تاریخ انتشارشنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
این گزارش کوتاه بازخوانی اختلال یک هفته‌ای سامانه سوخت آمریکا و مقایسه عملکرد بنزینی ایران و آمریکا در مواجهه با هکرها را نشان می دهد.
مقایسه عملکرد بنزینی ایران و آمریکا | نفت آنلاین
مقایسه عملکرد بنزینی ایران و آمریکا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، خط لوله کلونیال (Colonial Pipeline) بلندترین خط ‌لوله بنزین آمریکا و منبع نیمی از سوخت در کرانه شرقی این کشور است. شرکت کلونیال پایپ لاین که اپراتور بزرگترین شبکه خط لوله سوخت آمریکاست، روزانه ۱۰۰ میلیون گالن (بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز) بنزین، دیزل و سوخت جت منتقل کرده و نیاز خودروسواران و فرودگاه‌های بزرگ را تامین می‌کند. نوع عملیات مدرن «کلونیال پایپ لاین»، کاملا دیجیتالی است.
 
جمعه 7 می 2021 (17 اردیبهشت ماه 1400) یکی از خطوط انتقال سوخت شرکت کلونیال آمریکا مورد حمله باج‌افزاری یک گروه هکر قرار گرفت و از کار افتاد. حمله سایبری به شرکت کلونیال که منبع نیمی از سوخت در کرانه شرقی آمریکاست، منجر به بسته شدن خط لوله شرکت «کلونیال پایپ لاین» بین ایالت‌های تگزاس و نیوجرسی شد.
 
در واکنش به این حمله، ابتدا کل عملیات این خط لوله متوقف شد تا سیستم‌های فناوری اطلاعات پشتیبان این خطوط لوله از حملات سایبری دامنه‌دارتر بعدی مصون بمانند و در نتیجه، بیش از 10 هزار پمپ بنزین در سراسر جنوب شرقی آمریکا به ویژه کارولینا، ویرجینیا و جورجیا با کمبود سوخت ناشی از خرید وحشت زده مردم مواجه شدند .
 
پس از این حمله سایبری از رانندگان آمریکایی خواسته شده است در واکنش به کمبود سوخت به خاطر مسدود شدن یک خط لوله اصلی انتقال نفت در نتیجه حمله سایبری از احتکار بنزین خودداری کنند.
 
دولت بایدن روز یکشنبه 9 می 2021 ( 19 اردیبهشت‌ماه 1400) در 17 ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد و شخص او تصریح کرد، از ابعاد احتمالی این حادثه نگران است. هکرها 100 گیگابایت از اطلاعات شبکه خط لوله کلونیال را در اختیار گرفتند.
 
این تعطیلی خط لوله، کمبود بنزین و اعلام وضعیت اضطراری در ایالت‌های شرقی آمریکا را به دنبال داشت و باعث شد دو پالایشگاه تولیدشان را کاهش دهند و ایرلاین‌ها برنامه سوخت‌گیری هواپیمایشان را تغییر دهند.
 
اف.بی.آی روز دوشنبه 10 می 2021 گروه سایبری «دارک ساید» را عامل این حمله معرفی کرد. قیمت متوسط هر گالن بنزین در روز چهارشنبه 12 می 2021 ( 22 اردیبهشت‌ماه 1400) به 3 دلار افزایش یافت؛ قیمتی که از نوامبر 2014 تاکنون در این کشور تجربه نشده است.
 
در نهایت شرکت کلونیال پس از شش روز قطعی خدماتش، روز پنج شنبه 13 می 2021 بخشی از سیستم سوخت‌رسانی خود را احیا کرد. در پی این حادثه، کاهش سوخت در آمریکا بیش از یک هفته ادامه داشت و در نتیجه شرکت کلونیال مجبور شد ۵ میلیون دلار پول دیجیتال به گروه هکری دارک ساید پرداخت کند.
 
حال این بحران در آمریکا را با نمونه ایران مقایسه کنید که در طی کمتر 24 ساعت، 80 درصد جایگاه‌ها وارد مدار شدند. طی 2 روز تمامی جایگاه‌ها به صورت آفلاین و طی 3 روز 50 درصد جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت متصل شدند. همچنین به گفته وزیر نفت این بحران تا روز یکشنبه (کمتر از یک هفته) به کلی به پایان می‌رسد و بابت این چند روز عرضه بنزین آزاد، برای مردم سهمیه بنزین ویژه در نظر گرفته می‌شود.
https://naftonline.ir/news/25261/
منبع : فارس نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0