تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
اهم اقدامات و برنامه های امور زنان و خانواده شرکت ملی پالایش و پخش

برنامه‌ های پالایش و پخش برای بانوان این شرکت اعلام شد

 بهجت کریمیان مشاور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفتگویی از برنامه های گسترده برای بانوان این شرکت خبر داد.
 بهجت کریمیان | پالایش و پخش
 بهجت کریمیان | پالایش و پخش
 بهجت کریمیان مشاور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش: امور زنان و خانواده در شرکت ملی پالایش و پخش خانواده ای بزرگ دارای دامنه ایی وسیع به بزرگی و گستردگی شرکت ملی پالایش و پخش در سطح کل کشور می باشد که در مجموع شامل 63 مشاور امور زنان و خانواده در شرکت های تابعه است که همه ی این مشاوران تحت مدیریت و ذیل نظر مشاور امور زنان و خانواده معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش مشغول به فعالیت می باشند. به لطف الهی و به همت مشاوران عزیز این مجموعه، مجموعه ایی پویا و ارزنده است که به صورت هماهنگ و یکپارچه با اهداف و برنامه های مشخص مشغول به فعالیت می باشند.

بنده در ابتدای حضورم به "بازآرایی شبکه سراسری مشاورین امور زنان و خانواده شامل شرکت های دولتی و واگذار شده" (خصوصی) پرداختم و با جلسات و مکاتبات متعدد با مدیران عامل شرکت های تابعه ضمن تبیین رسالت و برنامه ها و سیاست های ابلاغی از سوی معاونت زنان وخانواده ریاست جمهوری و وزارت نفت، یکپارچگی و انسجام و هماهنگی در انتصابات جدید مشاوران امور زنان و خانواده را پیگیری نمودم . همچنین از شرکت های پالایشی واگذار شده (خصوصی) نیز جهت معرفی و افزودن مشاوران آنها به شبکه مشاوران دعوت به همکاری نمودم، چرا که سابق بر این مشاوران این قبیل شرکت های واگذار شده علیرغم حضور کارکنان رسمی در آنها، در شبکه مشاوران حضور نداشتند.
بهجت کریمیان پالایش و پخش
در سطح ستاد شرکت ملی پالایش و پخش نیز "نمایندگان امور بانوان مدیریت ها و واحدهای ستادی" از طریق مکاتبه و مشورت با مدیران و روسای مربوطه انتخاب و منصوب گردیدند و طی جلسات برگزار گردیده اهداف و برنامه­ها این مشاورت برای ایشان تشریح گردید.

این نمایندگان به جهت تسهیل ارتباطات و انتقال سریع مطالب و مشکلات بانوان مدیریت ها و واحدهای ستادی با مشاور امور زنان و خانواده معاون وزیر و مدیرعامل مشخص گردیدند و با ارتباط مستمر با مشاور مشکلات و پیشنهادات مطروحه را منتقل و پیگیری می نمایند.

حفظ بهینه ارتباطات و افزایش هماهنگی­ها با مشاورین شرکت­های تابعه با "برنامه ریزی و تنظیم نشست­های دوره­ای مشاوران شرکت های تابعه ستادی" و"نشست­های سراسری شبکه مشاوران ستادی و عملیاتی" به ترتیب بصورت ماهیانه، فصلی و سالیانه طرح ریزی و اجرا گردیده اند. بطوریکه امسال برای اولین بار در سطح شرکت ملی پالایش و پخش "نخستین نشست سراسری مشاوران امور زنان و خانواده شرکت ملی پالایش و پخش" با حضور کلیه مشاوران شرکت های تابعه و واگذار شده و همچنین با حضور معاون محترم وزیر و مدیرعامل و مدیران عامل شرکت های تابعه در اردیبهشت ماه برگزار گردید.

"تشکیل کارگروه های تخصصی برای نخستین بار در سطح شرکت ملی پالایش و پخش" با فراخوان سراسری در سطح شرکت ملی پالایش و پخش رقم خورد. کارگروه های تخصصی در سطح وزارت نفت سالیان متمادی است تشکیل می گردند ولیکن این کارگروه ها در سطحی کوچکتر و تخصصی تر در سطح شرکت ملی پالایش و پخش به موازات کارگروه های تخصصی وزارت نفت بصورت ترکیبی و ادغامی در چهارکارگروه تخصصی مشغول به فعالیت گردیدند.

"پیگیری و تلاش جهت شناسایی بانوان توانمند بمنظور تصدی سمت­های سرپرستی و مدیریتی" را آغاز نموده­ایم و همچنان در حال اجرا و پیاده­سازی آن می باشیم. خوشبختانه بدنبال تلاش مستمر این مشاورت و نظر مساعد معاون محترم وزیر و مدیرعامل برای اولین بار در سطح شرکت ملی پالایش و پخش شاهد انتصاب یک خانم در سمت مدیریتی بوده ­ایم که امیدوارم مدیران عامل شرکت­های تابعه نیز به تبعیت از مدیریت ارشد سازمان تصمیمات مشابهی را در مجموعه های خود داشته باشند و البته ما پیگیر این مطلب نیز هستیم. قطعاً این حرکت نشانه بلوغ سازمانی و حرکت آن به سوی عدالت جنسیتی است و ما با جدیت دنبال می کنیم تا این رویکرد حسنه تقویت و به سایر شرکت های تابعه نیز تسری یابد مطمئناً این امر نیازمند شناسائی هرچه بیشتر و بهتر بانوان توانمند و علاقمند به فعالیت در حوزه های سرپرستی و مدیریتی و معرفی ایشان به مدیران عامل است و اهتمام ما در این مسیر بر شایسته سالاری و انتصاب مدیران اصلح بدون توجه به جنسیت است.

"افزایش تعاملات و پیوند بین امور بانوان و بسیج خواهران حوزه های مقاومت بسیج در سطح شرکت ملی پالایش و پخش"، امور زنان و خانواده بنابر رسالت و حیطه های فعالیت وسیع و متنوعی که دارد با بخش های مختلف سازمان دارای حوزه های مشترک کاری است که این امر مستلزم هماهنگی و همسویی با بخش های مورد نظر است از جمله در حوزه های امور کارکنان، مددکاری اجتماعی، امور ورزش، HSE، خدمات اداری و رفاهی، روابط عمومی و ... یکی از مهمترین بخش هایی که بخصوص در مباحث فرهنگی دارای اهداف و فعالیت هایی مشابه و مشترک با امور بانوان است بسیج خواهران می باشد. بطوریکه ما به این نتیجه رسیدیم که با پیوند و همکاری و هماهنگی بین این دو حوزه شاهد اهم افزایی و اثربخشی چشمگیری در برنامه های خواهیم بود. لذا "برگزاری نشست های مشترک بین امور بانوان شرکت های تابعه ستادی و بسیج خواهران حوزه های مقاومت بسیج" را طرح­ریزی و اجرا نمودیم که نشست­ها منجر به افزایش زمینه های همکاری و تعامل سازنده بین این بخش ها گردید و متعاقباً برنامه های مشترکی از قبیل "سلسله نشست های بصیرتی سبک زندگی" را بصورت مستمر یک هفته در میان، "برگزاری اردوی مادران و دختران"، "مسابقه بزرگ کتابخوانی جاذبه حسینی" و .. را مشترکاً برنامه ریزی و اجرا نمودیم.

هم اکنون در راس همه ی فعالیت های این مشاور تلاش در راستای مفاد "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" است. با عنایت به سیاست های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و منویات ایشان در حوزه فرزندآوری و جمعیت و از سویی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی و همچنین اهتمام دولت سیزدهم بر اجرای این قانون موجب شد تا فعالیت در راستای برنامه های استخراج شده از مفاد مندرج در قانون مذکور در راس اهم فعالیت های طرح ریزی شده در این مشاورت قرار گیرد. از جمله این برنامه ها عبارتند از:
  1. " تشویق کارکنانی که صاحب فرزند می شوند و یا ازدواج می نمایند و همچنین تشویق و تکریم کارکنانی که دارای سه فرزند و یا بیشتر هستند و ". این برنامه را از زمان ابلاغ قانون حمایت از خانواده  و جوانی بصورت سالیانه در هفته ملی جمعیت با حضور معاون محترم وزیر و مدیرعامل برگزار می نمائیم. که طی این مراسم افراد واجد شرایط با اهدای جوایز و لوح سپاس مورد تقدیر و تشویق قرار می گیرند.

    "برگزاری اردوهای خانوادگی "تحکیم خانواده" در مجتمع ورزشی تفریحی آبعلی نفت"طی این اردوها سمینارهای آموزشی ویژه کارکنان و همسران با موضوعات بهبود روابط زوجین، نشاط و آرامش در خانواده، افزایش صمیمیت در روابط زوجین، فرزندپروری و افزایش کیفیت روابط والدین و فرزندان و... برنامه ریزی و اجرا می­نمائیم. این اردوهای خانوادگی را ما برای اولین بار در سطح شرکت ملی پالایش و پخش بصورت پیوسته و هدفمند طرح ریزی کرده و بصورت فصلی در روزهای جمعه در مجموعه ورزشی تفریحی آبعلی نفت برگزار می نمائیم که ضمن مهیا نمودن امکانات تفریحی و تدارک برنامه­های فرهنگی برای فرزندان، با دعوت از اساتید بنام و برجسته در حوزه خانواده سمینارهای آموزشی ویژه والدین را برنامه ریزی می کنیم و تمامی اعضای خانواده در کنار هم ساعاتی را برای تفریح و نشاط در کنار هم دارند که این جنبه های گوناگون در کنار هم می تواند موجب تحکیم و تعالی بنیان خانواده همکاران گرامی گردد.

    "ارائه تسهیلات بانکی برای کارکنانی که صاحب فرزند شده اند و یا ازدواج نموده اند و یا فرزند آنها ازدواج نموده است". پیشنهاد این طرح را از سوی امور زنان و خانواده در شورای فرهنگی مطرح نمودیم  بحمدالله با موافقت اعضای محترم شورای فرهنگی به تصویب رسید و با درج اطلاعیه از سوی این مشاورت به کلیه همکاران اطلاع رسانی نمودیم و همکاران واجد شرایط با ارائه مدارک مثبته به امور زنان وخانواده جهت دریافت وام بانکی مصوب خارج از نوبت معرفی می گردند.

    "برخورداری از خدمات رفاهی نظیر استفاده از مجموعه های تفریحی محمودآباد نفت و زائرسرای مشهد و ... خارج از نوبت و سهمیه برای کارکنان دارای سه فرزند و بیشتر و همچنین کارکنانی که به تازگی صاحب فرزند شده و یا ازدواج نموده اند". این طرح را نیز از سوی امور زنان و خانواده در شورای فرهنگی مطرح نمودیم و با موافقت اعضای محترم شورای فرهنگی به تصویب رسیده است و همکاران جهت برخورداری از این امکانات به این مشاورت مراجعه می نمایند و جهت استفاده از این خدمات معرفی می گردند.

    "اطلاع رسانی مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از طریق سیستم الکترونیک اداری برای کلیه کارکنان" ما بخش­هایی از این قانون را که مشمول بانوان شاغل و خانواده های کارکنان می شود را انتخاب می کنیم و از طریق سیستم الکترونیک به همکاران محترم اطلاع رسانی می نمائیم.

    "برگزاری دوره های آموزشی با موضوع "بحران جمعیت و اهمیت جوانی جمعیت" " با اولویت برگزاری آن برای مدیران عامل و مدیران میانی شرکت را برنامه ریزی و اجرا نموده ایم و مطابق برنامه­ریزی­های انجام شده در گام های بعدی کلیه کارکنان شرکت مخاطبین این سری از سمینارها و دوره های آموزشی خواهند بود.
    "رسیدگی و پیگیری مطالبات کارکنان خانم در راستای قانون حمایت از خانواده " گرچه رسیدگی و پیگیری کلیه مطالبات کارکنان خانم در دستور کار ما قرار دارد ولیکن در این حوزه با عنایت به حساسیت موضوع با فوریت و جدیت بیشتری مباحث خانم ها مورد پیگیری و رسیدگی قرار می گیرد.

    رایزنی برای "اعطای برخی از امتیازات برای تشویق امر فرزندآوری با استفاده از اختیارات داخلی شرکت" اگرچه تسهیلاتی و ابزاری که می تواند در اجرای این قانون و تشویق فرزندآوری مورد استفاده قرار گیرد نیازمند ابلاغ موارد از سوی وزارت نفت می باشد لیکن نظر به همراه بودن و حمایت شورای فرهنگی در سطح شرکت ملی پالایش و پخش یک سری از موارد از طرف امور زنان در شورای فرهنگی مطرح شده است که مقرر گردیده با استفاده از اختیارات داخلی شرکت جهت اجرای آنها اهتمام ورزیده شود:
  • **در نظر گرفتن بالاترین سطح ارزشیابی طرز کار خارج از سهمیه برای کارکنان خانمی که صاحب فرزند می شوند

    **لحاظ نمودن اضافه کاری تشویقی برای مادران شاغل در سنوات شیردهی ایشان
    تسهیل امکان استفاده از دورکاری خانم های باردار
  1. "رایزنی و توافق با مهدکودک همجوار اداره مبنی بر ارائه تخفیف شهریه ثبت نام برای کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش" که الیته این رایزنی و تفاهم نامه با مهدکودک همجوار اداره قبل از ابلاغ برنامه های مربوط به قانون حمایت از خانواده تعیین وابلاغ شاخص های عمومی ارزیابی شرکت ها در حوزه قانون حمایت از خانواده بوده است. هم اکنون با همکاری مدیریت محترم منابع انسانی و امور حقوقی شرکت ارزیابی و بررسی مهدکودک های همجوار اداره انجام شده و در حال انعقاد رسمی قرارداد جهت واریز شهریه ثبت نام فرزندان کارکنان خانم شاغل می باشیم.
 
برنامه های در دست اقدام تا پایان سال 1402 این مشاورت عبارتند از:
 
  1. برگزاری "همایش علمی زنان متخصص صنعت پالایش و پخش" برای برگزاری این همایش با مقام عالی وزارت از سوی این شرکت جهت اخذ مجوز مکاتبه شده است و در حال انجام کارهای مقدماتی اولیه هستیم که پس از دریافت مجوز مربوطه شروع به انجام فرایند عملیاتی خواهیم نمود.

    پیگیری "احداث محل نگهداری فرزندان در ساختمان های اداری" طرح احداث این محل را در شورای فرهنگی از سوی امور زنان مطرح نمودیم و موافقت اولیه شورای فرهنگی را اخذ نمودیم و هم اکنون در حال بررسی موقعیت های مکانی و سایر موارد مربوطه با مدیریت منابع انسانی هستیم.

    نهائی نمودن " مفاد قرارداد و همچنین عقد قرارداد با مهدکودک های همجوار "ساختمان های اداری در فاصله کمتر از 500 متر، مقدمات اولیه با همکاری مدیریت های ذیربط در شرکت انجام شده است و هم اکنون مدیریت محترم امور حقوقی در حال تنظیم مفاد قرارداد و در مراحل بعدی اجرایی نمودن آن هستیم که انشالله در چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

    تنظیم "تفاهم نامه با شرکت ملی نفت جهت استفاده از خدمات مجموعه ورزشی تفریحی آبعلی نفت" جهت سهولت برنامه ریزی و اجرای اردوهای خانوادگی "تحکیم خانواده"

    فعالسازی "سایت امور زنان و خانواده در بستر اینترنت" در راستای مسئولیت های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده

    برنامه ریزی جهت "ارتقاء سلامت جسمی و روحی زنان و خانواده" در این خصوص هم اکنون تحلیل نتایج معاینات شغلی کارکنان خانم در دست انجام است که پس از آن بر اساس خروجی این تحلیل، طرح ریزی برنامه های آتی جهت ارتقاء سطح سلامت شاغلین زن انجام خواهد شد و همچنین استفاده از خدمات مشاوره­ای روانشناسی برای بانوان و خانواده های کارکنان بطور ویژه در دست برنامه ریزی است.
https://naftonline.ir/news/28689/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0