اما موقتی بود و تداوم نداشت.

طبق نمودار قیمت میلگرد، در اواسط خرداد سال 1401، کف قیمت هر کیلو میگلرد 18 ذوبی 17 هزار تومان برآورد شد و اوضاع بازار نیز آرام و ساکت بود؛ در عین حال نمودار قیمت میلگرد 18 ذوب آهن نیز حاکی از کاهش تدریجی قیمت‌ این محصول است به طوری که در یک ماه اخیر قیمت هر کیلو میلگرد 18 حدود 2 هزار تومان اصلاح شد.

به این صورت که قیمت میلگرد 18 ذوب آهن اصفهان در نیمه خرداد 27 هزار تومان بود و در نیمه تیرماه به 25 هزار تومان رسید، کف قیمت میلگرد هم در محدود 24 هزار تومان اعلام شد. اگرچه قیمت‌ فولاد داخلی به صورت کاملا دستوری و کنترل شده تعیین می‌شود اما آنچه از اوضاع بازار آهن برمی‌آید پارامتر مؤثری که توان تغییر روند فعلی بازار را داشته باشد مشاهده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی، قیمت سنگ آهن و مواد اولیه، نرخ محصولات صادراتی، قیمت دلار، عرضه‌های بورس کالا، قیمت دستوری شمش، میزان عرضه و تقاضا و نگاهی به رفتار بازار آهن براساس نموادر قیمت میلگرد، می‌توان گفت چشم‌انداز بازار آهن در کوتاه مدت به همین روال خواهد بود اما پیش‌بینی قطعی در بازار داخلی ایران عملا ممکن نیست.

برخی کارشناسان معتقدند اوضاع بازار میلگرد فعلی فرصت خوبی برای مصرف‌کننده است اما سمت تقاضا همچنان در رکود به سر می‌برد و تقاضای سرمایه‌ای هم تقریبا به صفر رسیده است و این درحالی است که انتظار می‌رود تقاضا در بالاترین حالت ممکن باشد.

در پایان توصیه می‌شود برای اطلاع از آخرین قیمت آهن آلات به وبسایت آهن پرایس مراجعه کرده و با مقایسه قیمت‌ها و برندهای مختلف محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید، همچنین با بررسی نمودار قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی که در بازه‌های زمانی مختلف در سایت درج شده است و تحلیل الگوی رفتاری بازار، بهترین زمان ممکن را با کمک کارشناسان این مجموعه برای خرید آهن و میلگرد انتخاب کنید.
 
https://naftonline.ir/news/28695/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0